Kenza leder "Modelljakten"
Storbloggaren Kenza Zouiten kommer tillsammans med Andreas Wijk ge sig ut på en castingturné runt om i Sverige för att hitta Sveriges nästa supermodell. Programmet kommer att visas på Kanal 5 i höst.
13 städer kommer att besökas under augusti och september men redan nu går det att söka in till programmet via Elite Model Management, klicka här. Kraven för att söka är:
- Du ska vara kvinna
- Du ska vara mellan 14 och 22 år gammal
- Du ska vara minst 172 cm lång
Några utvalda tjejer får sedan delta i finalveckan i Stockholm och vinnaren får bland annat ett kontrakt med Elite Model Management och en chans att kamma hem förstapriset i den internationella finalen som innebär ett internationellt kontrakt, värt 150 000 dollar.
Läs mer om programmet på Kanal5.se!
Haha, 172,5 är man ju då själv. Men aldrig i livet, skulle aldrig utnyttja min kropp för sådant.
Längtar redan!
Det är så sjukt! Skulle aldrig få för mig att bli modell. Det är pga denna utseende fixering som många ungdomar idag mår dåligt, för att alla ska vara smala osv. Jag, som är normalviktig, hade räknats som plusmodell?! Hur illa är inte det?! Nej ner med såna här program!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Attans då.
Jag är för kort för att söka. men shit vad lång man måste vara om man skall vara 172 cm. Det är ju mer än en decimeter högre än mig.
Herregud, sånt här gör mig förbaskad! 14-22 år?! 14 år är alldeles för ungt för att börja "modella", att börja se sin kropp som ett objekt i den ålder kan verkligen inte vara nyttigt.
Jag skulle antagligen också bli klassad som plusmodell, fastän jag enligt alla bmi-skalor är helt normalviktig. Tror knappt man kan bli modell då man är normalviktig, hahah.
*suck* 14 år… Det är så man kan gråta!
Det här var hur som helst ett stört bra ämne att ta upp på bloggen. Inget ont som inte har något gott med sig!
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Vilket bmi, eller vikt ska man ha enligt den skumma modellräkningen? #5 instämmer superbra!
#6 Som modell (på typ alla ställen) så ska du vara typ gränsen på till underviktig, alltså extremt smal! Tyvärr är det så på de flesta ställen :( Dem har inte speciella viktgränser utan mer längd och klädstorlek.
#7 Fy! Så hemskt. 
Jag är ju både lång, smal och "lätt". Inte frivilligt "lätt" dock, hade gärna gått upp några kilon. :) Har med ett medfött fel att göra.
Hade väl varit perfekt kan jag tro. Men fy för att utnyttja sin kropp så! Ruskig branch det där.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Vilken tur att du inte vill söka trots att du uppfyller "alla krav"!
Jag kan tänka mig att de flesta som känner att de passar som modeller gärna tar chansen då den uppenbarar sig.
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Det är ju en bra chans för dem som har modellandet som en dröm, som vill jobba med det. Sen må jag tycka mycket om hur modellers liv ser ut, men det är ju självvalt. Sen vem Kenza är, det har jag ingen susning om, så om denne passar som programledare låter jag vara osagt.
Vi kommer nog aldrig ifrån "skönhetsidealet"
Personligen skulle jag hellre se fler plusmodeller.
Men lycka till säger jag till dem som söker, för det är många därute som vill lyckas! 
(Kommer troligen att se programmet, då jag tycker att Top Model är toppen)
Så kul, detta ska jag följa! Älskar reallityserier, ex. top model, bara roligare med att detta är svenskt ju! ;)
Jag tycker inte att detta är så "ush". Visst skapas utseendefixeringar och ätstörningar osv p.g.a modeller, men modellerande är ju modellernas jobb och passion, det får man ju acceptera, man kan ju inte ta bort det!! Därför finns det här programmet för att leta efter nästa modell, för dem som vill bli modeller, dem som frivilligt går med på det.
Sen tycker jag dock att 14 år är för ungt. Då modeller ofta ska ha en speciell storlek för att kunna bära alla kläder som de måste använda då de utför sina jobb måste modeller oftast hålla en strikt diet, och det ska inte en 14 åring göra, då deras kroppar inte är fullt utvecklade än.
