Guide: Ordna snygga kollage
Som bloggare kan det ibland vara kul att göra ett ihop-plock av lite bilder, kanske på kompisar eller på lite kläder man tycker om från en webbshop som kan inspirera läsarna... Jag ska därför ge er lite tips om hur man enkelt gör fina kollage! Jag kommer använda mig av photoshop men ni kan nog snappa upp saker som ni har användning av i andra program också.
Här är dom verktygen du behöver i stort sett!

1. Öppna ny bild, min är så bred som bilderna i mina inlägg på min blogg är, dvs. 710px bred och så lång jag vill, brukar ha arbeta med rätt stora bilder för att sen korta av de om det skulle vara nödvändigt. Denna gången blir den 1000px hög/lång. Det är jobbigare att utöka om man känner att man inte får plats än att beskära av!
2. När man lägger in bilder så finns det två sätt att göra. Har du kopierat bilder från internet så klickar du CTRL + V för att klistra in på din vita ruta. Har du bilderna på datorn är det File > Place… (Välj bilden) som gäller. Tänk på att ju större bilderna är, desto bättre kvalité får dom också när du minskar dom så att dom får den rätta storleken i kollaget, att förstora små bilder är ingen bra idée.
3. Nu kommer du ha en massa lager med olika bilder, eller så tar du en bild i taget. Men du kommer märka att bilderna överlappar varandra ibland, då får du ta och markera det lagret som stör (förmodligen det översta) och använda Eraser Tool och försiktigt sudda runt om så att ytan som överlappar en annan bild försvinner.
Är det inte vita bakgrunder du arbetar med kan det bli fult att gå igång med att sudda, såvida du inte använder en stor mjuk pensel att sudda med så det blir en tonande övergång.
Men man kanske liksom vill beskära den bilden som överlappar den andra? Jo då markerar man det man vill ha kvar, högerklickar och väljer "Selecte Inverse". Då blir det markering över det man inte vill ha kvar av just den bilden, högerklicka igen och välj "Fill". Då kommer en pop-up ruta upp och istället för att det står "Fill" i rullisten väljer du "Clear" och klickar på OK så märker du att den ytan du inte ville ha är borta och det blir en snygg rak linje istället för lite plottrigt som med suddet.

Foto: Nelly.com
Lär du dig behärska markeringar och suddet är kollage absolut inget svårt att göra. Jag använder dessa verktyg och metoder dagligen för olika bilder till min blogg!
Lite inspiration, ett litet kollage jag gjorde där jag använt en bakgrund som jag själv gjort som ni gärna får ladda ner gratis här.

Du kan också ladda ner en lite mer färgglad bakgrund här som jag också gjort. En textur/bakgrund till kollaget gör det lite snyggare och mer spännande!
Bra artikel. :)
Superbra! *Tummen upp* =)
Tack tack :)
Bra artikel , har aldrig förstått mig på hur man gör collage i PS. Förhoppningsvis lär jag mig med denna gudie , tack !
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits