Vad vill ni lära er?
Jag driver ju en blogg om bloggdesign - Blogg-design.se. Bloggen består av artiklar och guider om webbdesign och -utveckling med fokus på bloggdesign.
Den senaste tiden har artiklarna varit på lite högre nivå, för de som redan kan en del. Jag känner därför att jag måste fylla på med lite artiklar riktade till nybörjare. Men jag har lite idétorka!
Därför vänder jag mig till er. Vad vill ni lära er om bloggdesign? Vad finns det för saker ni vill veta hur man gör? Vilka guider saknar ni?
Dränk mig i idéer! Det är ju för er jag skriver, så era förslag är guld värda!
Kom igen nu!
De här är kanske lite OT?, men finns de något "svenskt" bra program att göra headers på? :)
#2 Det är kanske lite OT, ja! Men det gav mig lite inspiration!
Ett bra, gratis program att göra headers i är Gimp. Det finns på svenska. Kanske skriver ett litet infoinlägg om vad Gimp är snart!
#3 jaha, :) ja gör de kommer absolut läsa! :)
Nu finns det en liten artikel uppe om Gimp! Här finns den.
Skulle vara toppen att få lite mer tips och idéer? Vad vill ni lära er?
Vill egentligen lära mig det mesta men kanske hur man fixar rutor där det står " klicka här för att läsa mer om mig" eller liknande.:D
// jennifer
Skulle vilja lära mig hur man lägger in "knappar" tex uppe i menyn, sånna som lixom ändra utsende då man håller/klickar på dem om du förstår hur jag menar.
Vet hur man gör dem i tex photoshop, men inte hur man använder dem..
#0 OT, men jag gillar starkt din sida! Bra guider och en massa bra tips.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Tack för alla tips! Har tänkt skriva en artikel om så kallade hover-effekter, vilket är ett sätt att uppnå det SunsetValley pratar om, så det är på gång!
#8 Tack så mycket! Uppskattas verkligen!
hej! jag vet inte om detta är ett bra ställe att "önska" på eller hur man nu ska säga, men nu gör jag det ändå! (det kanske t.o.m. är så att det finns i en annan tråd men iaf!)
Jag skulle vilja veta hur man gör en "äldre inlägg" knapp längst ner på sidan på sin blogg. har inte det på min blogg (blogg.se) men har kompisar som har blogspot som har det :P
#10 På Blogg.se finns tyvärr ingen inbyggd paginering som det heter, annat än på Kategori-sidan. Vill du ha en sådan funktion är tyvärr det enklaste att byta bloggplattform, till t.ex. Blogger.
ahaa, ok, tack så mycket!
*Tips på hur man "för ihop" bilder i en header, så att dom smälter ihop liksom ;)
*Lite OT men har du nåt tips på onlineprogram att göra header i? Använt pixlr till annat men där kan man inte flytta på bilderna vad jag förstår vilket såklart blockade mig
*Använder blogger, men är inte insatt i design i över huvud taget. Skulle vilja ha ett inlägg med allmän info om hur man fixar en snygg design i blogger!
#13 läs #5 så får du tips om program du kan göra headers i.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Grunder i koder! (nu har jag inte kollat, det kanske redan finns) Typ i stilmallen (blogg.se) att förstå vad det är man ändrar. Det är ju massa koder, och att ändra storlek på header, ändra färger mm är ju ganska basic. Men att ändra resten och vad allt betyder osv, det skulle jag iaf vilja lära mig. Få kunskapen att liksom göra en egen design från grunden.
hoppas du förstår vad jag menar! :D
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
#15 Hemsidor är i regel uppbyggda med hjälp av två språk - HTML och CSS. Samma gäller Blogg.se, och det är de två olika språken du hittar i din kodmall (HTML) och stilmall (CSS). Vi har redan två nybörjarguider till dessa språk, vilket alltså är precis vad du letar efter. 🙂
Jag har precis börjat att använda WordPress idag, bloggar endast via mobil. Har använt bloggplatsen förut men denna tjänst är knölig när man endast har mobil. Så alla guider om hur man använder denna bloggtjänst via mobilen skulle jag uppskatta, då jag för tillfället inte förstår så mycket.