Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: ifokus
Läst 1288 ggr
Mimmi
3

Riktlinjer för hjälptrådar

Här har ni en samling regler och rekommendationer för hur ni bör skriva era hjälptrådar. Jag och många andra här försöker ju hjälpa så gott vi kan, men måga trådar är skrivna så att vi som försöker hjälpa inte får tillräckligt mycket information. Därför finns den här tråden!

Frågor som man bör försöka besvara och annat man bör göra när man gör en tråd där man ber om hjälp:

• Beskriv så detaljerat som möjligt vad du vill uppnå eller vad som gått fel så att du kan få rätt hjälp. Hellre för mycket information än för lite!
  • Ge din tråd en tydlig, beskrivande rubrik som förklarar vad du vill ha hjälp med med några ord. "Hjälp!" eller "Hur gör jag?" är inte bra rubriker! Exempel på bra rubriker är "Ändra textstorlek i inläggen"  eller "Bilder visas i fel storlek"
  • Länka till bloggen så att man kan kolla på problemet på riktigt.
  • Vad gjorde du när problemet uppstod?
  • Vad har du gjort för att försöka lösa problemet?
  • Vilken bloggplattform använder du?
  • Använder du något färdigt tema/bloggdesign? Skriv i så fall vilket!
  • Klistra in koden som rör problemet - både CSS (stilmall) och HTML (kodmall). Såklart även Javascript och andra språk om man använt sig av det.
  • Vilken webbläsare använder du? (OBS! Även vilken version!)
  • Vilket operativsystem använder du? (Windows 7? Windows 8? Mac OSX v 10.9 Mavericks? och så vidare)
Pelle Långlös
0

Superbra idé. Klistrar den. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

DeniceP
0

Jättebra!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

beem
2

Jättebra.

En annan sak jag tänker på det är rubriken - tydlig rubrik och inte tex "hjälp" eller liknande. Man ska förstår lite av rubriken vad det handlar om.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Mimmi
0

#3 Också jätteviktigt! Är även viktigt för att sajten ska få en chans att hamna högt upp i sökningar. Glad

Jess89
1

Jag tänkte skriva ihop en ny tråd om detta så att det blir tydligare. Glad

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga