Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: bloggdesign-html-och-css
Läst 871 ggr
fotogymnast
0

"Kategori under kategori"

Hej!

Har suttit ett tag och försökt få ordning på min fotoblogg. Meningen är att det i menyn ska stå t.ex. Foto som rubrik och sen under det finns kategorier som Närbilder/makro, natur/landskap osv.

Ungefär såhär:

Foto

Närbilder/Makro

Natur/landskap

Redigering

Före/efter bilder

osvosv..

Har nu med hjälp av den här länken: http://sarasoderberg.blogg.se/2012/january/dropdown-meny.html fått till det så att allt sitter på sin plats om man säger så. men mitt problem är att jag inte kan ändra typsnitt, storlek och liknande. För den här länken är till för om du vill ha en dropdown meny under headern, så jag har bara gjort steg 2 som hon har skrivit, fast jag har klistrat in det på ett annat ställe i kodmallen. Och om jag gör de andra stegen så kommer det bli helt fel ju…

Så nån som vet hur jag gör för att ändra typsnitt, storlekar och sånt? eller är det nån som har nån bättre länk som kan hjälpa mig att få som jag vill?

Här är bloggen: http://rebeccafotar.blogg.se Har lösen just nu, för att ingen ska kunna kolla på den medans jag gör om och så. Men användernamnet nu är hejpadej och lösenordet är samma!

Hoppas nån kan hjälpa mig, skulle vara jättesnällt!

[Vargöga]
0

Testa med denna hjälp och se om det blir bättre.

MajaL
0

Hoppas #1s länk kan hjälpa. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

fotogymnast
0

Verkar tyvärr inte funka… Nu har jag ju fått en sak till stilmallen att ändra på, men blir ingen skillnad. Spelar lixom ingen roll om jag har 10 eller 57 px på textstorleken, det ser ändå likadant ut.. :S

Nån mer som har nåt tips?? :)

Cornelija
0

Använd till länkarna under rubriken.

LÄNKNAMN

Sen kan du använda navheader koden för rubrikerna & dessa ändrar du ju i stilmallen :)

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

fotogymnast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där första, ändrar man bara det tex "närbilder/makro" eller kan man ändra rubrikerna som tex "foto". För det jag behöver hjälp med att ändra är själva rubrikerna :P

Men om jag skulle klistra in det där som du skrev, måste jag ta bort det jag har lagt in och skriva om alla adresser och allt?

Såhär ser det ut nu:

Cornelija
0

Jag skulle gjort såhär.

FOTO

LÄNKNAMN

LÄNKNAMN

LÄNKNAMN

REDIGERING

LÄNKNAMN

LÄNKNAMN

LÄNKNAMN

Osv.. då är det lättare att ändra.

Förstår du var det är du ändrar vad?

Hälsningar

fotogymnast
0

Aa, okej då förstår jag! Ska nog ta och prova det :))

Tack så mycket!

fotogymnast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har lagt in det där men problemet nu är att allt bara ligger efter varandra, det hoppar lixom inte ner en rad för varje kategori(kolla bild). Hur kan jag ändra det?

Och så undrar jag hur jag ändrar kategorinamnen så de blir "normal" och inte "bold", för ändrar jag det i stilmallen så ändras även rubrikerna.

Skulle vara jättesnällt om nån kunde  hjälpa mig med det också! :))

Cornelija
0

sätt ett
där du vill ha ett enterslag :) det ska inte bli fet text, men testa att ändra så att det står font-weight: normal på #navheader #nav #nav li och #nav-ul :)

Hälsningar

Cornelija
0

oj gick visst inte att skicka enterslagskoden här, för då blev det bara ett enterslag, men googla på enterslag html eller något så kommer det defenitivt upp. Annar mejla mig på nelliesdesign@live.se så kan jag hjälpa dig mera.

Hälsningar

Jess89
0

Hur har det gått har du fått ändringar på det du ville?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

fotogymnast
0

Tack!

men nu har jag ännu ett probelm.. Skulle vilja flytta kategorierna lite till höger, så de inte står precis under rubrikerna. Alltså så som det är på "nya inlägg", arkiv och sånt. Kan du hjälpa mej med det också? :)

fotogymnast
0

Jag skulle  ockå vilja göa så det blir lite mer mellanrum mellan kategorierna :)

Cornelija
0

Det är mycket småpyssel i stilmallen. Det är lite svårt att förklara såhär. Men som sagt, du ändrar detta i #navheader #nav #nav ul & #nav li.

Ändra margin & padding så att de sitter där du vill ha dem.

Hälsningar

fotogymnast
0

Har försökt me det, men går inge vidare.. Men jag kan försöka lite till om en stund.. :P

fotogymnast
0

När jag ändrar det där så ändras inte de där rubrikerna som jag själv har lagt till, bara senaste inlägg, arkiv och länkar… :S

Cornelija
0

Åh, det är så svårt att förklara det här.

Om du tar bort att du ändrar i kodmallen. Då ska de ändras när du ändrar nav-ul

Hälsningar

fotogymnast
0

Så jag ska ta bort det du skrev och byta tillbaka till det gamla? :P

Förstår att det är svårt och förklara men är jättetacksam för att du försöker iaf :))

Cornelija
0

Inte helt det gamla. För då använder du dig av en drop downmeny

Använd bara

LÄNKNAMN till länkarna.

Och RUBRIK

för rubrikerna.

Hälsningar

fotogymnast
0

funkar fortfarande inte, samma problem att det inte går att ändra kategorierna.. :S

Cornelija
0

Då är det något fel du gör. Kan inte hjälpa mer än jag redan gjort tyvärr…

Hälsningar

fotogymnast
0

Har du gjort det här själv så du vet att det funkar? :P

Cornelija
0

Ja, jag designar mycket bloggar eftersom jag har ett företag inom webdesign.

Lite svårt att förklara så att du förstår…

Hälsningar

fotogymnast
1

Okej, men tack för att du försökte iaf!

Får be en kompis syrra om hjälp nån gång ;)