Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 2213 ggr
[ninnakm]
0

Hjälp med menyn

Hej!

Jag har ganska nyligen fått upp ögonnen för koder (börjat förstå hur man gör och vad det ens är osv) och för blogg design. Jag har nu gjort ett X antal designer till min blogg och blir bara bättre och bättre. Men en kod jag inte lyckats knäcka är hur man kan få sin meny bredvid headern. Jag har kollat på video instruktioner, och andra hjälper men problemet är: Jag utgår från en standardmall som jag ändrat lite på, men menyn hamnar framför/över min header - vilket jag inte har en aning om hur jag ska fixa, försökt med allt möjligt, men det funkar inte. Jag vill alltså ha min meny med mellanrum från header och inläggsrutan men bredvid hedern, alltså i samma nivå. Nån som kan förklara?

[ninnakm]
0
MajaL
0

Har du kollat på designadinblogg.se?

Deras förklaringar brukar vara väldigt lätta att förstå och bra. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

ninnakm
0

Ja självklart har jag kollat där också men ingen hjälp ;)

Jess89
0

Skriv ut din blogg adress så kan vi säkert hjälpa dig!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

ninnakm
0

#4 Den står i #1

Jess89
0

vilken blogg ska man kolla? det var en länk som inte fungerade.

ninnakm
0

#6 För alla mina datorer, ipad och iphone funkar länken i inlägg 1.Det är i alla fall www.linnealindius.blogg.se

Jess89
0

Testa med att ändra storleken på hela bloggen och se om det blir någon skillnad. Jag ser nämligen ingen meny i din blogg.

ninnakm
0

#8 Det har jag redan testat. Konstigt - kollade nu och då är det bara så för mig när jag "förhandsgranskar" och den är längst ner annars..

ninnakm
0

Alltså hedern om jag ändrar i wrappern är hedern kvar på samma ställe med menyn - vet verkligen inte hur jag ska göra!

Jess89
0

Då kanske du inte har ändrat tillräckligt mycket i wrappern..

ninnakm
0

Hur menar du? Har ändrat hur mycket som helst i den.

Mimmi
0

Jag kan se att du har varit och ändrat storlekar på de olika divarna, då de inte riktigt stämmer överens med varandra nu. Börja med att sätta samma bredd på content och header, så att de hamnar rätt.

Det du behöver lägga till är detta:

#wrapper {

position: relative;

}

#side {

position: absolute;

right: -180px;

top: 0px;

}

-180 px är en gissning, så det kan du behöva ändra. När du lägger till detta behöver du även ta bort:

float: right;

left: 30px;

margin-top: -500px;

från #side.

Detta borde funka.

ninnakm
0

Vart ska jag lägga till det där? Testar att ändra headern och content till samma nu :)

Mimmi
0

Du ska lägga till det i din stilmall?

ninnakm
0

Men vart?

ninnakm
0

Alltså vart i stilmallen? Kom på en till sak att det ser ut som jag har ganska stor inläggsruta, bred, men bina bilder skärs automatiskt av så de är jätte små.