Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: bloggtjänster-och-sidor
Läst 1846 ggr
MajaL
0

Byta lösen rekommenderas!

Nu har två bloggtopplistor hackats och era lösenord kan vara i fara. Det är lämpligt att byta lösenord om ni har samma lösen till andra viktiga Internet-konton.

Själv har jag nu ca 10 nya unika lösenord att lära mig. ObestämdSkrikandesRynkar på näsan

Jag hade inte samma på så många, men passade på att byta alla, det är ju bra att göra det ibland. FlörtSkrattandeGlad

De hackade listorna: Bloggtoppen och Topblogarea.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Fridaaaa
0

glad att jag inte är medlem på någon av dem

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jess89
0

Tragiskt att det ska bli så!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Moa-16
0

Fast är det inte bara om man har en känd blogg/är en känd person som det är någon fara? Kan inte tänka mig att någon skulle vilja hacka sig in på tex, min blogg.

MajaL
0

#3 Det är i synnerhet om man är känd, men alla lösen finns tillgängliga för andra nu som jag fattat det. Så vill man vara försiktig så är det lämpligt att byta. Speciellt om man har samma lösen på mailadressen som man har knutet till det kontot som hackats.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jess89
0

Man ska aldrig lita på någon människa, den man minst anar kan faktiskt ta sig in på ens blogg för att jävlas. Synd att de ska vara så!

bblomquist
0

Fick det mailet häromdan! Lär byta lösenord snarast jag med :).

MajaL
0

#6 Mail? Vad fick du för mail?

#5 Alldeles sant.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

KaninPiggelin
0

Om man inte är medlem på bloggtoppen eller Topblogarea, ska man göra det då också?

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

MajaL
0

#8 Nej, det behöver man inte. :)

Men det är alltid bra att tänka på att ha säkra och olika lösenord.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

KaninPiggelin
0

#9 ok, jo ett säkert lösen har jag :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

beem
0

Jag vet en blogg med få besökare som blev kapad. Varför ja det kan man undra. H*n var alltså ingen jättekänd bloggare. Inkräktaren skrev inlägg i bloggen på annat språk.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

MajaL
0

#11 Ja, just därför tycker jag man alltid ska vara försiktig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jess89
0

Har hört att det är bra om man har lösenordet uppskrivet (i datorn) och aldrig skriver in det utan kopierar in det. Då kan man inte få sitt lösen kapat av något program.

MajaL
0

#13 Vad lustigt, var har du läst/hört det?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jess89
0

Min pojkvän… antagligen är det program de använder sig av för att få alla lösenorden. så med andra ord bör de kunna ta sig in på vilket konto som helst.

MajaL
0

#15 Man kan ta sig in via cookies på något sätt har jag hört, då tror jag det kvittar om man kopierat in det eller ej.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

beem
0

Visst är det så att en hackare inte bara kan komma åt tex hemsida, blogg utan de kan väl hacka sig in i en dator också  - då ligger ju alla lösenord helt öppet där…….

………eller har jag missförstått det.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

MajaL
0

#17 Ja exakt. Just därför är jag skeptisk till det där med att ha de på datorn.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Michaela-N
0

Det kvittar om man kopierar in lösenordet eller skriver det själv.

Deras databaser har lösenorden lagrade helt utan kryptering, det är därför det blir så. Samma sak hände med Gratisbio.

MajaL
0

#19 Korrekt, så om man har samma lösenord på en annan tjänst som exempelvis bloggen, så är det en risk för kapning.

Eftersom dessa bloggtjänster som kapats har adresserna till bloggar lagrade ihop med kontot, så är det ju lättare för de tyvärr. OM man har samma lösenord på kontot som kapats och på bloggen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Michaela-N
0

#20 Jag har ett lösenord som jag använder till allt, vilket man egentligen inte ska ha. Det lösenordet skaffade jag för typ fem år sen så det är ändå dags för ett stort lösenordsbyte av alla sajter jag är medlem på. Gjorde det igår :)

MajaL
0

#21 Jag har haft ca 3 olika som jag bollat mellan. Men nu har allt ett separat och eget lösenord. Jag är en hyperförsiktig människa tror jag. SkämsSkrattande

Så jag har ca 10 olika lösenord att minnas nu. Tyst

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Moa-16
0

Ja, jag tycker nog ni alla verkar lite paranoida ;) Jag har inte bytt mitt, är ganska övertygad om att ingan kommer försöka hacka det.

MajaL
0

#23 That´s up to you! Cool

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se