Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 4593 ggr
Amalia.wahlström
0

Hur gör man?!?

Hej!

Jag undrar hur man gör så att menyn hamnar precis under headern istället för på sidan?

Jag hoppas att det är någon som vet! :) Jag har lite brottom, ska vara klar med bloggen på onsdag nästa vecka.

Tack på förhand! :)

Jess89
0

Du kan ändra stilmall! du har olika stilmallar att välja mellan så att din meny hamnar under headern.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Amalia.wahlström
0

Ja men hur kodar jag det? jag hittar inte själva "stället" där man kodar menyn?

Tack!

Amalia.wahlström
0

Juste!

Jag undrar också hur man får headern att vara i mitten av sidan och inte till vänster eller höger?

Mimmi
0

Jag skulle ta bort sidomenyn och helt enkelt lägga in en horisontell lista under headern med de länkar jag vill ha där. Eller vill du ha allt som är i sidomenyn under headern?

För att få headern att vara i mitten sätter du margin-left och margin-right till auto. Om detta inte fungerar kan det bero på att headern ligger inuti en annan div (t.ex. wrapper) och att du alltså måste stoppa margin-left och margin-right auto på den diven istället.

MajaL
0

Kikat på designadinblogg.se ? Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jess89
0

Det jag menar är ju att du ändrar stilmall då får du ju under headern utan att du behöver ändra en massa i stilmallen. Men om du vill ändra själv så har du
#side {
background: #;
padding: 3px 5px 0px 5px;
font-family: arial;
width: 190px;
border-top: 0px solid #D3D3D3;
font-size: 9px;
color: #000;
}

I det här stycket ändrar allt kring menyn!

Amalia.wahlström
0

Jag vill ha ungefär såhär

Startsida   Senaste   Kategorier   Arkiv   Foto

och så vill jag att när man håller musen över till exempel kategorier så kommer de upp som en lista under.

Ja jag har kollat på designadinblogg.se men hittade inget som jag tyckte verkade bra :/

Tack!

Jess89
0

Då ska du nog använda dig av en box och sedan lägga in koden där.

Mimmi
0

Vill du har kvar sidomenyn? I så fall låter du den vara och skapar helt enkelt en ny div under headern där du placerar en lista med de sakerna du vill ha i menyn under headern. Att en lista kommer ner kallas för dropdown-meny, så googla på det!

Mimmi
0

För att få din lista horisontell lista kan du lägga till display:inline till listan i din CSS.

Amalia.wahlström
0

Okej. Tack ska försöka!

Förlåt att jag frågar allting men hur gör man en box?

Jag vill helst inte byta stilmall för på vissa är det en massa länkar till dem som gjort den och det vill jag helst inte ha. Förlåt än en gång!

Jess89
0

Hur du gör en box kan du lätt hitta på designadinblogg.se :)

Mimmi
0

Ursäkta mig, men vad är en box? Menar du en div? I sådana fall är taggen för en div helt enkelt:

. Mitt emellan dessa två taggar placerar du allt som har med den dive/"boxen" att göra.

Amalia.wahlström
0

Okej tack! :)

Jess89
0

Hoppas det hjälpte dig att jag länkade till bloggdesign.se :)

Amalia.wahlström
0

Ja det hjälpte lite men jag hittade ingen "artikel" om boxar men jag hittade ett annat sätt som inte riktigt funkar än men det ska jag få det att göra :P hehe.

Tack!

Jess89
0

Okej så bra att det ändå löste sig :)

Mimmi
0

Jag tror att Jess89 använder ordet box som en synonym till

-elementet. Div-elementet skapar en slags låda på din sida. Eftersom din meny är en slags lista använder man inte
utan
    (unordered list), som också skapar en slags låda/box.

Detta är alltså HTML, och du stoppar i det i den mall där du har HTML. Du måste byta ut Länkadress mot riktiga länkar till de olika sakerna.

Du har nu bara en vanlig lista, som inte är så snygg. Du måste alltså styla den lite. Detta gör du i CSS.

