Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggtjänster-och-sidor
Läst 5897 ggr
MadameMiaz
0

Bästa bloggplatsen?

Vilken bloggplats rekommenderar ni? Blogspot? Wordpress? Forme? Nattstad? Blogg.se? Spotlife? Devote? Finest? Improveme? Det finns ju såå många, vilka har ni testat.. För och nackdelar?

Pelle Långlös
0

Jag har WP så jag säger den. ;-) Du lär få olika svar så svaret på din fråga vad är DIN favorit? Det är du som skall blogga så känn efter vad du vill ha.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

PotatoEcho
0

blogg.se tycker jag.

Eftersom jag tycker designen gör väldigt mycket så är den också viktig för mig. På blogg.se kan man göra sin blogg mer personlig och finare. Avskyr nattstad osv. som bloggportal just därför alla designer är likadana. 

Sen gillar jag även upplägget med inlägg bäst hos blogg.se😊

bamse6311
0

Själv så tycker jag att blogger/blogspot är perfekt.
Man kan där i princip göra sin blogg hur man vill och inte mist om man kan html.
Dock så är den också  bra för de som inte kan så mycket html som jag själv där man kan göra väldigt mycket i malldesignern.
Bästa hälsningar,
Bertil

Fridaaaa
0

Jag gillar blogg.se och wordpress bäst 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

olympiathurfjell
0

blogg.se

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Mimmi
5

För att undvika att folk bara svarar med den bloggplattform de själva använder är det alltid bra om du kan ge oss mer info om vad du vill ha från en bloggplattform, så att du kan få bra tips.

Vad skriver du för sorts blogg? Hur mycket kontroll vill du ha över saker och ting? Vill du kunna ha sidor på bloggen (t.ex. Om mig och Kontakt)? Vill du kunna ha flera skribenter på din blogg? Hur mycket vill du kunna ändra i designen? Hur mycket kan du om att själv bygga designer med HTML och CSS (även PHP är relevant)?

Pelle Långlös
0

Toppen Mimmi.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

TurboFart
0

Har faktiskt provat en del olika, bland annat wordpress, blogspot, bloggplatsen och blogg.se. Men jag kom tillbaka till blogg.se till slut, tycker den är enklast att jobba med på något sätt :)

http://hannnafoto.blogg.se

MadameMiaz
0

Först vill jag tacka för de förslag som kommit in :) jättefina tips!

Jag vill ha en blogg där jag kan styra en hel del själv, men det får inte vara så pass invecklat så man tvingas sitta mer med kodning och annat istället för att blogga och lägga upp bilder.

Jag vill kunna ha sidor och kunna nå ut till Läsare utan att tvingas vara sökbar på en sökmotor. Sen är det viktigt att man kan högerklick skydda sina bilder, då jag inte vill se dem hamna någon annanstans, varit med om att andra drabbats av just det.

Jag kan grunderna i html och CSS men vill som sagt, inte sitta enbart med sånt, vill kunna få till en snygg design utan att koda själv också :)

Mitt mål är en elegant blogg som jag kan ha i flera år.

Mimmi
1

#9 Då skulle jag rekommendera Blogger eller Tumblr. Båda har möjlighet till sidor på bloggen och är bra bloggplattformar överlag enligt mig. När det kommer till designen är de dock lite olika!

Blogger har ett bra verktyg som låter dig redigera det mesta i din bloggdesign utan att behöva röra någon kod alls. Så vill du ha stor kontroll över designen utan att behöva koda är Blogger definitivt för dig. Dock är deras nyare designer rätt avancerade, vilket innebär att om du faktiskt vill gå in och ändra direkt i koden lär det vara lite klurigt om du bara kan grunderna. Men så länge man håller sig till designverktyget är det väldigt smidigt och enkelt. En annan nackdel med Blogger är att det kan vara svårt att hitta snygga teman, tycker i alla fall jag personligen. Man får leta ganska mycket för att hitta guldkornen!

Känner du att designverktyget inte riktigt är för dig och att du vill kunna ändra i bloggens HTML och CSS rekommenderar jag Tumblr. Där kan du ändra allt i bloggens HTML och CSS och det finns väldigt många bra guider som hjälper dig att förstå hur Tumblr-teman är uppbyggda - både från Tumblr själva (vilket garanterar korrekt info) och utomstående. Det finns dessutom jättemånga snygga teman. Tvärtemot vad många tror går det alldeles utmärkt att ha en "vanlig" blogg hos Tumblr och inte bara en typisk tumblog.

