Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 4209 ggr
LinaLj
0

Förkortningar?

Ja vad tycker ni om att använda förkortningar när man skriver blogg? Det vill säga iof istället för i och för sig eller tex istället för till exempel.

Är det något ni stör er på när ni läser en blogg? Eller använder ni det själva när ni bloggar?

Jag skriver oftast förkortningar av bara farten men brukar för det mesta (om jag inte är lat eller har bråttom) gå tillbaka och skriva ut ordet. Det har nog med mina dagar på universitet att göra då förkortningar var strängt förbjudna och dessutom så bidrog utskrivningar till ökat antal ord i uppsatserna 😉

Jess89
0

Jag stör mig inte på förkortningar. Det kan nog bli att jag använder mig av förkortningar ibland utan att jag tänker på det. Men när jag läser igenom det ordentligt kan jag ändra det.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Pelle Långlös
0

Jag använder mig nog bara av en förkortning och det är iaf (i alla fall). Jag kan störa mig på förkortningar för oftast fattar jag nada när främst ungdomar skriver. Som nt (inte) varför inte skriva ut i och e, ordet är inte direkt långt. Det tog mig bra länge innan jag fattade vad nt stod för.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fridaaaa
1

Beror på vad det är för förkortningar.
T.ex, osv, ect är förkortningar som jag tycker är okej men inte Det e såhär", eller "dd" "sj"….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pistenbully
0

Håller med #3. Sedan beror det ju på hur mycket förkortningar det är, består varje mening av tex. Iof, ex, ECT så blir det jobbigt, men inget jag stör mig på överlag.

beem
2

Jag tycker förkortningar som tex, etc är helt ok. Det är förkortningar som är vedertagna. Däremot gillar jag inte de nya förkortningar som  kommer av sms-språket. De passar inte alls i en blogg. Här handlar det inte om att skriva snabbt och kortfattat som i ett sms.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pelle Långlös
0

Håller med beem. tex och bla etc osv går bra men såna där sms-förkortningar är hemska. Hade en person som skrev bara en massa konstiga förkortningar i ett sms. Jag fatta ingenting. Det tog mig en halvtimme eller så att luska ut vad hon skrev.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Mimmi
0

Förkortningar som man kan hitta i närmsta Lexikon har jag inga som helst problem med - såsom t.ex., IT, bl.a. och o.s.v. Andra förkortningar kan också vara okej så länge de inte används i varannat ord och förstör flytet i språket. Förkortningar ska underlätta och inte staka upp och förvirra. Det är en fin gräns och jag tycker det är svårt att säga precis när det är okej och inte.

monstermash
0

Jag håller med #7 och #5.

Tillexempel är det skillnad att skriva: Idag ska jag gå och handla med mormor etc, ser ut som att det blir lamm som står på matschemat idag, blir nog jättegott! 

Eller: Ja ska snart gå & handla tsm m mormor, lär bli lamm idag.. gutt. cya! (förklaring: Jag ska snart gå och handla tillsammans med mormor, blir nog lamm idag.. Gott. Ses!)

Nu tillhör jag ju den yngre generationen så jag är insatt i förkortningarna ganska bra och det bekommer mig inte om man använder dem, men jag anser inte att seriösa bloggare använder förkortningar hela tiden. Dessutom bör man tänka på synskadade och äldre människor och vara sparsam med förkortningar på bloggar. Samma som gäller här på iFokus tycker jag.

Fridaaaa
0

#8 Jag tillhör med "yngre generationen" (är 22 år), kan många förkortningar men det är jobbigt och irriternade ändå att läsa, som t.ex dina 2 alternativ. Skulle en blogg nästan bara skriva som alternativ nr2, hade jag slopat den direkt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaLj
0

Jag håller med om att sms-språk inte hör hemma i annat än möjligen sms.

matsdotter
0

Jag försöker så gott som möjligt att låta bli att använda mig av förkortningar då jag skriver på internet över huvud taget, just för att underlätta för eventuella synskadade, dyslektiker och så vidare som läser det jag skriver. Ibland slinker det med en förkortning då och då, framför allt om jag skriver om ett ämne som jag känner är viktigt, då jag snarare fokuserar på innehållet i texten än utformningen på den.

För det mesta korrekturläser jag dock det jag skrivit, och skriver då oftast ut förkortningarna istället. Skriver jag däremot en kommentar på en väns bild eller ett privat meddelande till någon jag känner så förekommer förkortningar ganska ofta, dock håller jag mig oftast ifrån så kallade "sms-förkortningar".

Dock känner jag lite att det kan bli på två vis med att undvika att använda förkortningar i en text för att underlätta för synskadade, dyslektiker och dylikt. Kan det vara så att en text som är längre på grund av alla "utskrivna förkortningar" ibland kan vara jobbigare att läsa än en text där de vanligt förekommande förkortningarna skrivs just som förkortningar?

Kadoor
0

Det beror på, jag tycker att förkortningar som "tex", "etc", "osv" är okej. Men förkortningar som "nt" är bara irriterande, dessutom om ordet är väldigt kort och man lika gärna kan skriva hela.. Så det beror helt enkelt på vilka förkortningar det är! Jag tycker även förkortningen "iaf" är okej, om man inte använder den hela tiden(samma sak gäller för alla förkortningar enligt mig). 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

olympiathurfjell
0

Jag tycker förkortningar ger ett oseriöst intryck och jag läser helst inte bloggar med förkortningar. Jag själv undviker det också!

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

monstermash
0

#9 - Mina två alternativ? ;) Du menar väl alternativ två? Haha. Ja, jag hade också slopat den bloggen om den bara skrev så, därför skrev"men jag anser inte att seriösa bloggare använder förkortningar hela tiden." 🙂