Bloggande iFokus

Bloggande

Etiketttips-och-inspiration
Läst 2009 ggr
MatildaTheL
0

Varför bloggar du?

Jag funderar på att börja blogga.
Så frågan nu till er som bloggar, varför tycker ni det är kul att blogga och vad är er motivation?
Bloggar ni för att det är kul eller endast för att hålla läsarna "glada"?
Bloggar ni om något särskilt eller om er vardag?

En sak till också, kom jättegärna med förslag på hur man förbättrar sin blogg och hur den blir intressantare!

Tack så jättemycket om ni orkat ta er tid till att svara! Glad

Wickis
2

Jag har haft måååånga bloggar alldeles själv men bara efter någon dag så tröttnade jag.. Kanske berodde på att jag inte hade så mycket att skriva om och jag kunde inte så mycket om design, hade även inte så många Läsare så man kände ju sig lite forever alone… (nu när jag om på att man kunde få besökare genom att kommentera så blev det ju roligare! Glad)När jag började blogga med en kompis så blev det mycket roligare. Att ha en blogg är väldigt roligt faktiskt, kan inte riktigt beskriva varför men det är iaf jättekul!

Vi skriver mest om humor men även om basket, skönhet, naglar och lite mode samt våran vardag :)

För att få en intressant blogg så kan man uppdatera regelbundet. Ca 1-3 inlägg per dag är bra, men man ska inte känna sig tvingad eftersom inläggen blir bara röriga då. Om man inte kommer på något att blogga om kan man tipsa om tex något program, en skönhetsprodukt, hemsida eller en annan blogg. Gå ut och fota. http://bloggtorka.se brukar ha ganska bra tips. Annars kan man även ha någon tävling såsom dagens/veckans blogg.

Om du kommenterar på andra bloggar så att andra får veta om din blogg så kanske du får fler Läsare, svara på kommentarer är även väldigt bra. Glad

Var dej själv är det viktigaste, blogga om sånt som du tycker om. Då kan du ju säkert mycket om det + det blir roligare att blogga.

Får tänka lite till om jag kommer på något bra! Flört

http://twotrollfaces.blogg.se

[catilous]
3

Jag började blogga som en typ av terapi. Att få skriva om saker som jag tycker är kul och har alltid tyckt om att få positiv respons från andra. Då mår jag riktigt bra. Men tar all kritik bra.

Jag bloggar också för att jag tycker det är kul. Men roligare blir det när man har många Läsare och får många kommentarer. Man blir såklart mer motiverad av att fortsätta.

Alltid är der svårt i början att få det så man ska ge bloggandet en ärlig chans coch tålamod är väldigt viktigt!

Skickade in ett tips på bloggtorka.se för inte så länge sedan.

Såhär skrev jag:

"Viktigt tycker jag är BILDER, stort +. Behöver inte vara tagna med en proffs kamera, bara man ska tydligt vad bilderna föreställer.

Skriv inte för mycket text, då blir det jobbigt att läsa och man scrollar ned istället. Jag tycker också att bloggen ska en simpel och snygg design. Ha inte för många detaljer i bloggdesignen, ibland blir det för mycket och då blir inte inte snyggt. En simpel, stilren design med enkla och lättlästa typsnitt rekommenderas men viktigast är att du gillar din design och att den tar fram lite av din personlighet. Uppdatera ofta och håll bloggen intressant för läsaren genom att skriva om intressant saker som du gillar och kanske andra gillar. Genom att uppdatera ofta med intressanta inlägg, kommer läsaren att besöka din blogg varje dag, kanske flera gånger dagligen. Personligen älskar jag bloggar med mycket bilder och helst lite text, snygg design och bra uppdatering - gärna 3-4 inlägg per dag räcker. Men skriv inte för många inlägg då kanske läsaren missar de tidigare inläggen. Använd gärna roliga och användbara widgets på bloggen, ex. blogresponse, statistik kan vara intressant, polls etc. Du kan ha tävlingar! Det är alltid roligt! Du behöver inte ha riktiga saker som pris utan en länkning till vinnaren på bloggen räcker! Länkbyten med andra bloggar kan öka din trafik samt den andres också. Att ha en s.k. "bloggroll" är väldigt smart! Länka gärna till "kända" bloggare då de gärna vill se vilka bloggar och hemsidor som länkar till dem, på det sättet kan du få fler besökare. Många har "Dagens Blogg" eller "Veckans Blogg", på så sätt uppmanar du andra att besöka din blogg och kommentera för att få en länkning på din blogg. Det är ju inte en mutning [haha] utan en rolig grej. Det gynnar alla. Kommentera andra bloggar och många! På så sätt kan du få flera, nya besökare! Det är alltid kul att ge och få kommentarer. Man måste GE för att FÅ, eller hur? :]"

Kanske lite mycket text.. men.. ja. Så tycker jag iallafall :D

/Catarina

Pauliine
0

Jag bloggar för att det motiverar mig att fortsätta träna och hjälpa andra liksom. Sen när både jag och killen bloggar om vår träning på samma blogg så blir det lite tävling mot varandra också :D

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

NinjaKakan
1

Jag bloggar för att jag tycker det är roligt att dela med mig ^^ Jag bloggar för min egen skull och inte för att göra läsarna glada. Läser man min blogg så hoppas jag att man gillar den, och inte läser den "bara för att".  Det enda som är lite "annorlunda" som jag bloggar om är väl mina 2 dvärghamstrar.

MatildaTheL
0

Tack för alla svar, ni har verkligen kommit med bra tips! Om ni har fler tips så får ni självklart komma med dem!