Söker kritik på min blogg
Skulle vilja ha kritik nu igen när jag kommit lite längre med bloggen. Kan både vara kritik om designen och/eller inläggen. Skulle bli väldigt tacksam. :)
[Rubriken är ändrad då den inte beskrev vad blogginlägget faktiskt handlar om, vänligen tänk på detta i fortsättningen. /Medarbetare]
//Ida
#1 Oj, vet du hur man fixar det? För mig är den inte sådär kapad.
//Ida
#2 Jag skulle rekomendera dig att du förminskar din header bredd och även ändrar margin till 0px.
Om din meny fortfarande inte får plats kan du antingen minska menyn eller göra wrappern bredare.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
#3 Ok, ska testa mig fram lite och se hur det blir. :)
//Ida
Funkar det nu? Headern blev lite kapad men det fixar jag sen.
//Ida
#5 Ändra det här
#side left: -120px; ändra det till 0px;
#6 När jag gör det hamnar menyn över inläggen och headern
//Ida
#7 då får du göra din wrapper större så ordnar det sig.
#8 hmm, det blir inge bra. Tror du inte det fixar sig om man kan gör menyn mindre och i sånna fall hur?
//Ida
Kom och tänka på en till sak när jag tittade igenom din blogg. Jag vill se avstånd från kanten på din presentation. Det gör du genom att klicka på inställningar och profil. Du skriver sedan presentationen där, sedan kan kan du ändra allt i din stilmall (mycket smidigare enligt mig).
#9 självklart kan du förminska menyn och/eller content också om du hellre vill det.
#11 vet inte riktigt vart man förmiskar menyn. Skulle du kunna beskriva vart i stilmallen man ändrar för det? :)
//Ida
#12 menyn hittar du under #side }
bredd = width: antalpx; med andra ord ändrar du bara antal till en siffra.
Svårare än så är det inte.
#13 såhär ser det ut för mig och det blir ingen skillnad när jag ändrar float: left; width: 183px; till något annat. :/
#side {
margin-left: 0px;
padding: 15px 0px 0px;
border-right-width: 0px;
border-right-style: solid;
border-right-color: #ffffff;
border-bottom-width: 0px;
border-bottom-style: solid;
border-bottom-color: #2a282d;
float: left; width: 183px;
border-left-width: 0px;
border-left-style: solid;
border-left-color: #ffffff;
line-height: 65%; margin-top: -473px; }
//Ida
#14 Anledningen till detta beror på att du har lagt in boxar i menyn. antingen tar du bort boxarna i menyn eller ändra bredden på boxarna.
Nu tror jag att problemet är fixat och tack så hemskt mycket Jessica för din hjälp. :)
//Ida
#16 ser mycket bättre ut!
Kollade igenom bloggen igen och såg att du bör ändra detta (petig som man är) ändra enbart det det fetstilta.
#wrapper {
text-align: left;
width: 893px;
position: relative;
margin: 20px auto; (ta bort 20px och ersätt med 0px)
padding: 0px;
vertical-align: top;
border-width: 0px;
border-style: solid;
border-color: rgb(107, 107, 107);
}
Tycker även att du bör ha lite avstånd från kanten i din informationtext "Hej! Vad kul att du hittade hit!…." det ser prydligare ut då.
Detta ändrar du genom att skriva din presentation under inställningar, profil och sedan skriver du den i fakta om mig. Då kan du sköta allt via css och det blir mycket snyggare.
#17 Har ändrat wrappern nu som du sa. :)
Men jag försökte göra som du ska och skriva presentationen under inställningar men den texten kommer inte fram på bloggen. Den jag har nu skrev jag i kodmallarna.
//Ida
#18 det beror på att du har samma färg på texten som bakgrunden. Som jag skrev så ändar du allt med utseendet i CSS(stilmallen)
Skulle önska tydligare rubriker, typ svarta:) annars fin!