Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: bloggdesign-html-och-css
Läst 1925 ggr
Splachfotografen
0

Menyn sitter fel i olika webbläsare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har ett problem med menyn. En vän till mig gjorde en design till mig, en helt underbart snygg. Men… För mig så sitter inte menyn rätt. Den ska sitta som enskild och inte ihop med övriga inlägg, meny osv. Dessvärre så har jag inte en susning om vad det kan vara för fel. Jag har även sett att när jag sitte i stilmallar och trycker på förhandsgranska så ser designen ut precis som den ska, med menyn en bit ifrån. Men när jag går in på bloggen för att läsa så sitter menyn fel.

Jag använder Internet Explorer och där ser det fel och konstigt ut, i firefox ser det bra ut.

Vad är det för fel i kodningen? Jag vill att min blogg ska se bra ut även för mig, och inte bara för alla andra.
Bloggen designen sitter på just nu är www.LindaEnarsson.blogg.se men det är endast för att jag inte vill sätta in den på min huvudblogg www.Splach.blogg.se pga menyn.

Tacksam för svar!
Linda Bilden visar hur den ser ut för mig, laddar upp en till bild på hur det ska se ut.

Splachfotografen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär ska det se ut.

Michaela-N
0

Ja tyvärr är det webbläsarens fel. Men internet explorer är en (enligt personlig åsikt) skitwebbläsare, använd mozilla firefox istället är mitt tips :)

Tove-
0

#1 Det är så det ser ut för mig när jag går in på bloggen =)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Splachfotografen
0

#2 Vad kan jag ändra för att det ska vara lika? Jag vill att min egen blogg ska se likadan ut för mig som för alla andra.

Och nej, jag kommer inte att byta till firefox :)

Splachfotografen
0

Någon som kan hjälpa mig??

Michaela-N
0

#4 Får jag fråga varför inte? Ser inget bra med ie

Splachfotografen
0

#6 Jag trivs med explorer och vill inte byta.

Michaela-N
0

#7 Firefox är det inte större synlig skillnad på, dessutom är den snabbare. Men jag tvingar dig inte, vill bara att du ska förstå möjligheterna med firefox.

Splachfotografen
0

#8 Vet flera som har firefox, och jag ser ingen skillnad på vilken webbläsare man "ska ha" så varför byta?

Och jag skrev inte detta inlägg för att jag ska "byta" webbläsare utan hur jag ska göra för att det ska se lika ut för mig med ;)

Michaela-N
0

#9 Ja, varför byta. Testa på firefox i någon timme så märker du….

Det går inte, vad jag vet. De använder olika kodningar.

Splachfotografen
0

#10 Oj vad man blev trevlig då.
Jag bestämmer väl om jag vill byta eller inte?
Men tack ändå.

Michaela-N
0

#11 Jag har varit trevlig hela tiden.

Som sagt jag tvingar dig inte, det kan jag inte göra. Det är väl ändå rätt så självklart att det är du som bestämmer, vad är det för fråga? Men jag tycker ie är skit helt enkelt.

DanNo
0

Trodde väl att IE hade blivit betydligt bättre de senaste åren, men det kanske den inte har.

Hur som helst, trådskaparen vill ha hjälp med att få till utseendet i fler webbläsare och en lösning på det är helt enkelt att låta sidan kolla user agent, och sedan hämta en separat CSS till resp. Läsare.

Alla webbsidor kommer inte att se exakt lika ut i alla webbläsare.
Det bara är så, bara att acceptera. Hade alla samma skärm, med samma drivrutiner, samma upplösning, samma OS, samma version av samma webbläsare, då skulle det se lika ut. Men webben är inte tänkt för det. Nu går det som alla vet, att göra betydligt snyggare saker än att bara presentera text rakt upp och ned, men vi får acceptera att vissa element kanske visas någon pixel för högt upp i en viss webbläsare.

Så länge inte innehållet, och sidans funktion blir lidande så gör inte det något. Koda efter standarder, så gör det inget om jag ser en marginal på 10px medan du ser en tjusig skugga, exempelvis.

Splachfotografen
0

#13 Tackar!

Det har löst sig nu, :)

DanNo
0

Så bra!