Hjälp med kodning!
Jag behöver hjälp med flera saker inom ämnet kodning och design.
Jag vill:
♥ Ha rundade kanter på "bakgrunden" (se bild 1). Går det att fixa med kodning, eller måste jag fixa en bakgrund som ser ut så?
♥ Jag vill ha presentationsrutan i en "ruta" som på bild 1, inte som på bild 2.
♥ Jag vill ha rubriken i samma "ruta" som inläggen, dvs. den ska inte vara separat som i bild 2.
Vad är det för bakgrund du vill ha rundade kanter på? är det bara toppen av bakgrunden som ska vara rund eller hela?
Jag kan bara se en bild, så svårt att veta hur du menar när du skriver om 2 bilder.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Rundade kanter gör du med CSS (i din stilmall), med en egenskap som kallas border radius. För att få lika mycket rundning på alla kanter behöver du bara skriva ett värde, såhär:
border-radius: 20px;
I HTML är det man brukar kalla för rutor eller boxar oftast så kallade divar. Dessa görs med div-taggen (
För att få presentationen i en egen "ruta" lägger du en div-tagg runt omkring den. Sedan måste du ju sätta en bakgrundsfärg på diven för att det ska synas att det faktiskt är en separat ruta.
I koden ligger mest troligen rubriken redan i samma ruta som resten av inlägget. Rubriken har nog bara en annan bakgrundsfärg och margin eller padding. Leta upp rubriken i din stilmall och ändra detta.
Förstod du noll av det jag just skrev rekommenderar jag att du lär dig grunderna inom HTML och CSS, som används för att göra sådant här. Det är inte alls svårt, man lär sig enkelt grunderna på en kväll. Jag har skrivit en guide om XHTML, som är en version av HTML som blogg.se använder. Här hittar du den första delen.

Tusen tack!