Blogg.se skulle jag avråda dig från. Då du vill kunna ändra i din HTML och CSS kan det kanske kännas lockande, men till skillnad från Tumblr erbjuder inte Blogg.se någon som helst dokumentation till hur deras teman är uppbyggda, vilka template-taggar som finns och andra saker relaterade till deras kod. Man får helt enkelt gissa sig till det mesta. De guider som finns har utomstående skrivit och de är oftast väldigt bristfälliga och innehåller många gånger mycket felaktig info. De har ju dessutom ingen möjlighet till sidor, vilket du ju ville ha.

MadameMiaz
0

Tack såå mycket för tipsen Mimmi :)

bambiiii
0

Jag älskar bloggplatsen :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

bamse6311
0

@11 MadameMiaz.

Jag personligen tror att blogger/blogspot skulle kunna vara en plattform för dig.
I princip så kan man göra sin blogg hur personlig som helst och jag har sett många bloggar på blogspot som ser helt otroligt professionella ut.

Min blogg är väldigt enkel och det mesta gjort via malldesignern och väldigt lite via HTML.

Eftersom du nu kan HTML så kan du ju egentligen så kan du ju förena båda de här två.

För min personliga del och blogg så undrar jag mest var min "upp till toppen" knapp har försvunnit. Den ligger nämligen i HTML men hur och var jag fick dit den kommer jag inte riktigt ihåg *s*.

HÄR en väldigt bra länk till hur man arbetar i blogspot.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
0

Bertil - här kommer en länk till inlägget upp-till-toppen-knapp

javascript:nicTemp();

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

beem
0

En sak man ofta glömmer då det gäller blogspot är att man får gratis album i Picasa där man även kan göra en del redigeringar.

Sorgen är kärlekens pris

bamse6311
0

@#14 beem.

Tackar för länken.

Jag hade upptilltoppen-knappen tidigare i min blogg men plötsligt så var den borta.
Då ficka jag ett annat tips med andra HTLM koder från Fru A.E visserligen en annan pil men då funkade den nya som jag fick kod av henne men som sagt var så är även den upptilltoppen knappen borta nu.

Jag har ju gjort en del i min HTML kod som jag lärt mig från både Anneli, jakeline, Rolf, Fru A.E samt andra men faktum är bästa beem att jag inte riktigt kommer ihåg vad jag gjort och var i HTML allt som jag gjort ligger.

beem, jag tycker att det är så tråkigt att FixaDinBlogg fick lägga ner men jag förstår naturligtvis Anneli och alla de andra (dig inkluderat) att den kanske inte kunde fortsätta.

Well beem, nu skall jag se om jag kan få den där knappen på plats men jag har ju redan koden inlagt i min HTML men något hände alltså när den helt plötsligt försvann.

Ha de finast och bäst beem.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
0

Jag tycker det var synd att vi inte fick någon info att det  skulle stängas ned. Det finns trådar som jag gärna sparat för kommande behov. Hon kunde ha meddelat i en tråd att den stängs ned ett visst datum. Vi var många som försökte hålla igång forumet och därför känns det lite snopet när det går till som det gjorde.

Sorgen är kärlekens pris

mabzor
0

Jag använder mig av imglobal. En komplett WP program med SEO optimering (Hamna högt på googlesökningar) Det är ett paket som har allt i ett. Just nu är det i BETA mode och beräknas släppas snart.  Givetvis så tjänar jag pengar på det också. 

http://imglobal.me/blog/author/4885

MVH Andreas

bamse6311
0

@17  beem.

Jag hade ju också önskat att dom inte bara behövde stänga så där som de gjorde.

Allt som jag har gjort i min blogg finns ju där på trådar där jag frågat och fått väldigt bara svar.

Faktum är bästa beem att jag ju inte riktigt vet vad och hur jag gjort i min blogg nu när jag inte längre kan gå tillbaka och se svaren på alla de frågor som jag haft och alla de exellenta svar som jag har fått.

Tänker till exempel på det där med min bakgrund och hur jag fick dit den och många andra saker.

Vågar faktiskt inte börja rota i allt det där utan att kunna gå tillbaka till alla de svar/tutarna jag fick från Anneli, jakeline, Rolf, Fru AE och dig beem.

Känner mig just nu väldigt handlingsförlamad och 60+ som jag är jag helt och hållet rudis på allt det där med HTML som jag fick hjälp med då från alla på det forumet.

Jag valde ju blogspot på grund av all hjälp man fick från er alla.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
1

# 19 Jag kan bara instämma  i det du säger. Jag känner mig också osäker att börja ändra nu när man inte har Fixa i ryggen så att säga.

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

Bertil - noterade du att Fixa har en grupp på Facebook.  Jakeline driver den.

Sorgen är kärlekens pris

bamse6311
0

@beem
Jag har noterat det och är naturligtvis med där.

Dock så blir det ju inte detsamma som FixaDinBlogg där man (läs:jag) och många andra fick så ofantligt mycket hjälp och oftast väldigt ingående hjälp.

