Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 414 ggr
MajaL
0

Borde vi ha blogglagar?

Borde vi ha lagar kring bloggande och vad man får lov att skriva om andra människor på sin blogg?

Intressant länk.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Personligen tycker jag det bör finnas gränser för vad man får säga om andra utan deras tillåtelse. Men jag tycker det är svårt när det gäller lagstiftning.

Hur ska lagen i så fall formuleras och hur ska den fungera osv?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Ninjakossan]
0

Det finns gränser för vad man får säga om andra utan deras tillåtelse. Säger man något helt tokigt är det förtal, och det är olagligt.

Jag tycker att lagen som finns går utmärkt att applicera på internet också. Det svåra kan vara på forum och så där man ofta gömmer sig bakom ett nick utan möjlighet att ta reda på vem någon är. Men när det gäller bloggar funkar det ju utmärkt.

Man kan inte inskränka vad man får skriva om varandra hur som helst, vi har yttrandefrihet och den måste vi värna om. Om vi börjar säga "Man får inte berätta någons namn utan dennes tillåtelse" och liknande så inskränker vi på den friheten, och då är det lätt att den blir helt överkörd.

Anser jag =)

MajaL
0

Ja jag funderade också på förtal. Tror det länken syftar på är något mera anpassat specifikt för bloggar. Men jag håller med dig #2.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se