Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 1198 ggr
Joohmill
0

Ta bilder?

Om man till exempel vill göra lite "julinspiration" på bloggen från Ikeas julsortiment och julsaker till exempel, kan man gå in på deras hemsida och ta deras bilder och lägga ut på sin blogg? Är det lagligt eller vad man säger?

Ketang
0

Troligtvis inte. Bättre är att bara länka, då är du på den säkra sidan och ingen kan säga något. Lägger du upp en bild i din blogg som du själv inte äger är det ganska riskabelt och ett så stort företag som IKEA kan kräva dig på en massa pengar om det vill sig illa. Ett alternativ är att du skickar ett mejl till dom och frågar om det är okej. Men jag vet inte. Just det där med bildstölder är svårt. Klart man kan komma undan med det. Men har man otur blir det DYRT!

Katthemsmatten
0

Min gissning är att IKEA har copyright på allt material de publicerar. Bilder är material med verkshöjd och det är inte tillåtet att 'låna'. Men man kan ju alltid fråga. Får du nej skulle jag rekommendera att du accepterar det svaret och letar vidare. Bildbyråer kanske kan sälja till billigt pris.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Ketang
0

Hm, en följdfråga på TS fråga. Får man gå in och fotografera deras sortiment i ett varuhus? Då äger ju jag som fotograf bilderna och får göra vad jag vill med dom. Men får man fota på ikea?

Joohmill
0

Jo, det är sant. Bättre att länka då. Tack så mycket för svaren!

Men jag har en till fråga: Får man lägga ut bilder från Google då? Vi tar samma exempel som innan, att jag vill söka på jul och hittar ett par fina bilder, får jag lägga upp dem i min blogg då?

Katthemsmatten
0

#3 Det är en fråga som du måste ställa till IKEA. Skulle inte tro att de är oreserverat positiva till det om du inte i bildtexten anger att det är IKEAs interiör du utnyttjar. Kolla med deras kommunikationsavdelning.

Swadika
0

#3 Om du får fotografera i butiken så får du göra vad du vill med bilderna, förutom använda i reklam :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

#4 Om bilderna är skyddade av copyright (vilket alla bilder är) får man inte ta dem och använda de, däremot om det står ATT man får använda dem så får man det.

Du kan alltid kolla fotoakuten, deras bilder får man använda om man skriver att man tagit bilderna därifrån

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Ketang
1

#4 Google är bara en sök källa. IKEA´s bilder kan dyka upp där också. Det är alltså INTE tillåtet att använda bilder från google om det inte står uttryckligen att man FÅR använda just den bilden.

Bäst är att söka på gratis bilder eller bildbyrå osv och se vad du kan hitta. Alternativt ta egna Skrattande

Joohmill
0

Tack så jättemycket för alla svar! Glad

Alibi
0

Men tanke på att IKEA ibland tagit bilder från ovetandes fotografer och haft i sina fotoramar kan det egenligen inte säga något.(Hehe) Men sådant material som tillhör IKEA får man ju egentligen inte låna utan tillåtelse. Så jag håller med ovanstående. Glad

I'm gonna let my little light shine

TheGeneralIdea
0

Jag tror att du kan använda bilderna om du hänvisar tydligt till källan med en länk någonstans i inlägget eller att bilden i själv leder till hemsidan om man klickar på den. :)

Bäst är nog som sagt att mejla IKEA, tror att de bara blir glada om någon gör reklam för dem utan kostnad.

Ketang
0

#11 Det är inte lagligt att göra så.

Fridaaaa
2

Nej det är det inte. Man måste fråga dom först, om det inte står på sidan att det är tillåtet. Annars är alla bilder copyskyddade, med eller utan symbol på ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Metnal
0

Har för mig att IKEA (iallafall tidigare) haft en sida som heter typ "press" eller nått på hemisidan där det fanns bilder du kunde använda lagligt. Många större företag har det, annars brukar det gå att maila dom och fråga. :)

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

TheGeneralIdea
0

Jaha okej, trodde att så länge man hänvisar till skaparen är det lugnt men okej :) man lär sig något nytt varje dag

Katthemsmatten
0

#15 Källangivelse är bara om du använder en text. Då måste du lämna källreferens. T ex, du skriver en liten artikel och använder dig av kunskap inhämtad från exempelvis en studie, då måste du hänvisa till källan i detalj.

Ketang
0

#15 Det är tyvärr en väldigt utbredd missuppfattning folk i allmänhet har. Så du är långt ifrån ensam! Flört Men som sagt, ALLA bilder där det inte uttryckligen informeras att den är tillåten att använda fritt är skyddade av upphovsrättslagen.

Man får inte ens rita/måla av en bild rakt av. Det är också stöld.

Mer om detta kan ni läsa här