Bästa bloggportalen?
Vilken bloggportal är egentligen den bästa enligt er? :)
Jag kommer att ha en ganska bred inriktning på bloggen, bl.a hästar, hundar, akvarier, djurrättsfrågor, fotografering, pyssel, matlagning, hälsa, heminredning och mest bara allmänt om livet helt enkelt.
Jag är tämligen väl insatt i kodning och bildredigering, så det behöver inte vara allt för enkelt med design osv, utan det kan jag förmodligen fixa mestadels själv. Jag vill även ha möjlighet att ev. tjäna lite pengar på mitt bloggande om jag fortsätter att hålla den uppe.
Så, vilken bloggportal rekommenderar ni? ;)
blogg.se är bra för nybörjare eller 123minsida
Är som sagt inte nybörjare, utan har haft blogg förr och klarar även av kodning osv utan några problem. Så det behöver inte vara en "enkel" bloggportal, utan mest en bra :)
bra att du skrev det
Beror lite på om du känner att du kan lägga lite pengar på din blogg och hur mycket webbutveckling du kan.
Vill du ha något gratis och kan HTML och CSS rekommenderar jag Tumblr. Det är en väldigt bra bloggplattform och det går utmärkt att ha en "vanlig" blogg där och inte bara typiska Tumblogs. De ger full tillgång till HTML och CSS och har väldigt bra guider till hur man bygger teman.
Om du har lite mer kunskap och kan tänka dig att lägga lite pengar på en domän och hosting rekommenderar jag Wordpress.org. Det är ett väldigt bra och kompetent bloggverktyg, men för att bygga teman måste du även ha koll på PHP.
Jag är helt fast i Weebly-träsket 😃
#4: Känner inte för att lägga ner pengar på bloggen såhär i "första" stadiet, då jag inte är helt säker på att jag kommer att hålla bloggandet uppe, det är sånt som märks. Skulle jag känna att det håller i sig så kommer jag nog att gå över till Wordpress. :)
Tumblr är inte så lockande, har aldrig känt att sajten är speciellt användarvänlig och gillar inte heller domännamnet. Men jag kollar upp det igen, de kanske har ändrat en del sen jag kikade sist, eller så kanske jag har ändrat uppfattning ;)
#5: Hur pass kan man personifiera weebly nu för tiden? Förr kunde man, såvitt jag förstått, bara använda sig av deras tråkiga mallar och ändra lite textfärg osv. Har de förbättrat sig nu? :)
#6 Ingen aning, jag är fullständig rookie (bytte från blogg.se i mitten av december) och har inte orkat betala för att få tillgång till mer funktioner och grejer 😃 Kan man koda och greja så kan man säkert snygga till det en hel del, men det är waaaay over my head 😂
#6 Tycker absolut att du åtminstone ska ge Tumblr en chans. Utifrån vad du skrivit i den här tråden känns det verkligen som den plattform som skulle passa dig bäst. Man kan ju även koppla en egen domän till Tumblr om man inte gillar deras adress, och de är ju inte särskilt dyra.
Har varit inne och klickat runt på tumblr ett tag nu, och nej - jag gillar det fortfarande inte alls. Det får nog bli blogg.se så länge, så får vi se vad som händer om jag håller bloggandet uppe. :) Nu återstår det bara att välja namn, huvaligen vad svårt… ;o
Devote tycker jag bäst om. Har använt mig av nästan allt känns det som och devote har jag varit mest nöjd med. Eller spotlife :-)
Om någon hade frågat mig vilket bilmärke dom skulle köpa så hade jag sagt Mitshubishi.
Andra skulle sagt Volvo, WW, Audi osv osv.
Det är exakt detsamma med Bloggportaler, den man själv har rekommenderar man också till andra.
Dock så beror det ju på vilket behov man har och hur mycket tid som man har tänkt att lägga ner på sin blogg.
Jag har en väldigt enkel blogg och när jag började blogga för ett år sedan så testade jag både blogspot, blogg.se, samt wordpress och bestämde mig för blogspot.
Med den portalen kan man dessutom få väldigt mycket hjälp med frågor man ställer på FixaDinBlogg och på FixaDinBlogspot finns hur mycket som helst att läsa.
