Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 2543 ggr
Fralice
0

Min meny har åkt ner

Ser min blogg konstig ut? För mig är min meny nu under alla mina inlägg, och jag har inte vart och rört bland stilmallen och kodmallarna över huvudtaget…? :O

http://www.kefi.blogg.se

MajaL
0

Ser konstigt ut för mig med. Måste fråga, skriver du inläggen i html-format?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Anmaja
0

Ja menyn ligger längst ner och det beror på att dina bilder förmodligen är för breda och tränger ut menyn så den hamnar där. Om du minskar ner på bredden på dem åker menyn upp igen på rätt plats.

Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

MajaL
0

#2 Ja det är mycket sannolikt.

Jag skrev mina inlägg i html en period. Om jag la in koder i inlägget (speciell textkod eller dylikt) så kunde det bli exakt så. Då fick jag radera inlägget och göra ett nytt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Fralice
0

2 : Men jag har alltid haft rätt format på både bilder och i stilmallen så att dem inte blir för stora helt enkelt.

Maja, skrivit några i HTML format på sistone när du säger det tror jag!

MajaL
0

#4 Testa att ändra det och se vad som händer. Tror att kodningen störs av det på nogot vis.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Fralice
0

Tog bort de inlägget där jag hade lagt ut en video i HTML. Men inget resultat. Hm…

MajaL
0

Det var lustigt… Obestämd

Ibland blir man så irriterad när det blir sånt knas.

Testat att uppdatera sidan också?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Fralice
0

Inget funkar,.. Vart i mallarna står det om bildstorlekarna osv då, om det kan vara de som trycker ner menyn?

Mimmi
0

Problemet ser ut att ligga i div.subside som är 720 px. Den innehåller RSS-knappen i din sidomeny. Kika på det och se om du hittar något knasigt!

Både sidomenyn och dina inlägg ligger i samma div (div#content), och den diven än 720 px. Kan beror på detta också, då 720 px är för litet för att sidomenyn ska hamna bredvid. Testa att låta dem vara två separata divar eller gör div#content bredare.

Fralice
0

Haha ojdå fattade inte så mycket angående det d'r du…. Jag laddar upp mina bilder i 700 px så något med det är det ju inte då.

Men tar en titt på RSS knappen då!

Fralice
0

Testade ta bort rrsknappen , de hände inget.

Märkte att det är bara på min startkategori ("snack") som inte menyn syns, den finns på rätt ställe på alla andra kategorier. Någon som kan klura ut de nu ? ;)

Mimmi
1

En div kan beskrivas som en sektion eller del på din hemsida. Man kan till exempel ha en div för headern, en för inläggen och en för sidomenyn. Man börjar en div såhär:

och slutar den såhär:
. Man kan göra diven mer specifik och berätta vad just den diven innehåller eller är till för genom att lägga till t.ex. en klass eller ett ID.

Såhär ser det ut på din sida:

Här finns alla dina inlägg.

Här är din sidomeny.

Detta innebär att din sidomeny (

) ligger inuti din div för inlägg (
). Inläggsdiven är inte tillräckligt bred för att sidomenyn och inläggen ska rymmas sida vid sida. Det du behöver göra är ta bort sidomenyn ur din inläggsdiv, alltså behöver du bara flytta på en
. Såhär:

Här finns alla dina inlägg.

Här är din sidomeny.

Hoppas att jag var tydlig nog.

Fralice
0

Jag förstår dig och problemet mycket väl, grejen är den att jag inte vet vilken

jag ska flytta. Testade lite och de bästa resultatet jag fick till var att bara RSS knappen flyttades upp på rätt plats igen hehe…

Mimmi
0

Nu ligger bara RSS-knappen i div#side, det är därför bara den ligger på rätt ställe. Du behöver flytta det stycke som heter