behöver tips!
Hej! jag har bloggtorka och behöver så många tips som möjligt om saker man kan blogga om! :) gärna även hur man får mer besökare och kommentarer..
min blogg handlar mest om djur men självklart skriver jag om annat också, och det är bilder i alla mina inlägg.
sen dom gjorde om blogg.se har folk slutat kommentera och besöka min blogg, får nästan inga kommentarer längre och det är ju kommentarer och besökare som gör att jag vill blogga, många svarar genom blogg.se istället, så nu känner jag liksom att även om jag kommer på en grej att blogga om, så vem skulle bry sej? :/
Svårt men du kanske behöver göra reklam för din blogg bland andra djurbloggar så att de hittar till din blogg.
Blggtorka brukar vara svårt, just den biten har jag inga förslag tyvärr. Hoppas någon annan kan ge dig bra tips!
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
När det kommer till sökmotoroptimering och att få många Läsare handlar det om fokus. Det kan låta lite barskt, men din vardag är oftast inte alls intressant - speciellt inte för sökmotorer. Man måste ha ett tydligt tema (vardag räknas tyvärr inte riktigt, det är för brett) för att dels göra det enkelt för sökmotorer att förstå vilken slags blogg det är, men även för riktiga människor. Man kan tro att ju fler olika ämnen man skriver om, desto lättare är det att få Läsare - men så är det inte riktigt. Skriver man om flera olika ämnen är chansen att få Läsare som läser ett inlägg men inte mer större, men håller man sig till ett ämne är chansen att få Läsare som stannar kvar och börjar följa din blogg större.
Fundera på vad som är unikt och nytt med just din blogg, och låt det ta störst plats. En "alltmöjligtblogg" kommer man inte så långt med, så försök att hitta ett tema eller eventuellt ett par närliggande teman att skriva om. Jag tycker att din blogg har god potential att bli en ren djurfotoblogg.
För att få kommentarer måste du bjuda in till kommentarer på ett bättre sätt. Skriv om ämnen som bjuder in till debatt, och fråga om dina läsares åsikter. Ställ frågor! Tänk på vem du skriver för. Du ska skriva för dina Läsare, inte för dig själv. Ett bra tips är att försöka avsluta varje inlägg med en relevant fråga. Har du skrivit ett inlägg om din drömfotoutrustning, fråga dina Läsare hur deras ser ut!
En annan sak som är väldigt bra ur sökmotoroptimeringssynvinkel är guider och tips. Tänk på vad det är du främst letar efter när du Googlar. Oftast är det hur man gör saker, hur saker fungerar osv. Försök att skriva inlägg som svarar på sådana frågor.
Se även över sättet du skriver på. Är dina rubriker informativa, och säger vad inlägget ska handla om? Hur du skriver i löpande text är såklart också jätteviktigt. Tänk på stavning, stor bokstav i början av meningar och sådana grundläggande grammatiska regler. Jag tycker att du gör lite för mycket radbrytningar, t.ex. efter komman.
Hoppas något av det jag skrev känns nyttigt och användbart, det är ju ganska allmänna saker. Lycka till med bloggandet!
#2 jättebra tips, tack så mycket! :)
#1 okej, ja jag har försökt hitta så många djurbloggar som möjligt. :)