Bästa hälsningar,
Bertil
För mig är blogg.se och wordpress bäst. Bloggar enbart där :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag älskar devote.se! Det är jätte bra. Känns stilrent och det är även enkelt och skönt att blogga där. :)
#11: Självklart tipsar alla om vad de själva använder, men jag vet också att många har använt sig utav olika Bloggportaler och därför har lite erfarenhet om vilka de tycker bäst om, och varför. Om inte annat så kan man ju köra en liten statistisk undersökning och kolla vilken bloggportal folk använder och rekommenderar mest :)
Har dock ändrat mig ang. blogg.se nu, det blir andrahands-valet. Håller på och kollar upp möjligheter till att fixa en domän nu, och sedan kommer jag att använda mig av wordpress. :)
Om du känner att du har råd med både domän och hosting rekommenderar jag varmt Wordpress.org. Dock måste du då även lära dig PHP om du vill kunna bygga egna teman. Många teman har dock gott om anpassningsmöjligheter utan att man behöver peta i källkoden, och i princip alla ger dig möjligheten att lägga till egen CSS.
En liten sidenote: Jag utgick faktiskt från dina krav och kunskaper när jag tipsade, jag använder inte Tumblr själv. 
#15: Njae, tänkte snarare använda mig av en domän som är gratis i iaf ett år, och sedan installera wordpress-widgeten på den. Gratis är gott osv ;) PHP är inte min starkaste sida, men det ska nog gå bra ändå :D
Jag förstår att du utgick från det, och jag tackar dig :) Tumblr är säkert ett toppenverktyg och skulle funka prima för mitt ändamål, men jag gillar inte layouten på redigerings-sidorna osv, så det "klickar" helt enkelt inte ;)
#16, förlåt om jag frågat men hur får du det gratis?? :)
#17: På bl.a Binero.se så får du en gratis domän i ett år, efter det får du betala några kronor/månad om du inte avslutar domänen :) Dom är riktigt bra!
#18 Jag tycker personligen inte dem är bra. Har testat gratisåret men var icke nöjd. Krånglade mest.
#18: Det tar väl ett tag att vänja sig vid dem, men när du väl har lärt dig hur sidan fungerar så har de fungerat bra den korta stund jag använde dem samt för folk jag känner :) Får väl se om jag tycker detsamma när jag har fått i ordning bloggen denna gång!
Då antar jag att du tänker skapa ett konto på Wordpress.com? Vet inte om du använt det tidigare, men om du inte gjort det bör du vara medveten om att det är ganska begränsat när det kommer till att kunna anpassa sin design. Då du pratar om att du ska installera en widget på din domän tycker jag inte det verkar som att du har jättemycket koll. Läs på lite innan du börjar beställa en domän och så!
#20 Menar du mig?
Jag har pratat med dem hur man gör och trixat osv. Men nepp, tyckte ej det fungerade bra :) Men det är min personliga åsikt. Allting passar ju ej alla :)
#21: Nej, jag tänker inte skapa ett konto på Wordpress.com. Wordpress är framför allt ett blogg-program, som är gratis att använda sig av och går att installera på vilket webbhotell som helst, som t.ex binero. Det du betalar för om du gör ett konto på Wordpress egen sida är domänen, men då jag redan kommer att ha en domän på en annan sida är det alltså bara programmet jag kommer att använda mig av - vilket är kostnadsfritt :)
#23 Jag vet mycket väl vad WP är, det är du som verkar ha missuppfattat en sak. Det krävs mer än en domän för att installera WP - du behöver också köpa hosting. För att göra det tydligt kan man likna en domän vid en adress och hosting vid ett hus. Det räcker inte med bara adressen, du behöver även ha någonstans att förvara din installation. På Binero finns hosting i form av Privatpaket och Företagspaket.
Då du enbart tänkt köpa domän antog jag därför att du skulle skaffa ett konto på Wordpress.com, eftersom WP även kräver hosting.
Självklart krävs det mer än en domän - och det känns ju oerhört korkat att skaffa en domän utan att ha nånstans att lägga upp sakerna på, jag tog för givet att det sa sig själv. Via Binero får jag alltså både ett hotell och domän gratis i ett år, och kommer alltså inte att behöva registrera mig någon annanstans. :)
#25 Kan du länka till det erbjudandet på Binero? Jag hittar inte både domän och hosting gratis ett år. Är ju ett väldigt bra erbjudande som jag gärna skulle vilja kunna tipsa mina kunder om. 🙂
#27 Man tycks tyvärr vara begränsad till att använda Bineros B'easy-verktyg, vilket ju är synd. Annars var det absolut ett bra erbjudande!
Hej jag heter Maria och arbetar på Webbtidningen vimeddjur.se. Där har vi en bloggportal där ett helt gäng med genuint djurintresserad bloggar tillsammans. Kände spontant direkt att du skulle passa toppenbra in där :)