Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettstorbloggare
Läst 2193 ggr
NinjaKakan
0

Näthatet-Vad är okej ?

Storbloggare får hatkommentarer om allt. Allt från vikten till hur dom ser ut till vad dom gör.

Vad är okej att kommentera ? Vad är inte okej ?

Har ni skrivit något elakt ? Varför ?

Varför ska man inte skriva något elakt ?

Är det okej att kommentera elakt anonymt eller ska man stå för det man skrev?

Detta kan bli en ganska intressant diskution MEN alla ska få fram sina åsikter men en god ton är A och O. ^^

Fridaaaa
0

Tycker inte deetr okej att skriva att någon är tjock eller ful. Inga nedvärderande kommentarer helt enkelt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinjaKakan
0

Jag håller med. Att skriva att något är tjock är inte speciellt trevligt och dessutom ser man olika ut. Men är det okej när t.ex Dennis M skriver på sin blogg - Om låren går ihop så är man fet- Är det då ok att kommentera något elakt ?

Fridaaaa
1

#2 Tja säga att det är fel att skriva så osv kan man ju göra. (för det stämmer ju inte att man är det). Finns många bra sätt att forumlera sig utan att vara elak men ändå få fram sitt budskap

Heidi
0

Tycker inte heller det är okej att vara elak och kommentera någons vikt eller utseende.

Däremot om tex en storbloggare gjort något dumt som ja vad skall vi ta för exempel, tex uppmanat barn att banta eller något. Ja då tycker jag väll att man skriva sina åsikter till den bloggaren men fortfarande sakligt.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

NinjaKakan
0

Håller med er. Jag vet om att jag har skrivit till DennisM (läser inte hans blogg förövrigt) men då blev jag arg. Men jag skrev det väldigt välforumulerat, inga skällsord så utan undrade mer hur han tänker kring sina saker han skriver.

Men om man då framför sina åsikter, är det okej att vara anonym eller man ska vara synlig så att säga ?

Fridaaaa
0

#5 Det är upp till var och en tycker jag. Men jag tycker att man ska stå för vad man tycker och inte vara anonym :)

Jess89
0

Jag håller med man ska stå för sina åsikter och inte vara anonym. Man ska heller inte skriva något som sårar en annan människa.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

NinjaKakan
0

Jag tycker också att man ska inte skriva så man sårar en annan människa. MEN, skriver någon något riktigt elakt till mig så kan jag få flipp i huvudet och ryta tillbaka, det har hänt några gånger efter diverse hatkommentarer på min youtube channel, men tillslut valde jag att ta bort alla videos istället för att slippa alla korkskallar.

Men jag skulle aldrig kunna kalla en person fet,korkad och alla andra ord det nu finns oprovoserat. Eller bara för att "jag tycker så".

NinjaKakan
0

Och kommentarerna jag fick var inte; Du är fet, utan det var riktigt grova kommentarer jag fick.

[stjej]
0

Jag kan vara rätt elak i kommentarerna till en viss Hanna, men det är om hon skrivit något riktigt provocerande typ att tjocka människor inte är värda något, att man är snål om man inte shoppar väskor för 30 000 (och lägger upp bilder o namn på folk som inte gör det) och att folk med finnar o och dubbelhakor är äckliga osv men jag gör det ALDRIG anonymt o skriver aldrig några fula ord. Men visst kan jag flippa jag med.

BuxXum
0

Jag kan inte säga att jag har skrivit något elakt någon gång vad jag kan minnas. Men visst kan jag vara 'hård' och verkligen säga vad jag tycker. Men jag, som en del andra gör det aldrig anonymt eftersom jag står för vad jag tycker och säger.

Skriver någon något provocerande om någon eller några så säger jag ifrån. Det är inte okej, enligt mig , att säga att någon är ful, tjock, äcklig eller något liknande. Sitt narturliga utseende har man inte själv skapat och jag tycker det är mycket lågt att försöka trycka ner någon för det.

Jag tänker också väl igenom vet jag skriver, använder inga svordomar eller skällsord och försöker inte heller att peka ut någon speciell om så inte är tvunget. Givetvis tycker jag det är OK med konstruktiv kritik men jag tycker det inte okej att försöka trycka ner någon i en kommentar eller liknande.

Det finns mycket elaka kommentarer som kretsar omkring på internet, många kommentarer som man kan klara sig utan. Det gör fruktansvärt ont att gång på gång höra att man är dålig, ful, konstig, äcklig, tråkig, korkad osv. Skulle de kommentarerna istället säga "du kan ju testa att göra såhär eller såhär…" så skulle det vara mycket mer stärkande eftersom de då försöker hjälpa till med sina förslag.

Även om man får tio bra kommentarer kan en elak kommentar väga tyngre.
jag tycker att fler borde tänka på det.

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

batong_elvis
0

Jag tycker inte det är fel att kommentera en blogg (oavsett vad det handlar om), så länge man skriver vem man är!

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

Yelly Bean
0

Jag tycker ofta att det verkar som folk säger "mer" bakom skärmen än vad de egentligen skulle säga face to face. Och så tycker jag nog att den gyllene regeln "har du inget snällt att säga ska du inte säga nåt alls", alltid borde gälla. Skulle bli mycket trevligare då. Glad

PeachyAlice
1

Jag tycker det beror helt på. Jag vet t.ex att back in the days när allt Blondinbella bloggade om var hur äckliga fattiga och tjocka är och att man ju inte vill sitta bredvid en tjock människa på bussen för det kanske smittar and so on and so forth, så fick hon väldigt många kommentarer om sin vikt då hon inte är nån size zero själv. Personligen bryr jag mig inte om varken hennes vikt eller hennes åsikter, men när jag läste i tidningen att hon skulle börja kampanja mot vikthets för att hon själv blivit utsatt för "nätmobbing" i form av just kommentarer om hennes vikt, så tyckte jag bara att hon förtjänade precis det hon fick.

Som man bäddar får man ligga, det tycker jag gäller i alla aspekter av livet, även online. Sitter man och är "provocerande" (ett koncept för som för mig är helt bisarrt, då de flesta "provocerance" bloggar idag handlar om att skrika och skräna om hur fula och fattiga alla andra är, hur äckliga folk är som inte har råd med det och det, och hur mycket man hatar svenskar/invandrare/killar/annan grupp i samhället), så tycker jag man får skylla sig själv. Man kan inte sitta och vräka ur sig hur mycket nedlåtande skit som helst utan att få tillbaka, och då har man ingen rätt att sitta och grina om näthat sen tycker jag.

Handlar det däremot om helt normala bloggare som i princip får hat för att de är kända och en massa avundsjuka småtjejer har problem med det, då är det naturligtvis fel. Som flera har skrivit så finns det bra och dåliga sätt att uttrycka sig på, och man kan ju välja de bättre. Vad gäller anonymitet så har jag inga problem med det. Många väljer att vara anonyma på internet, och bloggar kan vara, och är i vissa fall också, mer eller mindre anonyma. Det spelar ju ingen roll om man signerar en bloggkommentar med sitt riktiga namn eller ett fejkat, bloggaren känner ju i de flesta fall inte vederbörande ändå.