Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggtjänster-och-sidor
Läst 3251 ggr
pernillaa
0

Vilken blogg-sajt?

Halloj

Skulle vilja skaffa en blogg och funderar nu var ni skulle råda mig att skapa en blogg?
Det finns ju så många olika möjligheter. 
Så lyssnar gärna på några tips från er som har lite koll.
Jag vill inte ha en blogg där inläggen hamnar i en lång radda med text så man får scrolla ihjäl sig. Jag skulle också vilja ha möjlighet att lägga upp bilder. Det vore suveränt om man själv får bestämma färg på bakgrund och text m.m. och finns möjlighet att ha en bild som bakgrund vore det suveränt.

Tack på förhand

Ha en bra dag! // Pernilla

Jess89
0

Jag skulle rekomendera blogg.se. På blogg.se kan du välja hur inlägg du ska ha i menyn. Bilder är väldigt enkelt att lägga in.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Pelle Långlös
1

Håller med Jess. Jag gillar blogg.se. Försökte att ha på blogger men trivdes inte alls där så jag flyttade tillbaka till blogg.se

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Juliaammouri]
0

bloggplatsen.se är lättare, blogg.se bättre! Flört

beem
1

Jag testade blogg.se men gillade det inte alls. Jag har nu blogspot (blogger). Det är väldigt enkelt att använda för en som inte kan kodning.

Du kan lägga in vilken bakgrund du vill text en bild eller bara välja en färg på bakgrunden. Det finns även en mängd  färdiga bakgrunder med motiv. Det är bara att välja och klicka på den man vill ha och vips är det färdigt.

Man kan även bestämma hur texten ska se ut.

Det är väldigt enkelt att ladda upp bilder och man får automatisk ett album i Picasa som då är kopplat till bloggen.

När man blir mer varm i kläderna kan man ändra i kodmallen vilket inte alls är så svårt. Jag kunde noll då jag började.

Jag har haft mycket hjälp från Fixa Din Blogg där de är experter på just blogspot. Numera ingår även blogg.se i deras koncept.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

checkbox
0

Jag har själv blogg.se men skulle byta om jag inte behövde betala för att föra över alla inlägg, bilder och kommentarer till en annan domän. En av de negativa grejerna med blogg.se är att Läsare inte kan svara på kommentarer osv. Nyligen ändrade de så att bloggaren kunde svara på sina läsares kommentarer, men bara genom kontot, och därefter går inte svaren att ändra. Om läsaren sen vill svara på bloggarens svar får personen skriva en ny kommentar, vilket blir extremt rörigt i kommentatorsfältet. Jag, personligen, tycker att de bloggar jag har sett som utgår från blogspot.se är snyggare och mer tydliga. Har dock aldrig haft blogspot själv, så kan inte svara på hur det är att använda sig av domänen som bloggare.

MorganJack
1

Blogspot.se

Du kan helt och hållet välja allt; layout, header, meny och du kan välja hur bilderna och texterna ska visas. DU kan ha etiketter och t o m sidor/flikar på bloggen, t ex "bildgalleri", "kontakt", "om mig" eller vad du vill! Men det bästa tycker jag är att det inte är någon som helst reklam på din blogg! Och att allt är enkelt att förstå, allt är på svenska. Du kan ha en massa gadgetar, typ undersökningar o s v, du kan göra det jättepersonligt! Kolla på några blogspot-bloggar, alla ser olika ut!

Exempel:

pernillazz.blogspot.com

torathestar.blogspot.com

bilderonika.blogspot.com

MorganJack
0

Blogspot.se

Du kan helt och hållet välja allt; layout, header, meny och du kan välja hur bilderna och texterna ska visas. DU kan ha etiketter och t o m sidor/flikar på bloggen, t ex "bildgalleri", "kontakt", "om mig" eller vad du vill! Men det bästa tycker jag är att det inte är någon som helst reklam på din blogg! Och att allt är enkelt att förstå, allt är på svenska. Du kan ha en massa gadgetar, typ undersökningar o s v, du kan göra det jättepersonligt! Kolla på några blogspot-bloggar, alla ser olika ut!

Exempel:

pernillazz.blogspot.com

torathestar.blogspot.com

bilderonika.blogspot.com

Miss Khaos
1

Jag har blogspot och jag är jättenöjd.
Enda nackdelen är att jag inte kan lösenordsskydda enstaka inlägg.
Så jag har en till blogg på wordpress.

Är du inte nöjd med blogspot så är det lätt att flytta hela bloggen, gratis.

http://misskhaos.blogspot.se

beem
0

En annan sak som är bra med Blogspot det är att man enkelt med ett knapptryck kan göra en backup på bloggen. Det är värt att tänka på för om datorn kraschar så är allt borta utan backup.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

byCelina
0

Wordpress! Kanske lite svårare att lära sig (men det är absolut inte svårt!), men i det lönar sig i slutändan! :)

blondiie
0

Jag gillar devote. Absolut inte grångligt överhuvudtaget! :)