#11 Bara ett ps.. reklamera betyder "klaga på en vara" 
För övrigt håller jag med dig!
Oj då där blev det lite fel! Tack för upplysningen! 
#13 Bra att du inte tog illa upp! 
#11 Håller med dig!
"Visst skapas utseendefixeringar och ätstörningar osv p.g.a modeller, men modellerande är ju modellernas jobb och passion, det får man ju acceptera, man kan ju inte ta bort det!!"
Har tyvärr väldigt svårt att se modellernas passion som ett argument för att de ska få sända ut bisarra ideal.
En av mina närmaste vänner lider av anorexi och om att offra alla modellers modellkariärer skulle rädda henne och alla andra ätstörda skulle skulle det vara värt att offra!
Nu tror jag i och för sig inte att modeller är enda anledningen till att man drabbas av en ätstörning, men att de påverkar redan osäkra individer råder ingen som helst tvekan om…
Jag hoppas att ingen tar illa upp eller något, det är absolut inget personligt mot alla modeller, utan mer min åsikt om hela grejen runt modellerandet. =)
#16 Inga problem. Håller med dig dessutom. Har också erfarenhet av det där. En fd. klasskompis led också av det. Hemskt att se.
#17 ja, hemskt är det verkligen! Man förstår verkligen inte vilket helvete de går igenom och man känner sig så hjälplös när man ser någon krympa ihop till ingenting.
Många av de saker min kompis berättat för mig som rör hennes sjukdom är helt otroliga och man blir så förskräckt av den ångest som en tonåring inte ska behöva bära på!
Jag vet inte, men jag tycker nog att det börjar bli lite väl negativa åsikter om just modeller. Det är ett yrke, precis som andra. Det finns mycket i samhället som påverkar hälsan negativt.
Blivande modeller eller de som vill bli modeller om de nu råkar ha den kropp som krävs, ska inte känna sig illa till mods för att de vill bli just modeller.
Då kunde man ju säga samma sak om fotografer. Det är ju de som förmedlar bilderna..
Nu hårddrog jag det, men man kan inte skydda sig från allt här i världen. (Nu låter jag som om jag vore född på 1800-talet tror jag.. )
Det finns alltid flera sidor av samma sak. Givetvis. Men om man sett en person fara illa så ser man det givetvis från en neggativ synvinkel.
Många modeller idag (tyvärr) har oftast ätstörning (säger absolut inte alla!). Nej modell är inget bra yrke!
#19 Man kan säga samma sak om modefotografer…
Föresten, vad spelar det egentligen för roll om det är ett yrke eller inte? Det finns många yrken som inte är så värst bra, men kan man verkligen ge sitt medtyckte till de yrkena just för att de yrken?
Och ja, det finns en massa saker i samhället som påverkar hälsan negativt, det är därför det är så viktigt att försöka kämpa emot det negativa! =)
Hur ska vi annars råda bot på vår upp- och nervända värld?
#20 Japp, ens synvinkel påverkas av erfarenheter och jag håller med dig, har man sett person fara så illa så ser man det helt enkelt ur en negativ synvinkel.
#20 Precis, och så är det ju med allt 
#21 Ett bra yrke kanske det inte är, men den som vill bli modell kanske mår bra av det, eller inte. Man måste prova sig fram här i livet om man har drömmar. Livserfarenhet är inte så dumt!
#22 Jag sa inte modefotografer. Fotografer. Vet inte riktigt hur du menar med att om man kan ge sitt medtyckte till de yrkena, men jag säger bara att de är yrken som alla andra.
Man kan inte ta bort allt det negativa. Det som är negativt för dig kanske inte är det för mig osv. Men visst, har man starka åsikter om något, så ska man ju föra fram dem. Varför inte då bli politiker?
Och jag skojar inte när jag säger det.
Oj, läste nog lite snabbt där vad gällde fotograferna :P Sorry =)
Absolut, alla tycker inte att samma saker är negativa, men samtidigt så finns det en hel del som faktiskt är skadligt. Smalideal till exempel. Sådant är viktigt att försöka få bort.
