Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggintervjuer
Läst 7521 ggr
[Malin]
0

According to Annika

Annika Marklund driver bloggen "According to Annika" som hon startade tidigare i år. Nu är hon en av de nominerade till Blog Awards. Läs vår intervju med henne här!

Namn: Annika Marklund
Ålder: 27 år
Bor: I en gammal gul villa i Stjärnhov, en liten by på den Sörmländska landsbygden
Gör: Krönikör i Sofis mode och Vi i Villa, frilansjournalist och porträttfotograf, pluggar kreativt skrivande på Södertörn. Och bloggare, förstås!

När började du blogga och varför?
- Min första riktiga blogg startade jag hösten 2005, men redan då hade jag fört "internetdagbok" på olika communities (Lunarstorm, Skunk, Helgon, QX, Livejournal) i åtta år. Jag antar att det är något med att fläka ut sitt liv på nätet som tilltalar mig, haha! När man som jag älskar både att skriva, fotografera och lära känna nya människor vore det väldigt synd att inte blogga. Och visst blir det ett beroende med tiden - jag blir rastlös och irriterad om flera dagar går utan att jag har möjlighet att blogga. Jag vet, det låter inte helt hälsosamt… Men å andra sidan är det ju kanon att ha en hobby som kombinerar så många av ens intressen!
- Just "According to Annika" startade jag i mitten av maj i år, så den är fortfarande bara en förvirrad liten kattunge i bloggvärlden, men det är den blogg jag haft som är överlägset roligast att driva. Jag har känt mig väldigt hämmad de senaste åren när det kommer till bloggande, som om jag målat in mig i ett hörn - jag har mått fruktansvärt dåligt och det speglades verkligen i min blogg. Dels för att det jag skrev om blev enormt deppigt, dels för att jag inte kunde bestämma mig för hur mycket jag ville dela med mig av och därför drog mig för att skriva någonting alls. Samtidigt har jag under lång tid intervjuat internationella modebloggare för Sofis mode varje vecka, och lärt känna massor av helt fantastiska människor. I deras bloggar var det alltid en sådan härlig mix av vardagsfunderingar, mode, vackra bilder och fina texter, och jag blev allt mer inspirerad till att starta en egen blogg på engelska - en som kan vara både lättsam och allvarlig, ytlig och ärlig, där både högt och lågt får plats. Så till slut gjorde jag det! Och det är jag väldigt glad över.

Din blogg "According to Annika" skrivs på engelska, hur kommer det sig? Har du många internationella Läsare?
- När jag bestämde mig för att börja på ny kula med en alldeles färsk blogg kändes det självklart att den skulle vara skriven helt på engelska. En stor anledning var att jag ville kunna kommunicera med andra bloggare över hela världen, särskilt alla dem jag lärt känna när jag skrivit mina bloggporträtt i Sofis mode - och, förstås, att kunna nå Läsare från andra länder. De flesta av de som läser bloggen kommer från USA, England, Australien, Tyskland och Polen, även om Sverige också ligger högt upp - jag är så glad att många av mina "gamla" Läsare velat hänga med! Ytterligare en anledning var att jag vill förbättra och utveckla min engelska. Jag är bekväm när jag pratar, men skulle verkligen vilja bli väldigt mycket bättre när det gäller skrivandet. När man pratar kan man ju komma runt ord man inte förstår, när man skriver märker man hur dåligt ordförråd man egentligen har, och hur ofta man upprepar sig! Den sista anledningen är att jag är halvamerikan och har familj, släkt och vänner i USA som inte förstår ett ord svenska, och det är kul att de äntligen kan läsa min blogg utan alla missförstånd som uppstår när man använder google translate…

Du är nominerad till Blog Awards i kategorin "Årets kulturblogg". Vad säger du om ditt motstånd?
- Smarta och coola Emilie Thorén har jag läst och tyckt om i evigheter, Nevnarien-Elin är en otroligt duktig fotograf och Gynning, herregud, hon är ju Gynning! Tre grymma tjejer som alla förtjänar en blog award. Visst är det en klyscha, men jag är hedrad över att bara vara nominerad. Att få ta med min fina lillasyster Amanda på gala och spana på folk man bara sett på bild tidigare, det är inte så dumt. Även om jag ska erkänna att jag är en ganska dålig förlorare, haha!

Hur skulle du själv beskriva din blogg?
- "According to Annika" är en personlig stilblogg, men den är först och främst min blogg. Jag skriver om allt jag tycker är intressant, roligt eller viktigt: musik, film, böcker, mode, foto, skrivande, familj, vänskap, livet på landet och mina älskade katter; men också om sorg, mobbning, framtidsångest och skeva skönhetsideal. De bloggar jag tycker mest om är de som blandar alla möjliga ämnen och där bloggaren släpper in läsarna i sitt liv, delar med sig av både det ljusa och det mörka, det lättsamma och det svåra. Jag hoppas att de som läser min blogg uppfattar den ungefär så!

Besök bloggen "According to Annika", här!

MajaL
0

Mycket intressant! Helt klart en blogg man missat men ska nog besöka den oftare. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se