Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettallmänt
Läst 5907 ggr
Pelle Långlös
7

We heart it

En populär sajt bland unga framför allt.

Det där med bilder vet nog de flesta att man inte får ta andras bilder hur som helst. Man kan tex inte googla på en sak och ta första bästa bild. Det är ALLTID någon som har tagit bilden och det är den personen som äger bilden.

Det finns en sajt som heter We ❤️ it (we heart it uttalas det) som många tror att det är helt lagligt att "ta" bilder ifrån. Men om man går längst ner på första sidan så står det så här:

© Alla bilder är upphovsrättsskyddade av sina respektive upphovsrättsmän.

Det betyder alltså att ALLA bilder som läggs upp där är copyright på och att det är ägaren som har rätt till sin bild. Man får alltså inte ta bilder därifrån hur som helst som många tror att det är.

Löpsedelsbild tagen utav mig, Ylva Lindberg

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DeniceP
0

Bra inlägg, alltför många tror att det är okej att använda av andras bilder på internet!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Pelle Långlös
1

Tack. Jag hade en Netikett-kurs på Pelaren och då pratade vi om bilder på nätet så därav kom denna idé till artikeln upp. 🙂

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Jess89
0

Bra artikel.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Pelle Långlös
0

Tack. 🙂

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

sunnys
0

verkligen bra inlägg, har själv hittat min bild där..

[[AcsJulia]]
0

Kort, men väldigt givande! :)

JuliaRose
0

konstigt , det är jätte många kända & stora bloggar som tar bilder därifrån.. mest till inspirations bilder då.

LinaLj
1

#7 : Det kan ju vara så att de frågar om lov. Hittar man en bild man skulle vilja använda kan man ju höra av sig till ägaren och fråga om man får använda den och förklara till vad man vill använda den. 

Jag skulle kunna tro att bloggare som har stora och välbesökta bloggar har lättare att få ett ja i ett sådant läge eftersom fotografen då kan marknadsföra sig till en större publik.

JuliaRose
0

#8 kanske fast dom brukar inte länka till fotografen då utan dom skriver tex ''bilderna är tagna från weheartit.com''

sunnys
5

#8 fast att fråga ägaren till bilden kan ju vara svårt på WeHeartIt, jag menar någon som startar ett konto där och tar en bild från en hemsida (som ej  är deras) kan ju lätt ta bort adressen till bilden. Jag tror tyvärr inte det är så vanligt att man frågar om lov även om man är en känd bloggare.

[teekan]
0

Riktigt bra information!

bamse6311
0

Tror att de flesta har läst och känner till om upphovsrätt.

Förstår delvis de bloggare och andra som plockar bilder på nätet när stora tidningar som Aftonbladet och Expressen stjäl bilder på både facebook och andra sidor precis som de behagar de här tidningarna själv.

De här stora tidningarna vet ju också att de kan göra så helt ohämmat utan att riskera straff.

Ikanyezi här på iFokus hade en tråd om detta och hur Aftonbladet "snodde" bilder från Facebook med en tjej som blivit mördad.

Kommer inte riktigt ihåg vad den där tråden heter som Inkanyezi hade och han kan ju riktigt mycket om sådant här fantastsikt duktig fotograf som han är.

Bästa hälsningar,
Bertil