Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbörja-blogga
Läst 1533 ggr
Praefatio
0

Negativa kommentarer

Jag har planer på att starta en personlig blogg. Har sedan tidigare en hästblogg med få men trogna Läsare, men vill starta en icke-tematisk blogg. Har pysslat med designen och är nöjd, har planerat för bloggens innehåll. Är multidiagnosticerad och har en tanke om att skriva ganska öppet om hur vardagen fungerar med funktionshinder, boendestöd, sjukskrivning, oförmåga och överförmåga. Ska dock inte dra in personliga relationer i bloggen, det misstaget vet jag att man ska undvika. Har en idé om att låta en nära vän läsa inläggen innan de publiceras så att jag av misstag inte råkar lägga ut för mycket av mig själv så att säga. Ska trots det allvarliga ämnet hålla bloggen hyfsat positiv och ska passa mig noga för att kritisera andra i mina texter. Vill ju inte stöta mig med någon eller göra någon ledsen.

Men jag vet hur oerhört stressad jag blir av negativa/kritiska kommentarer och detta gör att jag är rädd att starta bloggen överhuvudtaget. Den här stressen över att bli kritiserad av människor jag inte ens känner ligger rotad i en av mina diagnoser och är förmodligen inte riktigt normal. Alla blir såklart ledsna av taskiga kommentarer men jag överreagerar och blir väldigt ledsen/påverkad.

Hur mycket negativa kommentarer kan man räkna med i en helt vanlig, ickeprovokativ blogg som riktar sig till vuxna människor? Hur många Läsare har ni som bloggar och hur mycket negativa kommentarer får ni i jämförelse?

Pelle Långlös
0

På tre månader har jag fått en negativ kommentar på min blogg.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Mimmi
0

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls för negativa kommentarer. Sådana personer dras ju till mer kontroversiella och provocerande bloggar, så du kan nog känna dig lugn!

beem
0

Det finns kanske en möjlighet att ha bloggen öppen för bara inbjudna Läsare.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Praefatio
0

Då kan jag kanske prova i alla fall. Det värsta som kan hända är ju att man får lägga ner bloggen… eller göra som #3 föreslår och låsa den. Men jag vill nog ha en öppen blogg till en början i alla fall. Man vill ju nå ut och få Läsare, även om man inte har som mål att bli storbloggare (huga!). Tack för era svar :) Tar gärna emot fler erfarenheter!

Ebba-Ö
0

Du kan ju göra så att det inte går och kommentera inläggen? fast det kanske inte heller är så roligt, att inte få några kommentarer alls Obestämd

Praefatio
0

Nee, det är väl inget kul heller :) Klart man vill få kommentarer ibland! Jag är positivt inställd igen faktiskt, känns som att jag är inne på relativt ofarligt vatten faktiskt. Nu ska jag bara få till de sista problemen med designen så ska jag börja blogga sedan…

batong_elvis
0

Jag får flera negativa kommentarer dagligen, det är faktiskt fler negativa än positiva… Men jag har en som tar läser igenom varenda kommentar på bloggen & lägger dem som spam så de inte ska publiceras på bloggen. Sedan kollar jag dem och tar bort dem jag verkligen tycker att dem inte passar in.

De mesta utav de negativa kommentarerna är anonyma och det är ju bara för att folk inte vågar stå för vad dem skriver, oftast avundsjuka.

Jag har ju dock provocerat en del och varit uthängd på massor med bloggar, men det är smällar man får ta. Har lärt mig att inte ta till mig något utav det som kommenteras på bloggen, inte ens det positiva. Låt ingen hindra dig från att blogga.

Att sluta blogga pga. elaka kommentarer är något bland det korkaste som finns. Då visar du ju att de har "besegrat" dig. Man kan ju alltid lägga de IP-nummert på de kommentarer du inte gillar i "modering", alltså att dem inte kan kommentera mer.

Om du ska ha en kompis som läser igenom inläggen så kan du ju även säga att den ska läsa kommentarerna och kanske "blockera" dem?

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

beem
1

Ofta är det ju tyvärr så att om man får 10 positiva kommentarer och 1 negativ så är det den negativa man hakar upp sig på. Så' n är jagTungan ute

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Lathundarna
0

Även jag får en del negativa kommentarer, men då dessa i stort sett alltid skrivs av "anonyma" publicerar jag dem helt enkelt inte. Det står även på bloggen att det är det som gäller för allas trevnad. Visst, jag läser alla kommentarer jag får, men jag kan inte ta åt mig av nåt som nån som inte ens kan stå för vem den är skriver. För de kan ju tro att de är anonyma, jag ser ju IP-numret Flört

Maja2
0

En del i att blogga, dvs skriva offentligt …. ÄR ju att man inte vet vilka som läser, och vilka som kommenterar.  Om man vill, kan man ha en sluten blogg, dvs med lösenord, som bara de som har lösenordet kan läsa.

Mår du väldigt dåligt av kritik så kanske det kan vara en start …. fast jag har svårt att se att du ska behöva vara orolig … men jag känner dig inte, så jag vet inte.

FruJag
0

En sån blogg som du pratar om behövs! Hoppas du vågar! :) Jag har fått kanske två tre negativa kommentarer sen jag började blogga 07. Och då har jag ändå kring 100 Läsare dagligen. Eller hade iaf. :) (nu är den låst med enbart inbjudna).

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Jess89
0

Jag har inte fått många negativa kommentarer under åren jag har bloggat. Då har jag ändå bloggat några år.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga