Tänker jag rätt?
Jag startade nyligen upp min blogg för att berätta om hur internatlivet är. Jag vill att folk som är nyfikna på hur det är får större kunskap om internat och även ha en blogg där jag kan ladda upp mina foton! Jag fotograferar ju bland annat åt skolan ibland.
Internatlivet innefattar fester jouren inte vet om, bryta mot regler och bland annat nolla de nyaettorna. Oavsett vilken del jag har i det hela, borde det finnas med i min blogg på ett hörne, om jag ska göra internatlivet rättvist.
Samtidigt skriver jag endast saker jag själv kan stå för. Om skolan läser min blogg så vill jag inte att jag får skit för att jag befann mig på en fest eller så…
Men, om jag tar bort det från min blogg - då berättar jag ju inte vad internatlivet faktiskt är. Jag kan inte säga att alla är nyktra, att alla sköter sig, att alla följer regler - det är inte sant. Jag vill ge en bredare bild; både min vardag men också att läsarna får insikt i vad som händer på skolan.
Jag funderar på att skriva det negativa, men lite mer kryptiskt.
Istället för; "JosefinePinan gick och slog i kastruller hela natten" så kanske jag skriver, "ettorna hade tydligen svårt att sova då någon sprang omkring och slog i en kastrull hela natten". Blir det rättvist?
Jag vill ju inte hänga ut någon, men samtidigt ge läsarna en rättvis bild.
(Det händer förstås mycket som inte bryter mot reglerna också, missförstå mig inte!
)
Jag skulle nog inte utge namn utan skriva mer hon/han eller liknande. Skulle kännas fel att hänga ut folk som inte vill det, även om inte alla vet vem personen är.
Jag tycker att det låter rättvist.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Skulle inte våga mig på att skriva om något sånt. Men det är jag det.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Risken finsn ju att utomstående känner igen personer i din berättelse. De personerna kanske inte vill bli utlämnade på det viset.
Om du ska skriva om andra måste du linda in det varsamt och kanske inte ge detaljer. Tex inte skriva att någon sprang omkring och slog i en kastrull utan bara nämna att det var livat på natten.
Det är alltid svårt att dra en gräns då man vill skriva ur irl och samtidigt ta hänsyn till andra.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Ja, det var ju precis så jag skrev att jag skulle skriva, i nedersta stycket. 
Istället för; "JosefinePinan gick och slog i kastruller hela natten" så kanske jag skriver, "ettorna hade tydligen svårt att sova då någon sprang omkring och slog i en kastrull hela natten". Blir det rättvist?
Jag vill ju inte hänga ut någon, men samtidigt ge läsarna en rättvis bild.
# 4 - Det var "slog i en kastrull" jag menade. Man behöver inte skriva exakt vad som hände.
Du kanske tycker att det är småsaker men jag tänker på de som är inblandade och som inte har en chans att säga vad de tycker.
Sorgen är kärlekens pris
Jag hade skrivit vad som hände, men inte lämnat ut några namn om inte personen själv var med på det. Brukar säga att är det något positivt eller blåst brukar jag skriva namn på mina kompisar spec, är det negativt eller att dom kan råka illa ut skriver jag inte ut namnet.
(om det inte är min pojkvän vill säga.. han får alltid passa sig ;) )
Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com
Instagram: @metnalized
Jag tycker också att man kan göra det ännu mer kryptiskt. I ditt exempel kan du ju till exempel uttrycka det:
"Någon hade svårt att sova inatt och var uppe och väsnades." Då hänger du inte ut ettorna och du hänger inte ut någon specifik person för något specifikt "brott". Skriver du "ettorna hade tydligen svårt att sova då någon sprang omkring och slog i en kastrull hela natten" så låter du delvis lite sarkastisk och elak (pga "tydligen") och så är det lätt för alla som faktiskt bor på internatet att klura ut vem det var. Helt plötsligt har du anklagat någon på ett lite taskigt sätt, istället för att du bara har informerat om att det kan vara svårt att sova på ett internat ibland.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
# 7 Jag instämmer i det du skriver. Man ska alltdi vara väldigt försiktig med vad man skriver om andra personer.
Tänk om någon skulle komma på iden att anklaga TS för förtal pga det hon skriver i bloggen.
Sorgen är kärlekens pris
#7 "Någon hade svårt att sova inatt och var uppe och väsnades." Då hänger du inte ut ettorna och du hänger inte ut någon specifik person för något specifikt "brott". Skriver du "ettorna hade tydligen svårt att sova då någon sprang omkring och slog i en kastrull hela natten" så låter du delvis lite sarkastisk och elak (pga "tydligen") och så är det lätt för alla som faktiskt bor på internatet att klura ut vem det var. Helt plötsligt har du anklagat någon på ett lite taskigt sätt, istället för att du bara har informerat om att det kan vara svårt att sova på ett internat ibland.
Fast när ett helt hus inte kan sova för att folk väsnas, tänker jag inte skriva någon.
Men kul att höra din åsikt, jag har bestämt mig för att skriva som jag känner för stunden iaf, kommer inte hänga ut någon med namn eller skriva så att man förstår vem det är. Om inte personen vill det dvs. Så det får räcka för min del.
Sålänge jag inte droppar namn är det lugnt för mina vänner så. =)
#6 - Så tänker jag med. Så länge jag inte droppar namn är det ju lugnt.