Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: övrigt-bloggrelaterat
Läst 742 ggr
Varga
0

Vad för slags inlägg...

Vad för slags inlägg tilltalar just dignär du läser en blogg? Vad är det som får dig att fastna? Långa inlägg, korta inlägg, inlägg med bilder eller inlägg utan bilder? Är det viktigt att designen på bloggen är snygg eller är innehållet viktigast?

Driva
1

Jag kan säga korta inlägg med bilder. Jag tycker det är jobbigt att läsa långa texter på datorn och gör det bara om det verkligen är något som intresserar mig, tex en nyhetsartikel eller liknande. 

Är det längre text är styckeindelning väldigt viktigt annars slutar jag läsa för att jag tycker det är för jobbigt.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Varga
0

Jag kan visserligen läsa långa inlägg, men då måste det vara något som intresserar mig och styckeindelning är som du säger mycket viktig. Bra där! :D

Fridaaaa
1

Bra bilder (alltså ej suddiga, cambilder går bra men ej för suddiga heller).
Bra text och inte en massa förkortningar som "vgd", och massa utropstecken och frågetecken eller utropstecken hela tiden istället för punkt.
Skrikiga färg. Mycket rosa. Sånt klarar jag inte.

Ha en intressant ämne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tuva_sjodin
1

Om jag ska läsa en blogg och fastna för den så gillar jag korta inlägg men bilder! När jag väl har fastnat i bloggen så kan jag läsa längre men då ska det vara intressant  Rubriken på inlägget tror jag gör ganska stor skillnad  Och jag gillar även om man har en EGEN åsikt och visar vad man tycker, att man sticker ut i mängden. Det du sa om designen, så tycker jag att den ska vara inbjudande och ljus. Det spelar självklart ingen roll egentligen men man blir mer intresserad :D 

http://mittval.devote.se/

Ebba-Ö
1

Långa inlägg, mycket åsikter. Bilder är kul, så länge alla bilder inte är likadana (typ hundra bilder på fruktsallader, smoothies och träningsoutfits). Men långa inlägg som inspirerar och gärna ger en liten kick liksom "kan hon kan jag" typ. 
bryr mig inte så mycket om designen, läser bloggar som har skiiitfula designer. Stör mig på det men läser dom ändå, om dom är bra :P

Pelle Långlös
0

Den här diskutionen har vi haft en hel del av på sajten. Men svaret på frågan så gillar jag medellånga texter. Är det alldels för långt så orkar jag inte läsa klart. Men jag vill inte ha en två meningar för dåkänns det inte som om bloggaren lagt ner tid i sina inlägg. Gärna en bild inte alltid ett måste men om det är bildlöst inlägg efter inlägg så blir rätt så tråkigt. Nångång går bra. Men är det en fotoblogg så skall det så klart vara bilder med. Är det en blogg som jag kan relatera till speciellt om psykisk ohälsa så återkommer jag gärna även om det är en massa stavfel osv.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
2

Personligen så gillar jag bloggar där man "får ut" något av det som skrivs.
Nu finns det ju bloggar för alla möjliga intressen och med olika innehåll och substans.

En människa som berättar om sig själv och sitt eget liv hur det än gestaltar sig är för mig mycket läsvärdare än de där som visar upp sitt senaste outfit (ofta betalt av klädkedjan som sålt plaggen eller importören/grossisten.

En tjej som berättar om sitt liv med en pojkvän på Kulmafängelset, en annan bloggare som skriver om sitt liv med en livslång sjukdom osv.

Människors olika livsöden är sådant som jag kan känna starkt för att läsa och då behöver inte bloggen vara så väldigt rent tekniskt och estetiskt fin med en massa bilder utan då är det själva levnadsödet som i text fångar mitt intresse.

Det är ungefär som att läsa en riktigt bra bok, där behövs inga bilder utan där talar texten för sig själv.

Kommer ihåg när jag läste "Tusen strålande solar" för ett par år sedan.
Där behövdes inga bilder utan när jag läste boken så skapade jag mina egna "bilder" av huvudpersonerna i mitt eget huvud.

Sedan så finns det ju även många bloggar om marsvin, kattor, hästar och så vidare och dom har ju också sina Läsare så det finns säkert Läsare till alla typer av bloggar.

Själv så har jag ingen som helst "snitts" på min blogg utan den handlar om både det ena och andra vilket i och för sig gör att man kanske inte får så många Läsare men jag har mest min blogg för att jag själv tycker att det är kul att skriva lite då och då. Sedan så har jag ju också ganska många bilder i mina inlägg.

Som svar till TS Varga så frågade du om vilket som tilltalar just mig/vi när jag/vi läser en blogg och därmed också mitt inlägg om vad jag gillar i en blogg.