Haha ja, politiker är ju ett alternativ, men då måste man bry sig om så mycket tråkiga saker också, haha. Men vem vet vad framtiden har att erbjuda :)
#24 Jag vet inte om jag vill hålla med om att det är ett smalideal som gäller idag. Det är inget jag märker av, utan det är mer normalbyggda tjejer i annonser idag. I o f s så använder jag glasögon, så jag kanske ser lite illa 
Jag vet folk som far illa av alkohol, men kan ju inte vara negativ mot folk som säljer sådant.
"Livet är grymt sa grisen". Som jag ser det, så får man gilla läget helt enkelt. Men förstå vilken lycklig tjej som kan vinna tävlingen.
Om någon såg Top Model när den superlånga, supersmala tjejen vann? Inget modellämne precis, och haft en taskig barndom och sen går och vinner, då blir man glad över såna tillfällen. Jag blir det. 
Nr. 16: Jag tycker att modellernas passion för sitt yrke är ett bra argument för att ha kvar modellerandet. Det är ju såklart man måste ha det, hur skulle annars reklamerna se ut? Skulle man ha skyltdockor som bar upp kläderna? Skulle man ha en teckning på en människa som visade hur fin hy man får av clearasil? Detta var ju överdrivna komiska exempel men det framhäver ju min mening med att såklart måste man låta modellyrket leva vidare.
Jag antar, att du också tycker det, men jag antar att du/ni menar att modellidealet är skrämmande. Jag tycker inte ens personligen att pinnsmalt är snyggt, men vad hade vi tyckt om det hade tagit in andra personer som modeller?
Om du köpte en modetidning så stod det en tjej med världens finne mitt i pannan, hade inte det gjort rätt kaos i våran läsning, gjort att vi stirrar på fel saker och kanske får oss att tappa lusten att bläddra vidare?
Jag skulle gärna vilja se flera normalviktiga personer som modeller och oretucherade reklamer, men jag förstår att det tar naturliga skönheter framför dem med fetma/akne osv.
Det behövs ju även modeller till artiklar, tidningar, böcker, omslag och allt vad det är. Det är ju inte bara kläder det gäller att modella för. (Ja, i denna tävling kanske)
Jag vill inte gå så långt att jag säger vilken kroppstyp som är fint och inte. Vi är olika individer. Men visst skulle jag önska att jag vore lite längre och smalare. Men nu är det som det är, och inget att göra åt. Bara att gilla läget.
#25 Ja då tittar vi nog på olika annonser. Men smalideal finns ju faktiskt inte bara i tidningar och på catwalken…
Under en vanlig dag hör jag mina vänner kommentera mat och vikt flera gånger. Alltid är det något, någon tog för mycket smör på mackan, någon åt så mycket glass i helgen att hon var tvungen att ta på sig en fladdrig tröja för att dölja magen, någon har börjat springa för att bättra på bikiniformen…
Det är överallt och jag blir gaaalen! Vi är ynka 16 år! Vi ska fika utan dåligt samvete och köpa glass på stranden utan att oroa oss för att någon tänker att "ojoj, hon borde nog inte trycka i sig glass, så som hennes lår går ihop där uppe"…
Jag har liksom tröttnat på allt detta tjat om vikt och utseende. Det är väl därför jag reagerar så starkt över såna här modelljakter. 14åringar är bara barn, 15 åringar är bara barn, 16 åringar är bara barn, vi är inte menade att vara modeller i den hår åldern.
När man dessutom dagligen är i kontakt med anorexia så är det svårt att inte oroa sig för de unga tjejer som väljer att ställa upp i såna här tävlingar.
Det blir en så stor grej av att vara snygg att folk glömmer bort vad som egentligen spelar någon roll här i världen.
Nu låter det väl antagligen som om jag inte tycker att man får drömma om att bli vad man vill, det är inte alls vad jag tycker. Jag vill bara att folk ska sluta ta utseende på så stort allvar.
Varför vill man bli modell? Är det verkligen något som man väljer för sin egen skull? Om det är det så är det kanske ingen fara med att bli modell. Men vill man bli modell så tycker jag i alla fall att man ska tänka på att det finns många unga tjejer som blir otroligt påverkade och man som offentlig person har något av ett ansvar.
