Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: övrigt-bloggrelaterat
Läst 576 ggr
MajaL
0

Vad anser ni om bilder?

För en tid sedan var jag på väg att bli redaktör på en ny bloggtjänst. Tackade nej dock, eftersom svaret på var man skulle få bilder till nyhetsuppdateringarna var "från google".

Vad anser du om detta med bilder och upphovsrätten?

Visste du att det inte ens är tillåtet att ta andras bilder (utan tillåtelse) även om man länkat till upphovsmannen?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här med upphovsrätten är verkligen svårt. Jag visste inte att man inte får ta bilder trots att man lä'nkar till upphovsmannen.

Om man ska använda bilder måste man hålla sig till de hemsidor som gör det möjligt att låna bilder - för att vara säker.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

MajaL
0

Ja det är riktigt svårt eftersom många har så mycket åsikter inblandade. Tror det blir rörigt för alla, även de som vill göra rätt för sig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det är svårt med gränsdragningen. Jag kan ju tycka att om jag lånar en bild och sen länkar till bloggen / hemsidan så gör jag ju samtidigt reklam för den bloggen/hemsidan.

Det kan ju också vara så att bilder används i felaktigt syfte  tex om jag fotar en rökande kompis och den sen dyker upp i cigarettreklam. Nu var det ett dåligt ex. men ni förstår  hur jag menar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

MajaL
0

#3 Ja precis.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se