Som jag skrivit tidigare beem så om man åtminstone bara hade haft kvar länkar till alla de frågor man ställde och alla de uttömmande svar som man fick.

Vet inte om jag skulle överhuvudtaget ändra något i min blogg längre.
Allt som jag har gjort finns i de frågor som jag ställt och de alltid lika uttömmande svar som jag fick från alla er.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
0

# 22 Jag håller med dig. Rolf var också duktig. Tänk om han kunde dyka upp här på iFokus - 'önskedröm' 😃Man känner sig lite utelämnad nu. Jag vågar inte heller ändra något nu  - om sen något går galet har man ingen hjälp.  Det finns ju utländska forum men jag tycker det är lite knepigt då det handlar om en del facktermer i bloggen.

Sorgen är kärlekens pris

bamse6311
0

@#23 beem
Håller med dig och det där med att locka hit Rolf är ju en helt fantastisk tanke.

Han kunde ju öppna en helt egen sida här på iFokus som enbart handlar om blogger/blogspot.

Det mesta här på iFokus handlar ju om blogg.se

Tror inte att jag har hans personliga mailadress men skall faktiskt kolla på "nasetvandrarna" och finns den inte där så skriver jag honom på den bloggen.

Hoppas att du gör detsamma beem.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
0

@#23 beem

Nu har jag skrivit ett personligt mail till Rolf med förfrågan om han inte skulle vilja ha vänligheten att hjälpa alla oss här på iFokus med alla sina kunskaper om blogger/blogspot.

Hoppas att han vill och kan.

Bästa hälsningar,
Bertil

jhnajnsn94
0

Jag började blogga på blogg.se för säkert 4 år sedan, om inte mer, bloggade där fram tills dem bytte system för inte allt för längesedan, och då bytte jag till nattstad, och ifrån nattstad till forme och nu är jag tillbaka på blogg.se igen där jag trivs allra bäst.

Anledningarna till att jag gillar blogg.se är många,  bland annat så är det för att du kan få din design precis hur du vill med hjälp utav koder, bilder, script osv, en personlig blogg med andra ord, en blogg som speglar just dig. Det betyder även att du kan ha väldigt stora bilder också (vilket jag gillar).

Sedan gillar jag faktiskt deras verktyg, även fast dem nu bytt så har jag börjat vant mig och gillar nästan detta ännu mer, nu har dem även gjort så att man kan välja bort vissa reklamrutor. (ännu bättre)

Den enda nackdel jag kan komma på med blogg.se är att dem gärna exponerar samma bloggare på framsidan hela tiden, så chanserna att synas är ganska liten så länge man inte är modebloggare, jätte duktig på att fota eller skriver om mat, typ. Det finns självklart undantag, men det är de enda jag kan komma på just för tillfället som jag kan tycka är lite kasst med blogg.se.. :)

Men jag rekommenderar den portalen varmt! :)

om du sedan undrar över nattstad så är det nog inget jag skulle rekommendera så länge du inte vill ha en massa konstiga människor hack i häl hela tiden, tycker det känns som en portal gjord för allt annat än bloggare, folk kan bli medlem utan att blogga, och man kan skicka meddelanden till varandra och då kan man få stå ut med både det ena och det andra, alla bloggar ser nästintill likadan ut dessutom, vilket är lite tråkigt, men de är ju samtidigt bra för dem som inte kan koda själva.

forme är bra, faktiskt, dem har en massa möjligheter till att synas och höras ifall man vill det, men designerna är lite tråkiga, eller ja, väldigt tråkiga, men du kan ha stora bilder och det är lätt att göra nya inlägg osv.

Men som sagt, för mig är det blogg.se som gäller! :)

bamse6311
0

@#26.
Även på blogspot kan man faktiskt göra sin blogg precis som man själv vill. En stor del där kan man göra i bloggdesignern men hela HTML ligger öppet även där.
Bästa hälsningar,
Bertil

jhnajnsn94
0

#27 okej det visste jag inte!:) 

Läste du nu att trådskaparen helst ville slippa det med att koda för att det tar sån tid, det finns massor med gratis designer att ladda ner på bloggdesign.nu om man skulle vilja det.. :) hade själv en del designer där men tog bort dem då dem blev "missbrukade" eller vad jag ska kalla det :)

beem
0

Blogspot har också en mängd designer - bara att ladda ner. Man behöver inte kunna något om kodning.

Sorgen är kärlekens pris

[Teddies matte]
0

Blogg.se gillar jag bäst, vill kunna koda om och fixa precis som jag vill ha det och tycker det är enklast och bäst utformat på blogg.se.

Smullis
0

Får jag bara fråga; Är WP gratis? :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