Oj, det blev ett långt inlägg (som kanske drog iväg lite från ämnet). Applåder till dig som orkade läsa haha :P
Tack för applådåskan! 
Visst kan ungdomar bli påverkade av modeller. Men tyvärr är det ofta så i tonårsvärlden. De snyggaste, smalaste, de blir också de populäraste. Så det är inte bara media som hjälper till med den saken.
Utseendet är viktigt. Inte enligt mig, men det är så i samhället. Kommer det en gravt överviktig människa, så tisslas det, en del blir kräkfärdiga, förutsätter att denne luktar svett, är lat osv.
Jag har varit där. Jag har sett skillnaden när man gått ner en hel del. Samma människor behandlar en helt annorlunda. Hemskt, men sant.
Så ja, utseende spelar stor roll. Tyvärr. Så har det alltid varit, och kommer att vara. Men det är bara att fortsätta vara sig själv, och vet man med sig att man blir nerdeppad så finns det ju hjälp. Och nu menar jag inget illa, men tyvärr så läser man ofta att tonåringar har depressioner, och ofta behöver prof hjälp. Ungdomar har tyvärr många "krav" att leva upp till och det är inte lätt.
Nu tror jag att jag seglade iväg totalt här, men någon Medarbetare får väl styra upp mig annars! 
Det där är reaktion som jag alltid får när jag "visionerar" om ett samhälle där utseende inte spelar roll. "Så har det alltid varit och kommer alltid att vara".
Vem har bestämt att det alltid kommer att vara så? Vem har bestämt att det inte går att förändra?
Jag tänker inte finna mig i att man ska behandlas olika på grund av sitt utseende. För varje dag blir jag allt mer motiverad.
Föresten så vet jag att man kan leva ett fullkomligt underbart liv utan att nå upp till skönhetsidealen. Det spelar ingen roll vad samhället säger, så länge man själv är nöjd med sig själv så går det utmärkt att strunta i allt vad ideal heter.
Det har jag gjort i ca 3 år nu efter att jag nådde min botten. Jag var en deppig unge som åkte på möten hos BUP och mådde allmänt psykiskt dåligt och svalt mig själv ibland (inga längre perioder som tur var). Jag insåg till slut att enda sättet för mig att bli glad var att börja leva för mig. Helt enkelt att strunta totalt i vad andra ansåg om mig.
Och nu sitter jag här 3 år senare. Jag gick ut nian med 320 poäng, har världens bästa kompisar och ett självförtroende på topp. Aldrig har jag mått så bra som när jag är mig själv.
Alltså, utseende är inte så viktigt som man tror. Bra självkänsla/förtroende verkar stråla så starkt att ingen lägger märke till de där finnarna på näsan eller den där putande magen.
Det kanske låter som om bra självförtroende skulle vara det enklaste i världen att skaffa sig men det vet ju alla att det inte är. Det är ju något man får jobba med under flera års tid, men jag vill bara påpeka att det går.
Vi kan faktiskt påverka våra liv och vi måste inte följa alla de normer om utseende som cirkulerar idag.
Oops, jag faller ifrån trådens ämne mer och mer. Attans! Men nu har jag nog sagt det jag hade att säga, i den här tråden i alla fall haha ;).
Om någon vill fortsätta läsa mina tankar runt allt det här så har jag en blogg där åsikterna flyger fritt :) http://obekymrad.blogspot.com/
Trevlig sommar på er!
Min kompis är fjorton år och modell, inte fan har hon ätstörningar eller bantar! Kära nån!
#31 Ingen har påstått att alla får det men tyvärr får många det. Väldigt många tyvärr.
#31 Finns alltid undantag som bekräftar regeln.
Vill i alla fall säga att det blivit en hel del på bloggen om detta ämnet. :)
Kul med lite som rör om i grytan!
Personligen tycker jag detta är idioti, speciellt med så unga modeller!
#34 Då ska inga barn vara med i reklam överhuvudtaget?
