Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 1951 ggr
Jess89
0

bloggportaler

Vi har haft trådar med Bloggportaler innan, men tänkte att ni medlemmar ska få säga vad ni tycker om de olika bloggportalerna som finns.

Roligt om vi kan få in flera Bloggportaler så det inte bara blir om en bloggportal.

kan vara kul och se vilken bloggportal som är poppulärast osv.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[134643]
0

Jag började med devote, men gud vad tråkigt det var! blää.

Då bytte jag till bloggplatsen, och jag älskar det! Lätt att ladda upp filmer (jag har ju en video-blogg), man kan använda htmlkoder, men man måste inte kunna det. Lätt att se statistik, kommentarer, hur många inlägg man gjort osv. osv. Så stort tummen upp till bloggplatsen! :)

NinjaKakan
0

blogg.se har jag använt i några år och tycker det är lätt,enkelt och bra att förstå sig på. ^^ Lätt att lägga in bilder,headers,videos och sisdär ^^

Jess89
0

vill gärna ha fer åsikter!

Mimmi
2

Jag har främst använt Blogg.se och Wordpress.org (Obs! Inte samma sak som Wordpress.com!). Wordpress.org är definitivt det jag föredrar. En riktigt snygg och smidig adminpanel varifrån man kan kontrollera mycket. Ett stort utbud av plugins och widgets som kan göra allt mellan himmel och jord. Wordpress.org har dessutom otroligt många teman att välja bland, många av dem helt gratis. Det finns även gott om så kallade skeleton-teman om man vill designa själv. Dock måste man ha koll på PHP utöver CSS och HTML. Stöter man på problem finns det dessutom i princip alltid en lösning en googling bort, eftersom det är en plattform med otroligt många användare. Det finns även en väldigt omfattande codex/manual där de går igenom… allt.

Blogg.se gillar jag faktiskt inte så värst mycket. Då jag gör rätt många teman till Blogg.se hittar jag ständigt fler problem med den plattformen. Deras textredigerare är sämst och kan t.ex. sätta en div runt ett stycke istället för en paragraftagg. Detta leder till rätt många problem när man ska utveckla teman. De går inte igenom sina template-taggar någonstans, så de får man gissa sig till. De har ingen uppladdningstjänst för teman, vilket innebär att man måste klippa och klistra in de teman som inte finns förinstallerade. Uppmärkningen på deras förinstallerade teman kan vara rätt kass, dessutom. De ger inga möjligheter att ändra i temans utseende om man inte kan HTML eller CSS, vilket t.ex. Blogger och till viss mån Wordpress gör.

Blogger/Blogspot har jag inte använt aktivt särskilt mycket. Men jag har utforskat det en del sedan deras nya utseende kom ut för inte så länge sedan. Tycker att det ser riktigt lovande ut! Deras nya teman är byggda på Twitter Bootstrap och man kan ändra väldigt mycket utan att behöva se en enda rad kod. Med det nya utseendet kommer Blogger dessutom att fungera mer som en RSS-läsare där man alltså även kan följa andra bloggar. Skulle nog rekommendera Blogger till den "vanliga" bloggaren som inte är så intresserad av att lära sig HTML och CSS, utan bara vill blogga utan krångel men samtidigt med mycket kontroll.

Mimmi
0

Det blev visst rätt långt! Vi får se om någon orkar läsa! Flört

Jess89
0

Måste erkänna att jag har funderat på att skaffa en blogg på wordpress.com så lutar nog mot att ha ett konto där om jag ska skapa en ny blogg!

Tack för dina åsikter Mimmi.

Mimmi
0

Wordpress.com och Wordpress.org är ju inte exakt samma sak. Wordpress.org är den version av Wordpress du installerar på egen hosting. Man har då tillgång till alla källfiler och samtliga funktioner. Wordpress.com har jag inte testat jättemycket. Då har man en annan version av Wordpress, som ligger installerad på Wordpress egna servrar. Alla funktioner från Wordpress.org finns inte med (t.ex. finns inte plugins och det går inte att utveckla egna teman), men det mesta är ju likadant. Använder man Wordpress.com måste man dessutom betala en slant för att få tillgång till fler funktioner (t.ex. eget domännamn, mer utrymme och möjligheten till anpassad design).

Jess89
0

tack för dina åsikter och kunskaper mimmi. Ska fundera vidare, vad det blir i framtiden.

WilmaP
0

Först, när jag började blogga (för några år sen) försökte jag mig på blogg.se men slutade direkt eftersom att det var så grymt svårt med designen & headern (enligt mig).

Så jag började blogga på bloggplatsen.se vilket jag älskade! Var ju så lätt att lära sig & lätt att förstå. Men efter någon vecka insåg jag att man inte fick några besökare alls så då la jag av direkt.

Har även försökt mig på nattstad & det ända positiva med nattstad är väl att man får väldigt många besökare .. Dock tycker jag att själva nattstad (designen & själva bloggen på nattstad) är så fruktansvärt "rörig" & man orkar inte läsa bloggen för att det är så otydligt, reklam & inslag överallt & usch,nej.

Nu har jag börjat blogga på blogg.se igen för en vän till mig har fixat med designen & headern & allt, så nu är det superpraktiskt! Älskar att blogga på blogg.se, det är klart den bästa bloggportalen om man lär sig hur man sätter in headern & fixar med designen, eller har någon som kan göra det åt en.

Jess89
0

Fler åsikter om olika Bloggportaler?

Nosen
0

Jag bloggar på bloggplatsen. Det är väldigt enkelt och passar bra för någon som är nybörjare med att blogga.

MEN..

Jag kan inte uppdatera min presentation längre, inte ändra den på något vis.

Jag har mejlat kundservice eller vad man ska kalla det, men dom svarar inte. Stort minus!

När man laddar upp videoklipp så blir det jättedålig kvalite och dom hackar mycket. En gång så klipptes mitt videoklipp ner fast jag hade hållit mig under 4 min. Det var ganska drygt då jag hade suttit och redigerat i flera timmar för att det skulle hålla sig under 4 min!!

Det verkar som att de flesta på bloggplatsen är under 18 år, inget fel med det men jag är 23 och känner att jag vill nå ut till Läsare som är jämnåriga.

Om du inte är seriös med ditt bloggande så kan bloggplatsen vara ett bra ställe eftersom det är så enkelt och inte några konstigheter.

Men om man bloggar seriöst och tänkt att behålla bloggen i flera år framöver så rekommenderar jag den inte!

Enda anledningen till att jag fortfarande är kvar där är för att jag inte har en aning om vart jag annars ska börja blogga. Vill vara riktigt säker innan jag registrerar mig på något nytt så att jag inte behöver flytta igen.