Viktigt med sidebar?
Jag funderar på om jag ska ha en sidomeny i min blogg eller inte. Den stora nackdelen med en sidebar är att det dels innebär mycket extra arbete samt och del tar plats från själva innehållet i bloggen. Kan alltså t.ex. inte lägga upp lika stora bilder.
Samtidigt är det kanske viktiga funktioner man kommer åt genom sidebaren. Det jag har tänkt ha i en eventuell sidebar är en sökfunktion, arkiv och kategorier. Känns det som viktiga funktioner? Kan en blogg vara lättnavigerad och funktionell utan dem?
Det beror nog helt på hur man själv vill ha det. 
Om du frågar mig, tycker jag att sidomenyn kan vara bra att ha om man inte är sugen på att koda ihop någon egen meny som t.ex. är placerad vid headern. Att ha sidomenyn kan även vara bra om man har "oerfarna" Läsare som kanske inte alls bloggar själva och vill enkelt kunna hitta fram till det som de söker.
Så, både ja och nej på att ha sidomeny.. Dessutom är det jobbigt om bilderna är för stora i ett inlägg, tycker jag. Lagom är bäst!
Jag tycker ju personligen att sidebaren är bra, det ger struktur och öppnar möjligheter.
Jag har gjort på ett speciellt sätt, har den bara på startsidan. Då kan man lugnt läsa inläggen i alla kategorier utan att störas av en bred sidebar.
#1 Någon annan meny till bloggen kan jag tyvärr inte ha då min blogg är en del av min hemsida. Jag har alltså redan en meny där man kan navigera mellan de olika sidorna på hemsidan.
Jag lutar mot att ha sidebar, trots problemen. Blir annars väldigt svårt att leta upp specifika inlägg i min blogg.
#3 Ja, det har sina fördelar.