Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 1892 ggr
[Vargöga]
0

Bilder

Säkert är det många som gillar att det finns bilder i inläggen än utan. Jag har svårt att få ihop bilder till mina inlägg för jag "hittar" ingen lämplig bild till det jag skriver.

Men nu till min fråga: Ser ni hellre en bild med dålig kvalité än ingen bild alls?

Fridaaaa
0

Jag gillar bilder i inlägg, men inte bilder som är suddiga eller halvkassa, inget roligt att se :) Men det är mitt egna tycke:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
0

Jag instämmer med # 1. Dåliga bilder är ingen höjdare.

Sen beror det ju vad TS menar med dålig kvalite.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Vargöga]
0

Så ni är hellre utan bilder än tex suddiga bilder? Tungan ute

Fridaaaa
0

#3 Japp :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Vargöga]
0

Okej. Flört

Jess89
0

vad menar du med dåliga bilder? mobilbilder, eller är det en digitalkamera?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

AmandaChristina
0

Jag håller med om att de hellre ska vara utan än med en dålig bild Glad

#6 Jag tycker att en bild med tex rörelseoskärpa eller som är i jätte dåligt skick är en dålig bild Glad

[Vargöga]
0

Typ mobilbilder (det finns mobiler som tar bra bilder, jag vet), suddiga och såna i svag belysning.

NinjaKakan
0

Mja. Jag vet faktiskt inte. Jag har nog hellre en suddig bild än ingen bild alls xD

[Vargöga]
0

Tack för ditt svar Ninjakakan. Det skulle jag också föredra, eller jag vet inte.

NinjaKakan
0

#10 Ja jag tror jag hade tyckt om det mer än inga bilder alls faktiskt. Jag avskyr enbart text :P

Praefatio
0

Jag ser hellre en dålig bild än ingen, men det beror nog på min ADHD som gör det svårt att läsa mycket text utan att ha någonting som bryter av. Samma sak med böcker.

När jag hamnar på en bildlös blogg eller en blogg med nästan bara väldigt långa inlägg (eller extremt korta) så kan jag kika runt en stund men jag kommer i regel aldrig tillbaka. Man vinner jättemycket på att lägga in bilder.

Pelle Långlös
0

Jag måste bli bättre på att lägga in bilder i mina inlägg. Ser nu på framsidan att jag har bara en bild på 7-10 inlägg. Inte bra alls. Men jag har svårt att hitta något som passar och jag tar inte bilder varje dag heller.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

Ja bilder lättar ju upp inläggen. Det är inte alla gånger nödvändigt att bilden kopplas till inlägget.

Du kan ju tex lägga in en bild där du bara skriver under den "utsikt från mitt köksfönster idag den 14 auagusti."

Eller en bild av en vacker blomma.

Det viktiga är - tycker jag -  att du har en liten text under bilden så inte läsaren tänker - vad har den bilden här att göra.

Om du tittar runt omkring dig  finns massor att fota, många små detaljer som man inte tänker på.

Pelle Långlös
0

Brukar slarva med också. Skäms

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Praefatio
0

#14 Ja, såna bilder har jag också ofta. Bilder som vagt anknyter till inlägget om man associerar i rätt riktning.

beem
0

# 15 - Någon dag då du känner för att fota kan du gå en svä'ng och ta mååånga bilder som du sen lägger på lager för kommande inlägg i bloggen.

Metnal
0

nått av det värsta jag vet inom bloggar är när man kommer till en blogg med bra innehåll som bara har bilder som är hämtade från google. Tröttnar direkt. Dom skall antingen vara på dig eller tagna av dig, och så skall dom passa till innehållet så mycket som möjligt. :) Är det mobilbilder gör det ingenting, men är den helt svart kanske man skall ljusa upp den eller fundera på varför man skall lägga ut den överhuvudtaget?

Ha det gött!

Linnéa
http://fatcheerleader.com

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

byCelina
0

Att bara ha "dåliga" bilder eller inget alls känns kanske lite som en bortförklaring att man inte riktigt orkar mecka med det. ;) De flesta mobiler har som sagt idag väldigt bra kameror och det är verkligen superlätt att piffa till bilder med alla fotoappar som finns nu. Antingen kan man skruva och fixa själv med bilden eller så finns det färdiga inställningar och då är det bara att trycka på ok och sen är man klar. Tar inte ens en minut och det gör sååå mycket för bloggens utseende. Själv lägger jag aldrig upp en "rå" bild utan fixar alltid till den lite först. Några tips bra bra fotoappar; snapseed, camera+,pixlromatic+, photogene, coolfx, m.fl. Så kom igen nu, bara ni kommer in i det så behöver det som sagt inte ens ta en minut att få en riktigt snygg bild att ha till inlägget. ;)

Pelle Långlös
0

#19 Jag är laaaaaat, haha. Lägger bara upp råbilder. Det en da jag gör är att skala ned dom. Ibland kan jag ändra på kontrasten.

Sen är det skillnad om man har en fotoblogg eller en vardagsblogg. Är det en fotoblogg så förväntar man ju sig att det skall vara schysta bilder än en vardagsblogg.

