Juridik och bloggande
Hej,
Jag har några juridiska frågor gällande vad man får blogga om, eller snarare vad man inte får blogga om. Skulle något av följande exempel kunna anses bryta mot upphovsrätten (för den som skapat grundmaterialet alltså boken):
- Om man startar en blogg i ett särskilt ämne säg "Bananer", får man hänvisa till litteratur (böcker) om Bananer som man tycker är bra med Författarens namn och boktitel (förlag kanske också)?
- Om man hittar ett bra tips i en bok om hur man t ex skalar Bananer får man skriva ut det tipset, skriva om hur man själv använt detta och referera till boken?
- Får man referera till en analysmetod utifrån en bok och göra citat och skriva hur man själv använder denna metod?
Om syftet med att lägga upp materialet (göra det tillgängligt för offentlighet) är i lärande syfte/utbildande syfte?
Anses detta bryta mot upphovsrätten? Gärna med länk till källor där jag kan läsa mer om detta.
Jag har förstått att det av upphovsrätten innebär att man måste ange källa om man refererar till något men också att det kan bryta mot upphovsrätten att tex fota och lägga upp en bild på ett bokomslag då man gör om media på bilden (som är upphovsrättsskyddad). Att länka till redan befintligt material på Internet anses inte bryta mot upphovsrätt men hur är det om man "gör om" material från en bok, till ett blogginlägg? Vad gäller då?
Sekundärfråga: Är det skillnad om bokförlaget/författaren tillhör EU land eller t ex USA?
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Upphovsrätt är något relativt. Där finns de som inte fattat och så finns det de som gjort det.
Mitt tips är att satsa på ďe som fattat, för av någon helt outgrundlig anledning så brukar de också vara bäst på det de gör. ❤