#35 Det anser jag är skillnad, att göra reklam enstaka gång än att ha uppdrag efter uppdrag osv, plus att man kan inte jämföra småbarn med tonåringar och uppåt. Helt andra krav
#36 Barn. Inte småbarn. Är det 8-12-åringar (som exempel) så får de säkert krav på sig. Från föräldrarna om inte annat som vill att sitt barn ska lyckas.
Är man under 18, så är det ju faktiskt föräldrarna som bestämmer, och medger de att ungdomarna söker till modellprogram, så är det ju deras ansvar.
Det kanske är åldersrelaterat, detta med åsikterna om modellandet?
#37 Ja och jag tycker inte att man ska utsätta sina barn för det, okej om man gör det 1-2 ggr men inte mer. Men detta är mina personliga åsikter. Jag gillar inte modellyrket alls, okej att ta enstaka bild då och då men skulle aldrig få för mig att jobba med det.
#38 Visst är det våra personliga åsikter här.. det är väl tur att en del vill bli modeller och en del inte. Tänk om alla ville ha samma yrke? 
Föräldrar som kräver för mycket av sina barn är hemskt, men det är en annan fråga.
Nu hoppas jag bara att det blir en ordentlig satsning på denna serie och ingen Kalle Anka-produktion. Ibland blir det bara inte så bra när populära serier ska försvenskas. Som Top Model. Den svenska versionen var hemsk tycker jag.
Femman brukar göra bra serier, så nu håller jag tummarna för hög kvalité!
#39 Nej samma yrke hade nog inte varit roligt om alla hade haft haha
Och håller med dig där, gillar inte heller föräldrar som kräver för mycket av sina barn.
Vad kul att det blev en sån debatt av denna artikel och väldigt intressant att läsa alla era åsikter!
För min del gör var och en som de vill och för de som är under 18 år ansvarar som sagt deras föräldrar. Många tycker säkert att det är oansvarigt av föräldrarna men den diskussionen kommer alltid upp.. många tycker ju även att föräldrar som tillåter piercings och tatueringar är oansvariga så det tycker jag är en personlig gräns man sätter som förälder.
Jag tycker dock att det finns andra "grupper" som bidrar mer till smalidealet än modeller.
#41 Vilka grupper menar du då som bidrar mer till smalidealet än modeller? :=)
Skådisar, artistar och ja övriga kändisar! Modeller pratar man väldigt sällan om men kändisar dyker upp på tapeten hela tiden.
#43 Ja dem har med dumma ideal och lurar tjejer hit och dit.
Finns tyvärr bloggare med, t.ex kissie! Hon lurar ju unga tjejer hit och dit (finns många som tror på henne).
#44 Det är ju ingen som tvingar sina åsikter på någon, man kan inte bara skylla på andra. Jag kan knappast anklaga präster för att lura folk att det finns en gud bara för att jag inte tror på det. Var och en får ta ansvar för sig själv. Många tonåringar har någon idol som de vill efterlikna, så har det ju alltid varit och jag kan inte se att det förändras.
Om man nu vill vara "ytlig" och bryr sig väldigt mycket om sitt utseende, vem stör det? Så länge det inte går till sjuklighet så är det väl ingen fara?
#45 Men tyvärr går det många gånger till överdrift (vet dem som har/har haft anorexia pga dessa ideal att passa in osv). Och har inte sagt att någont tvingar på någon åsikter, men tyvärr vill många unga (främst) göra som kändisar göra.
"Var och en får ta ansvar för sig själv."
Absolut, när man har blivit lite äldre.
Dock är det ju många riktigt unga tjejer (7-8 åringar) som påverkas av idealen, och man kan väl ändå inte förvänta sig det av en så liten tjej?
Jo, men även kändisar har ju sitt liv att leva. De ska ju inte behöva leva efter andra.
Visst ska man få leva som man vill, men samtidigt tycker jag faktiskt att vi har ett ansvar för varandra, om man tar det ansvaret eller ej är upp till en själv.
Som sagt, man bestämmer ju hur man vill leva ;)
Synd att man ska vara 1,72. Är bara 1,66 :(
14 år är inte alls för ungt om man jämför med att det finns barnskådisar och kändisbarn mm. Och med tanke på hur tidigt barn blir kändisar nu för tiden så…