Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettkritiktrådar-lätt
Läst 695 ggr
Cornelija
0

Feedback - Design

Skulle vilja ha feedback på mina två designer till:

http://www.nelliesdesign.blogg.se

http://www.cornelijaaa.blogg.se

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

MajaL
0

Det är väl dessa designerna du haftt ett tag? Tycker fortfarande att de är jättefina. :)

Smakfulla och lättorienterade.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Cornelija
0

Tack så jättemycket Maja :)

Hälsningar

Mimmi
0

Din bloggdesignsida har jag ju redan gett lite feedback på, och det jag skrev då håller jag fast vid. Jag ser att du har fixat menyn, vilket var en av sakerna jag tog upp då!

Din blogg har jag ju inte kommenterat. Det första jag tänkte på är att den inte är centrerad, vilket jag tycker att den borde vara, utan ligger mer åt vänster. Jag märkte även något knasigt med dina drop-down-menyer. Jag lyckas inte använda dem. De visas men när jag försöker välja något så försvinner de.

Sedan är det bara lite smådetaljer. Jag har till exempel väldigt svårt för förändrad letter-spacing vid hover, men det är kanske bara en smaksak. Pekaren gillar jag inte heller. Du hade även behövt se över margin och padding lite, så att saker och ting ser lite mer balanserade ut och inte ligger så nära varandra.'

I övrigt så gillar jag färgerna på bloggen - dämpande och matchande. Strukturen i stort ser även bra ut, och det är inte en massa onödiga saker såsom en enorm header med en bild på dig själv och liknande. Tungan ute

Cornelija
0

#3 Kan du skicka en bild på hur det ser ut.

Och en annan sak, jag har ingen header med en bild på mej själv? :o

Jag har bildspel med naturbilder,, :O

Hälsningar

Cornelija
0

#3 Vad menar du med margin och padding?

Hälsningar

Mimmi
0

#4 Vad exakt vill du ha en bild på?

Ja, jag menade att det var en positiv sak att du inte hade en sådan header! Om du läser lite noggrannare förstår du nog vad jag menade. Är rätt trött på att de flesta bloggare gör så, och det var alltså en positiv sak att du hade tonat ned det hela på ett bra sätt.

#5 Jag menar just margin och padding! Alltså mellanrum mellan objekt och mellan objekt och objektets innehåll. Det hade t.ex. behövts mer padding under RSS-ikonen i sidmenyn och lite mer ovanför inläggsinformationen (datum, kategori…) i varje inlägg. Förstår du vad jag menar?

MajaL
0

#6 Tror hon vill ha en printscreen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Cornelija
0

#6 Ja, en printscreen

Jag tycker det är bra med margin och padding, inläggsinformationen ska sitta så tätt med rubriken och rss ikonen är inte fixad direkt.

Och vadå inte centrerad, det ska den vara, om du skickar en printscreen så kan jag se hur det ser ut.

Men tack så mke för kommenteraerna :) Och sorry att jag missade att du sa att jag inte hade en sådan header.

Hälsningar

Mimmi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte om du ville ha en printscreen på något speciellt, t.ex. dropdownmenyn. Bifogar en printscreen.

Mimmi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar du ett exempel på hur jag menar med paddingen.

På bilden har jag lagt till lika mycket padding (5px) uppe och nere i rubriken samt lagt till lika mycket padding (ca 14 px) ovanför metadatan som det är under delningslänkarna (i inläggen, alltså) för en bättre balans. Tycker du att det är för mycket kan du ju minska paddingen både uppe och nere helt enkelt (dock har du bara gjort radbrytningar under delningslänkarna, vilket krånglar till det lite).

Upptäckte även när jag petade i Inspect element att du har använt font-elementet och center-taggen i din XHTML. Dels är de taggarna inte standard i XHTML, och dels hör utseende hemma i CSS.

Cornelija
0

#9 Oj, den var inte centrerad och flikarna ser konstiga ut, vad använder du för webbläsare? Designen syns bäst i mozilla firefox.

#10 Okej, du menar så, men nej jag vill gärna ha inläggsinformationen så tätt det går med rubriken, det var det som var tänkt :)

Hälsningar

Mimmi
0

Google Chrome 14.0.835.163 använder jag.