#meny li {

position: inline-block;

}

Detta säger åt sakerna i din lista att ställa sig efter varadra, inte under varandra. Din lista blir alltså horisontell. Detta stoppar du in i din stilmall.

Sedan måste du kanske ändra färg, lägga till padding och så vidare. Men det borde du kunna lista ut själv hur man gör!

Jess89
0

Var inte så jag menade, efter lite tänkade kom jag på att det måste vara smartare om man gör som qptr skrev. Dvs en dropdown-meny.

Mimmi
0

I mitt exempel ovan är det alltså inga undermenyer, utan bara en vanlig lista. För att göra en dropdown-meny gör du helt enkelt ytterligare listor i din lista. Här har du en guide: http://www.webbdesigndirekt.se/drop-down-menu/

Amalia.wahlström
0

Tack! Ska testa :)

Amalia.wahlström
0

Jag har testat både det utan drop-down och med men inget fungerade

:/ båda la sig under varandra även fast jag skrev

#meny li {

position: inline-block;

}

Vet ni något jag kanske gör fel?

Mimmi
0

Det är lite svårt att lista ut såhär bara. Du kan inte länka till bloggen så att jag kan kika?

Mimmi
0

Oj! Det ska vara display:inline-block; och inte position! Fel av mig!

Amalia.wahlström
0

här är bloggen :) http://amaliashastfoto.blogg.se/

jag ska testa med den "rätta" hehe koden men du får gärna kolla ändå :)

Amalia.wahlström
0

Det fungerar ändå inte :/ jag tror jag lägger ner det här, suck! haha. :P

Men nån kanske åtminstone kan få mig att fatta varför den vanliga menyn hr hoppat längst ner istället för på sidan och hur jag ska få tillbaka den till sidan?

Tack så mycket för att ni försöker få mig att fatta :P

Mimmi
0

Var har du lagt till det? Jag hittar inte display:inline-block någonstans i listan!

För att sidomenyn ska hamna bredvid innehållet måste du göra plats åt den. Just nu har du full bredd på själva bloggen, och då ryms det ju inget bredvid den. Det du ska göra är alltså att ange passande bredder (width) på #side, #content och #header. Ser även att du råkat stoppa in hela bloggen i #header, och som du kanske förstår är det bara headern som ska finnas i #header.

Moa-16
0

Drop-down meny hållde jag på med länge innan det blev rätt, det är ganska krångligt men det går om man gör rätt. På designa din blogg finns en bra beskrivning, om du inte redan tittar där.

Amalia.wahlström
0

jag har satt det längst ner för jag visste inte riktigt vart jag skulle sätta den.  men jag förstår inte heller hur man gör dom där länkarna till menyn, det känns som att jag inte förstår någonting! :(

jag tittar på designa din blogg men där finns bara koder, ingenting som beskriver vart man ska sätta in dem eller liknande

jag vill inte ändra för mycket för nu har jag äntligen lyckats få headern som jag vill h den och då vill jag inte riskera att den "förstörs"

går det inte på något sätt att någon annan kan lägga in rätt koder åt mig? om jag betalar för jobbet såklart.

Mimmi
0

Om jag ska vara ärlig så verkar du inte ha tillräckligt stor kunskap inom HTML och CSS för att kunna uppnå allt du vill ha på bloggen. Jag rekommenderar att du går igenom guiderna för HTML och CSS som finns på w3schools.com, de är väldigt bra. Man lär sig inte mycket genom att bara klippa ut och klistra in kod som någon annan skrivit.

Amalia.wahlström
0

Nej, jag vet att jag inte kan så mycket. tack för hjälpen ändå, jag ska kolla igenom guiderna :)

tack!

Moa-16
0

#29 Jo, här står det ju precis var man sätter in koderna. Jag kan inte mycket om HTML, men följer hur man gör där, funkar bra.

Moa-16
0

Du kan ju för övrigt göra en test blogg, kan man inte förstöra något. Själv skulle jag aldrig testa på min vanliga blogg.

Amalia.wahlström
0

okej, har inte tänkt på det :P tack!

MajaL
0

#33 Ett riktigt bra tips! Brukar också göra så om jag ska testa nya koder.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se