Säkra bloggar?
Hej,
Jag har en dotter på 10 år som vill börja blogga och jag är inte helt bekväm med det. Jag vill inte säga nej till henne då jag vill ge henne ansvaret och visa att jag litar på henne. Frågan är då hur jag skyddar henne mot de faror som finns på nätet? Vore tacksam ifall ni kan ge mig tips på "pedofilsäkra" bloggar eller klassbloggar där en klass kan ha varsin blogg.
Ser fram emot svar!
Carl
Närmaste jag tänker är lösenskyddade bloggar. Tillex blogg.se där man väljer inloggningsnamn o lösen. På blogspot/blogger.com kan man välja vem som ska läsa med hjälp av att bjuda in mailadresser. Men det är ju lite knöligare. Hur menar du med klassbloggar?
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Efter att ha läst runt lite tror jag att Tumblr skulle passa bäst. Där kan man enkelt lösenordsskydda bloggen och ha flera som bloggar på samma blogg med varsitt konto. På t.ex. blogg.se finns ingen funktion för att ha flera användare som bloggar på samma blogg, och man måste därför använda samma konto med samma användarnamn och lösenord för att lyckas med det (inte så säkert, alltså!). Väljer ni att använda Tumblr kan dessutom en vuxen skapa bloggen och då bli administratör. Administratören är den som kan bjuda in och ta bort skribenter, samt den som kan ta bort andras inlägg. De som bjuds in kan enbart skriva inlägg och redigera och ta bort sina egna inlägg.
Även Wordpress har ett liknande administratörssystem, men de använder sig främst av bjud in-systemet som FruJag pratade om, istället för lösenord. Även Blogger kan man ha gruppbloggar på, men de har samma system. Så det hela beror på vad ni tycker passar bäst - att ha lösenord eller att bjuda in de som får läsa.
Jag skulle rekommendera att ni väljer antingen Tumblr, Wordpress eller Blogger. Det hela beror på era önskemål och behov - hur avancerad din dotter vill att bloggen ska vara. Wordpress kan upplevas som ganska avancerat och har en viss inlärningskurva,Tumblr är väldigt lättanvänt och Blogger ligger någonstans mittemellan. Till Wordpress och Tumblr finns också mycket snygga gratisteman som ändrar utseendet på bloggen. Alla tre har möjlighet för flera användare och olika sätt att göra bloggen privat.
Hoppas att jag var till någon hjälp!