Piffa till dina bilder!
Bilder gör mycket när man har en blogg. Snygga bilder gör bloggen mer attraktiv och det är inte så svårt som det verkar. Här kommer en genomgång på vad man kan göra i ett program på internet som dessutom är gratis!
Det är lätt,det är gratis och det går snabbt.Det finns många olika gratisprogram som man kan använda sig av men jag tänkte tips om mitt favoritprogram PicMonkey. Alla funktioner är inte gratis utan då måste man köpa premium men dom jag visar er här är helt gratis. Premiumfunktionerna är märkta i hörnet med en krona.
Så här ser originalbilden ut och den är taget av mig(Ninjakakan) och inga bilder får användas utan mitt tillstånd.

Den första funktionen som är väldigt användbar är Auto adjust. Bilden blir då redigerad automatiskt i färg, kontras, skugga osv. Då kan det se ut så här:

Såklart finns det också så man kan redigera bilden själv också om man vill ha hårdare kontraster, mindre skuggor och göra bilden mindre t.ex.
Därefter finns det något som heter Effects. Det är kort och gott olika effekter man kan välja mellan och här får ni 3 av mina favoriter.
Denna effekten heter Orton och gör bilden lite starkare i färgerna och lite mjukare. Bilden har även blivit ljusare.

Denna effekten kallas Cross process och lägger ett annat färglager över bilden som gör att den ser lite äldre ut. Det finns grönt, rött och blått färglager att använda sig av och jag valde grönt till just denna bilden.

Den tredje och sista effekten som jag tänkte visa heter Focal Zoom. Den gör att man lägger fokus på en del i bilden och resten blir utsmetat.

Du kan också skriva texter, sätta på stickers och göra pratbubblor. Oändligheterna är stora och det är lätt att förstå om man kan lite engelska. Och såklart finns det fler funktioner än bara dom jag visar er här. Det är bara att testa sig fram!

Intressant.