Explorer
Yadayada! För att göra en lång historia kort så håller jag på att starta upp min blogg igen - ÄNTLIGEN! Jag var väldigt nöjd med den tills jag såg explorers verision. I Mozilla, Safari och Chrome ser allt ut som det ska men i Explorer har allt har kastats runt. Har läst på massor med hemsidor och jag vet att de tolkar vissa koder olika men är det någon som har något tips om hur man fixar detta utan att behöva finkamma CSS och HTML?
Är riktigt trött så jag kan ha rört ihop något, rätta mig om jag har fel haha.. :)
Du får gärna länka till din blogg så att vi kan kika närmre på problemet.
Du lär nog behöva finkamma din kod. IE är känsligare för fel och lagar inte dem som de flesta andra webbläsare gör. Kör din kod genom en validator för att se vad som kan vara fel.
Hur får jag reda på vad det är jag ska ta bort/fixa till? Är inte 100 på att jag vet vad en validator är för något nämligen :s
Jag har firefox, och jag anser att du bör göra din blogg mindre. Jag som har en mindre skärm får scrolla en del.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
#3 Minska bredden alltså?
Ser någonting konstigt ut för dej förutom att det inte finns någon header? :)
En validator är en slags rättningsmaskin. Det letar igenom din kod för att se om något är fel, helt enkelt.
Här du en för HTML:
Och här en för CSS:
Jag har IE9 och kan inte se något fel på din blogg.
Dessutom så är IE9 betydligt säkrare än både FF och Chrome
Hälsningar,
baaartil
#4 ja minska bredden på bloggen (wrapper)
Ja, En bild ligger utanför inläggsrutorna.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Din blogg ser likadan ut för mig i Chrome, IE7 och IE8. Det enda som ser konstigt ut är att jag inte ser någon header i någon av webbläsarna.
Jag har kikat på validatorn lite och detta borde du speciellt rätta till:
Skriptet Simpleswap du har använt ligger för det första fel i ditt dokument, du borde lägga det innanför head eller body. Hela skriptet innehåller dessutom väldigt mycket fel. T.ex. är själva scripttaggen felskriven. Byt ut detta: mot detta:
Du har två starttaggar för head.
Du har en massa br-taggar överallt (använd istället margin och padding för sådan positionering!) som är felskrivna. I XHTML ser en br-tagg ut såhär:
Font-taggar stängs och öppnas hit och dit och överallt. Se över dem (helst: använd dem inte alls).
Du har glömt alt-attribut i dina bilder.
Img-taggar måste stänga sig själva i XHTML ().
Du har använt ID:t box flera gånger. Ett ID kan man bara använda en gång. Använd en klass istället.
När du vill använda & i text du skriver i HTML bör du alltid skriva & och inte bara &.
Som sagt, validera validera validera!
#8 Nja, det vill jag nog inte göra faktiskt :)
#9 Tack så jättemycket, och nej jag har inte satt dit någon header än så det är inte så konstigt ^^
Har gjort 100 fel till ca 50 nu i css, men jag förstår inte allt eftersom det är på engelska lol. Hur använder man klass? :s
En klass använder du som en selektor i CSS, men du lägger till den precis som ett ID i din HTML. En klass kan ses som ett efternamn, medan ett ID kan ses som ett personnummer. Två personer (eller element i det här fallet) kan ju inte ha samma personnummer, men de kan ha samma efternamn. Därför kan man aldrig använda ett ID på fler än ett element. En klass lägger du till såhär (här på en div):
Och du väljer den i din CSS med hjälp av en punkt (när man använder ID är det ju en brädgård - #). Såhär:
div#klassnamn
Nu blev det ännu konstigare efter det :o
i explorer*
Har du ändrat alla #box i din CSS till vad du nu döpte din klass till?
#14 ja, eller jag gjorde det men ändrade tillbaka när det inte funkade…
Är detta det ända man kan göra?
Blir bara lite konfunderad.
Om ni nu har IE7 eller 8 så varför byter ni inte till IE9?
Dom tidigare var ju skit men IE9 får ju i alla tester högre betyg än både FF, Chrome samt Safari. Den är ju dessutom den mest säkra webläsaren just nu.
Ok, nu måste man ju ha Win7 för att kunna ha IE9, har för mig att XP inte kan ha mer är IE8 som alltså var en betydligt sämre webläsare.
Nåväl, nu är ni kanske många som kör operativ som Linux/Ubuntu eller OS X och inte kan ha IE9
Hälsningar,
baaartil