Bästa hälsningar,
Bertil

Varga
0

#6 Har inte sett någon sådan tidigare, det är inte så jättemånga "riktiga diskussioner" här utan mer korta frågor som inte behöver så många svar och så vidare. Jag ville mest med den här tråden kolla hur olika det är, om man kan utläsa en "trend" bland bloggläsare eller om det verkligen är helt beroende på person, och det verkar som att det lutar åt det sista.

Det är ju hur kul som helst! Att det verkligen är så individuellt alltså, någonting som de flesta dock verkar ha gemensamt är att bilder är kul. Det håller jag absolut med om, en bild eller flera är ett väldigt lätt sätt att liva upp ett inlägg.

Sedan så verkar det vara en stor variation på om man vill läsa långa eller korta inlägg. För mig är det viktigt att inläggen känns väldigt relevanta - jag kan tycka att ett kort och koncist inlägg är bra om det känns meningsfullt och passar in på bloggen, men det bästa är ändå när folk faktiskt blandar olika längder och utföranden på sina bloggar, tycker jag då. :)

beem
1

Det första man ser är ju designen så för mig är den viktig. Det kan vara den som gör att jag vill läsa vidare i bloggen. Därefter kommer en bra rubrik som fångar mitt intresse.

Jag tycker om fina bilder i inläggen. Inlägget ska inte vara för långt och absolut inte skrivit i ett enda svep . Det måste vara nya stycken. Om det inte är det blir det tungläst och då tappar jag intresset. Innehållet är viktigt - inte bara "i dag har vi sol", " idag är jag sååå trött" osv. Det ska finnas en kärna i inlägget.

Massor av utropstecken efter en mening😈 - det är  störande - det räcker med ett. Förkortningar hör inte hemma i en blogg. Det finns förkortningar som är vedertagna som tex - det kan man skriva.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Lathundarna
1

Egentligen är längden på inläggen för mig helt ointressant. Jag vill lära mig något av texten, få en "aha"-känsla. Jag gillar när jag hittar bloggar som hjälper vår träning framåt och utvecklas och stannar då ofta som Läsare.
Bilder bör vara bra och i lagom mängd och storlek, det behövs knappast nån mästerfotograf men det är självklart en klar fördel om man kan tyda vad som visas på bilden. Dessutom bör den ha något med texten att göra. Filmklipp kan jag tycka är rätt trevligt, det blir liksom lite mer personligt på nåt vis.

Designen är inte heller något jag lägger någon direkt vikt vid om innehållet är det som lockar, men visst, jag vill helst inte bli yr eller illamående när jag går in på en blogg. Dessutom oerhört irriterande med såna där saker som "faller" framför texten, typ snöflingor, höstlöv eller what ever.

Avstavningar, felstavningar och missbruk av versaler, slang eller tecken kan få mig att tröttna, liksom om det aldrig används styckesavdelningar. Att kunna skriva med lite glimt i ögat och öppenhjärtligt är något som tilltalar mig. Att man inte enbart framhäver hur bra allt är, hur klockren träningen var eller att det aldrig görs en avstickare för att busa lite, etc. Att få läsa om vardagstabbar med glimten i ögat - det är skitkul! Och faktiskt väldigt inspirerande.

Shamandaliex
1

Jag gillar också långa texter som känns genomarbetade men de får gärna brytas av av någon bild t.ex. mitt i så det lättar upp lite. Jag tycker det är väldigt viktigt att man ser till att man har stavat rätt, slarvfel finns ju alltid dock, och inte skriver en massa grammatiska fel hela tiden. 

En lång genomarbetad text med någon enstaka bild där man märker att författaren har lagt ner lite tid och själ i att få det bra gör att jag gärna stannar kvar. 

Vet inte om frågan gällde detta men jag är inte så förtjust i bloggar som har en massa helt olika teman utan jag vill gärna läsa en blogg om en viss sak. Det kan vara vad som helst: böcker, hästar, photoshop whatever men inte för spretigt innehåll bara ^^

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

[Pandoraelf]
1

Gillar inlägg med korta texter och bild. Det ska va en sammanfattande text som inte är för lång, men ändå inte för kort.

Något som avskräckar mig enormt är fangirls. Klarar inte av deras bloggar. Okej om de ser upp till en kändis, men att skriva om det dagligen och göra det till en överdrift och besatthet tycker jag är skrämmande. Känns stalker-aktigt och obehagligt. Så det är något jag inte vill se i en blogg. :-)

SunsetValley
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av det viktigaste sakerna är designen! Det är ju det första intrycket. 

Sen ska det vara lagom långa texter, inte utdragna, mer kortfattade. Uppdelade i stycken, punkter osv.

Bilderna är jätte viktiga, det ska vara mycket bilder, men inte för många likadana/liknande, det ska vara klara snygga bilder, helst redigerade, då menar jag inte retuscherade utan att man fixar ljus, kontrast design osv.

SweetBeauty.blogg.se

Kram Linnèa

Besök min blogg