Headern passa till "inläggsrutan"?
Håller på att designa en blogg nu och har precis fått in headern och bakgrunden. Nu vill jag få "inläggsrutan" och sidmenyn i vitt vilket jag fick till, men när det var klart så såg jag att rutan är bredare än headern. I min stilmall stod det att headern skulle vara 710px bred vilket jag gjorde den, men ändå så är rutan bredare än headern… Hur ska jag göra? Går det på något vis att göra inläggsrutan mindre eller måste jag göra om hela headern?
Här är bloggen om ni vill ta er en titt:
//Caroline
Under Content, i stilmallen ändrar du inläggsrutans storlek :)
#1 Det funkade att göra den mindra, men hur flyttar man den sen? :) För jag vill lixom att inläggsrutan och sidmenyn ska sitta ihop…
//Caroline
Oh, juste. Prova ändra wrapperns storlek. Det borde fungera!
#3 Ah, testar det imorgon :D Tack för hjälpen!
//Caroline
tror att det fungerar bättre om du använder dig av margin då flyttar ditt föremål åt antigen höger eller vänter.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Har nu lyckats göra den smalare, men problemet nu är att inläggsrutan har hoppat ner en bit, hur jag gör för att få upp den igen?
//Caroline
hm har du skrivit margin: 5px; ?
Prövade att skriva dit 5px men då hamnade den för långt till vänster och dessutom var den fortfarande lite långt ner :(
//Caroline
Du misstförstod mig. Hur ser din kodning ut? kodningen kan se ut så här margin: 0px 0px 0px 0px;
Eller
margin-top: 5px;
margin-right: 10px;
margin-bottom: 5px;
margin-left: 10px;
Du kan använda dig av de här då ser du vad alla innebär. Men det är nog inte de siffrorna som du ska ha du får helt enkelt testa dig fram. margin top kan du kanske få sätta ett - tecken framför siffran.
Härligt att ni hållt ställningarna här under min helgresa. :)
Hoppas det fixar sig för dig TS.
Just nu ser content ut såhär:
div#content {
float: left;
clear: left;
display: inline;
padding: 0 20px 20px 20px;
width: 500px;
background:url(http://carolinehedqvist.blogg.se/images/2011/vit_175674668.png) repeat;
margin:19px;
//Caroline
Jag kan verkligen inte sånt här, suck :( Jag skrev in Margin-top: 500px; bara för att testa och se hur det blev… Den hamnade ju såklart jättelångt ner men det funkade i alla fall, så, jag testade att skriva 10px istället men den var fortfarande inte riktigt där jag ville ha den så jag skrev helt enkelt 0px… Då blev det bra i förhandsgranskningen så jag sparade, kollade in på bloggen och då låg den fortfarande på samma ställe som innan… Skrev in ett annat tal för att testa och det blev samma sak… Vad gör jag för fel?
//Caroline
Tilägg…Det går typ inte att spara någonting… D: Flyttade sidmenyn till andra sidan, förhandsgranskade och det funkade, sparade och så var det bara poff borta… Funkade att t ex ta bort headern dock…
//Caroline
Contentet borde väl vara 700px precis som headern om de ska passa ihop.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
För att du ska kunna se vad du gjort måste du uppdatera sidan. Det som visas på förhandsgranskning är det som blir sparat, men du måste som sagt uppdatera för att kunna se det.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#16 Ja, alltså jag sparar stilmallen och går sedan in på ett nytt fönster efter det, så det är inte det som är problemet :)
//Caroline