Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 1595 ggr
Caroline.H
0

Sidomenyn flyttar sig

Igår satt jag och flyttade min sidomeny och sparade när den låg rätt. Så gick jag in på min blogg och då låg den inte rätt längre. Testade att uppdatera sidan och då flyttade den helt plötsligt på sig igen. Uppdaterade igen och den flyttade - igen. Tillslut hamnade den där den skulle vara. Men så kan det ju inte hålla på! Jag testade att gå in på min blogg igen och fick göra om allting med uppdateringen. Jag kan ju inte säga åt mina Läsare att uppdatera sidan tills min sidomeny ligger rätt.

Funderade på om bilden i den är för bred men jag kollade och bilden är kanske 190 bred och sidomenyn är 200.

Någon som vet vad som är fel?

http://carolinehedqvist.blogg.se

//Caroline

Jess89
0

För mig har den åkt ner lite kolla i margin och se om du kan ändra något där. Det blir heller ingen ändring när jag trycker på uppdatering.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Caroline.H
0

div#side {

width: 200px;

padding: 0 20px 0 0;

float: right;

display: inline;

background: url(http://carolinehedqvist.blogg.se/images/2011/vit_175674668.png) repeat;

Margin-right: 510px;

Margin-top: -392px;

Sådär ser det ut i stilmallen just nu, jag ändrar på Margin-top för att få den att flytta på sig och då fungerar det i förhandsgranskningen, men när man går in på bloggen sen så har den ändå flyttat sig.

//Caroline

Jess89
0

Det är inte förhandsgranskningen du ska titta på utan i bloggen för att få den som du vill ha den.. med andra ord får du uppdatera din blogg för att se dina förändringar (efter att du har sparat).

Caroline.H
0

#3 Så det jag ska göra är alltså att ändra något och spara utan att förhandsgranska och sen gå in på bloggen och hålla på så tills det är rätt? För jag förhandsgranskar tills det se bra ut, sparar och sen går jag in och tittar på bloggen och uppdaterar alltid en gång när jag kommit in, om det inte syns någon skillnad.

//Caroline

Jess89
0

#4 Jag är lite dålig på sånt här faktiskt.. men du får helt enkelt kolla på din blogg så att det ser bra ut även där. Men jagvet att det kan se annorlunda ut när man bara förhandsgranskar och inte kollar på bloggen.. Så mitt tips är att du även kollar så det ser bra ut på bloggen innan du är helt färdig. Då vet ju även att den ser bra ut :)

Caroline.H
0

Det är det som är mitt problem, jag går in på bloggen och så ser det ut som jag vill och så tänker jag "Äntligen". Sen går jag in igen för att försäkra mig om att det har funkat och då hoppar sidomenyn runt på sidan igen… Såå tröttsamt :( Blogg.se funkar då ALDRIG för mig, vad jag än gör så blir det fel, även om jag följer instuktionerna till punkt och pricka…

//Caroline

Jess89
0

#6 skumt det funkar felfritt för mig. Har sällan problem med bloggen, är du säker på att du gör rätt?

Caroline.H
0

#7 Japp, i princip 99% säker. För säkerhets skull så följer jag alltid manualer även om jag har ganska bra koll på hur man gör. Kollar på flera olika ställen också för att vara säker på att manualen inte är fel. Sen följer jag manualen medans jag fixar. Läser den noggrant också, och så känns det konstigt om jag skulle förstå fel varenda gång… Ger upp med detta snart alltså, funkar ju inte  :(

//Caroline

Jess89
0

#8 Händer det inget i bloggen när du ändrar? Något borde ju hända! Det ska ju inte gå tillbaka och vara som du beskriver det.

Caroline.H
0

#9 Jo, det händer någonting och sidomenyn hamnar rätt tillfälligt. Men så går man in på bloggen igen och så vips så börjar den hoppa runt igen.

//Caroline

Jess89
0

#7 Hur bred är din wrapper?

Jess89
0

tror du även ska ändra den här koden(padding: 0 20px 0 0;) skriv istället padding: 0px 20px 0px 0px;

Caroline.H
0

Wrappern är 750px bred och jag har vad jag vet inte rört bredden på den.

//Caroline

Jess89
0

testa att ändra bredden på wrappern lite och se om det gör någon skillnad.

Caroline.H
0

Ändrade bredden lite men nej, sidomenyn hoppar fortfarande runt.

//Caroline

Jess89
0

#15 Din blogg ser bättre ut ändra nu bara lite i Margin-top: -392px; koden så ska nog bloggen se bra ut :)

Caroline.H
0

#16 Så sidomenyn hoppar inte urnt längre för dig? Det gör den för mig nämligen :(

//Caroline

Caroline.H
0

Tänker dock inte bry mig om det längre, nu gör jag klart det sista och så kör jag på och börjar blogga nu, har inte bloggat ordentligt på en egen blogg på flera månader då denna har tagit så långt tid att fixa och nu orkar jag inte vänta längre… Få trixa mer med bloggen efterhand! :)

//Caroline

Jess89
0

#18 Jag vet inte om du ändrade för mycket på wrappern så att det blev så.. var nämligen inne och kollade nyligen och då såg det bra ut och sedan måste du ha ändrat igen och då såg det inte likadant ut.

Caroline.H
0

Just nu står min wrapper på 730px iaf.

//Caroline

Jess89
0

Det var väldigt skumt det där måste jag säga! har du testat att göra om allt och se om det blir bättre?

Caroline.H
0

#21 Japp, har gjort om det ett antal gånger… Tror dock att det blev lite bättre nu när jag la in mitt första inlägg faktiskt! Först åkte den ner jättemycket när jag publicerade inlägget men då flyttade jag upp den och nu verkar den ligga lite "stadigare" i alla fall… *hoppas hoppas*

//Caroline

Jess89
0

#22 ser fortfarande samma problem på din blogg. testa att ändra wrappern lite till kanske 760px sedan kan du även ändra i

div#side {

padding: 0 20px 0 0; ändra detta till padding: 0px 20px 0px 0px; eller vad du tycker passar