#17 Bra tips. Skall komma ihåg det.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

byCelina
0

#20 Ja självklart är det skillnad på en fotoblogg och en vardagsblogg, men jag kan säga att jag själv stannar ungefär en halv sekund på en blogg med mest text. Sen om det är en vardagsblogg så vill man ju också gärna se vad som händer i just personens vardag.

Det är verkligen superlätt när man väl kommer in i det. Vill man som sagt inte lägga ner tid på det själv och dra i reglar så är det bara att använda de färdiga inställningarna som nästan alla appar har. Testa, jag lovar att det kommer att uppskattas av läsarna! ;)

bamse6311
0

En blogg är ju faktiskt inte en fototävling.

Jag ser hellre en "dålig" bild än ingen bild alls. Vad som sedan klassas som en dålig bild får vara upp till betraktaren.

Själv så har jag en hel del bilder men i dom flesta inläggen så har jag först en text och visar sedan några bilder på det jag skrivit om.

Nu behöver ju inte bilden ha med texten att göra överhuvudtaget.

Det finns ju inget som varken är rätt eller fel när man bloggar och som sagt var så är det ju ingen tävling det handlar om. Plocka du med dom bilder du själv vill, det är ju DIN blogg.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Pelle Långlös
0

#22 Ser att du  nämner din äldsta son (antar det) som den "största". Det låter horribelt att kalla sina barn stora och tjocka hela tiden. Skriv hellre min äldsta son, låter lite vänligare då. Flört

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
0

Det är väl en definitionsfråga.

Jag har en stor son och en liten, alltså en äldre och en yngre.

Det är kanske något typiskt skånskt att vi kallar det så här nere *ler*.

Hälsningar,

baaartil

bamse6311
0

Det är väl en definitionsfråga.

Jag har en stor son och en liten, alltså en äldre och en yngre.

Det är kanske något typiskt skånskt att vi kallar det så här nere *ler*.

Hälsningar,

baaartil

byCelina
0

#22 Självklart får man göra som man vill. Och visst, jag ser hellre en "dålig" bild än ingen alls. Men vill man ge ett proffsigt intryck så tycker jag att man kan lägga ner en minut på varje bild man lägger upp. Men smaken är som baken…

bamse6311
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

@ #26, Celina.

Tror säkert att Vargöga som från början ställde den här frågan gör så gott hon/han med sina bilder.

Själv så har jag en jäkligt enkel kompakt, Canon Poweshot A100 IS som inte kostade mer är 995 SEK och kameran i min lur, HTC Wildfire S är ännu sämre.

Detta hindrar mig dock inte från att lägga in bilder tagna med dessa två i min blogg.

Är det ingen som gillar kvalitén på mina bilder så behöver dom ju inte titta vidare utan kan stänga ner min blogg och kolla något annat i stället.

Förstår inte det här med att bloggande och bilderna i den numera verkar som en slags tävling om vem som "har bäst blogg".

Jag gör min blogg för att jag tycker att det är kul och för mig är det inte på något sätt som helst en tävling om vem som har bäst blogg eller vem som har bäst bilder.

Visst är smaken som baken #26 Celina och VEM kan egentligen bestämma vilka bilder som är bättre än andra bilder?

Vänliga och glada hälsningar från,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

byCelina
0

Att det skulle vara någon slags "fototävling" som du nämner flera gånger förstår jag inte riktigt vad du menar med? Jag har bara min mobilkamera när jag bloggar (som jag skrev tidigare) och helheten i bloggen blir väldigt mycket bättre om man piffar till dom lite. Har absolut ingenting med att göra att jag t.ex. skulle "tävla" mot dig. För mig handlar det om designen, att det ska ge ett proffsigt intryck och att mina Läsare förhoppningsvis ska uppskatta det och fortsätta följa min blogg. That's it. Om du nu känner att du "tävlar" med alla andra så kanske du borde fundera på varför du känner så? Det känns kanske som att det ligger lite mer hos dig själv än "alla andra". Jag ser det i alla fall inte så. Sen bloggar vi alla för olika saker. Själv gör jag det för att jag tycket att det är kul men det hör också till mitt jobb, därför är det viktig att varje del av bloggen ser proffsig ut. Bloggar man och känner däremot att det egentligen inte spelar någon roll om någon läser den, utan att det mer är kul för en själv att bara skriva av sig, ja men då behöver man ju inte tänka på så mycket tips och knep för att få fler Läsare. Och det är inget fel med det heller. Därav "smaken är som baken". Mitt tips kommer utifrån mig själv - det här tycker jag om och det här har jag märkt dragit fler Läsare. Tycker du inte om tipset så behöver du inte följa det. Inte svårare än så. Men eftersom TS frågade vad "vi andra" tyckte så antar jag att denne är ute efter att få fler Läsare.

beem
0

Betr. "den större sonen " så säger vi norr om  Dalälven  också så då vi menar den äldre. Jag har aldrig ens tänkt på att det kan låta tveksamt.