Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: bloggintervjuer
Läst 4183 ggr
[Vargöga]
6

Intervju med Lari Salminen

Jag fick en idé om att intervjua ägaren till Designa Din Blogg (designadinblogg.se) för ett tag sedan och bestämde mig för att få kontakt med honom - vilket har resulterat i denna intervjuartikel.

När började du designa bloggar?

Oj, ja du, egentligen så designar jag inte speciellt mycket bloggar, utan det jag gör är ju att hjälpa andra att designa sina bloggar genom att få olika tips och tricks via min sida.

Men givetvis har jag designat bloggar i mina dagar jag med, och det började jag med när jag flyttade upp till Sundsvall, för det var då mitt bloggande började på allvar. Jag skapade då min första blogg webkocken.blogg.se som var en helt vanligt personlig blogg. Detta var 2007, så totalt sett har jag bloggat i fem år.

När kom du på idén att göra en egen blogg där vi medmänniskor kan ta del av dina tips?

När jag satt och fixade designen till min personliga blogg, så ledde det till att många frågade om hur jag hade gjort vissa saker, och då tyckte jag det var ganska skoj att kunna förklara för dem hur man gjorde. Efter ett tag så insåg jag att detta var en marknad som saknades helt och hållet, vilket gjorde att jag startade upp Designa Din Blogg och började skriva guider på allvar.

Varför gör du allt detta gratis?

Jag tycker att det är skoj att kunna dela med mig av de kunskaper jag har, dessutom så tjänar jag ju lite pengar på det hela tack vare reklamintäkter. Dock inga stora summor som vissa andra bloggerskor gör. Jag skulle verkligen inte kunna leva på min sida iaf.

Vad får dig att fortsätta att hjälpa oss medmänniskor?

Det finns fortfarande ett stort intresse för bloggdesign, även om det är många andra aktörer som har kommit in på marknaden så är jag fortfarande störst, och jag känner på något sätt att jag måste hålla sidan vid liv för att det är så många som vänder sig till den. Sen har jag förståss inget emot att få lite extra inkomster vid sidan av mitt jobb som brandman heller.

Däremot så finns det ibland stunder då jag funderar på att lägga ner sidan helt, för den tar ganska så mycket tid och det är väldigt många som är otacksamma för den tid jag har lagt ner på sidan. På något sätt så verkar många bloggare tro att de kan kräva saker av oss lite större bloggare, att vi ska uppdatera i tid och otid, och om vi inte har uppdaterat på länge så blir folk griniga. Det är många som glömmer bort att en sådan här sida bara är en hobby för många.

Hur kom det sig att du/din blogg blivit så stor?

Efterfrågan och bristen på konkurrenter är nog rätt svar, sen så tror jag att jag är ganska så duktig på att förklara för folk på ett pedagogiskt sätt. Sen så startade jag upp sidan i rätt tid, då det verkligen fanns ett stort behov och en efterfrågan, då är det mycket lättare att skapa en stor blogg/hemsida.

Men, jag har sett att det dykt upp fler konkurrenter till mig på sistone, framförallt märker jag det på mitt besökarantal som inte alls är lika stadigt längre som innan, men jag ger inte upp för det utan håller på att försöka utveckla sidan så gott jag hinner ändå.

Denna kommentar har tagits bort.