Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 1598 ggr
[Maine]
0

Seriös eller inte?

Vad anser du är en seriös resp. oseriös blogg?

Diskutera fritt!

[Maine]
0

För mig är i alla fall en seriös blogg, en där skribenten skriver om sig själv bl.a. Om sina åsikter helt enkelt.

Bloggar där man uppmanar till olagligheter och liknande är oseriöst enligt mig.

Är man oseriös för att man inte stavar eller ställer upp text "korrekt"?

Kan ju tillägga att jag inte har sett en enda blogg ännu som inte har stavfel Cool

MajaL
0

#1 Håller med dig. Sedan kan jag säga att om jag hade läst en tidning full med felstavningar så hade jag inte sett den som seriös. Jag ser min blogg som jag ser på en tidning.

Jag har bara ett par skriv-ögon, så jag ser på det sättet när det gäller alla skribenter.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Maine]
0

#2  För mig är det skillnad på blogg och tidning.

Sen har de flesta dagstidningar har något stavfel, inte gör det artiklarna sämre. Alla bloggar jag har varit inne på har något stavfel. Fullt mänskligt. Och det är skönt, för ingen är perfekt.. Glad

MajaL
0

#3 Nej det är klart. Jag trodde vi syftade på mera konsikventa skrivfel. Men så funkar jag, desto bättre text, desto bättre uppmärksamhet från mig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Maine]
0

#4  För mig är en bra text inte bara en bra uppställning. Innehållet kan vara skittråkigt på ren svenska. Glad

Jag läser gärna bloggar som är just på ren svenska, inga konstigheter till ord eller raljerande, de är mest seriösa för mig. En text där jag nästan kan visionera vad skribenten vill ha sagt. DET är en bra blogg! Och ytterst seriös! Glad

MajaL
0

Att ha en bra textbyggnad betyder inte att innehållet försämras. Det är ju inte antingen/eller.

Jag vill ha både och. Bra innehåll och bra skrift.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Maine]
0

#6  Uj nej, det behöver inte vara antingen eller.. Men jag föredrar bra innehåll. Flört Personlig prägel på det hela, inte enligt skolboken.

[Malin]
1

Ja, detta kan nog vara väldigt olika från person till person! För egen del har jag väldigt svårt för att läsa bloggar med mycket felstavningar, och särskilt särskrivningar, men jag kan inte säga att de är oseriösa för det. De flesta bloggar är seriösa om de inte handlar om något väldigt speciellt!

Karmatarerskanise
0

För mig är en seriös blogg en blogg där man är ute efter så många Läsare som möjligt, en blogg där man kontinuerligt uppdaterar med inlägg. Bloggen ska gärna handla om något också, inte bara om tex mitt liv.

Min blogg är högst oseriös.

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ser en seriös blogg, som en tråkig blogg. Seriöst är tråkigt!

Banankaka320
0

Oseriös blogg ser jag som ngn blogg som inte skrivit något. Eller typ ett inlägg. En människa som inte bloggar nåt nästan.

En seriös blogg ser jag ngn som ägnar sin tid då och då att blogga.

Men en oseriös på ditt sätt så tycker jag att bloggar som provicerar är oseriösa

[Maine]
0

#10  Håller delvis med dig. Seriöst kan vara tråkigt. Iaf om det är genomgående i bloggen. Allvarlig ton, det är seriöst, men kan bli tristl

MajaL
0

Vad som är seriöst eller inte ligger förstås inte i stavningen. Men jag har lättare att ta åt mig bra skrivna texter.

#9 Sedan kan jag tycka att det dels beror på syftet. Varför vill man nå så många Läsare som möjligt? Själv vill jag förmedla mina bilder, få reaktioner på mina texter osv.

Det blir nödvändigt att visa sig lite på andras bloggar om man vill att någon ska hitta en. ;)

Men att bara bli "a big blogger", det tycker jag känns väldigt meningslöst. Sådana som bara publicerar inlägg efter inlägg. Inlägg som egentligen saknar innehåll.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Maine]
0

#13  Jag gillar när bloggare uppdaterar ofta, gärna minst två gånger om dagen. Vidare så tycker jag att alla bloggar har ett innehåll, men sen om det är intressant eller inte, det är en annan sak. Själv har jag inte hittat många (inte någon egentligen) bloggar som verkligen intresserar mig.

Kul att läsa hur andra definierar seriöst/oseriöst.

Karmatarerskanise
0

#13 Där håller jag med, bloggar som sprutar ut inlägg är ganska ointressanta, för ofta är innehållet väldigt meningslöst. Bättre tycker jag med ett om dagen, så kan man samla allt. Det är kontinuerligt också.

Men sånna bloggar som jag har, ser jag som oseriösa, de handlar ju bara om mig. Men om man bloggar om tex sitt intresse, mobbing, styling, träning, hälsa eller foto så är det mer seriöst känner jag. Då har bloggen ett tema.

[Maine]
0

Jag tycker att det är lite taskigt att säga att bloggar är meningslösa. För den som bloggar är de nog inte det. Men ointressanta för egen person, så kan det vara. Självklart kan man inte gilla alla bloggar eller tycka att de är bra, men meningslösa, det är ett ord som jag inte riktigt tycker om.

MajaL
0

#16 Jag menar inte meningslöst som så. Menar att det känns som om man är ute efter kändisskap snarare än att njuta av att blogga, lätta på trycket, visa upp sina verk osv. Det är det jag kan tycka känns lite…fel. Om fel kan tänkas vara ett ord som passar bättre.

Så menar i alla fall jag.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Maine]
0

#17  Då förstår jag dig bättre och kan t.o.m. hålla med! Fast då använder jag nog ett annat ord som man inte bör skriva här, så det låter jag bli Flört

molllyr
0

Jag tycker att det är oseriöst när bloggaren t ex. har punkter så här

text

.

text

Jag En annan oseriös sak är att ta två rader istället för en! Som stycke indelning mitt i en mening. Och när bloggaren inte skriver hela ord, typ som til, fö osv.

[Maine]
0

#19  Och jag förstår inte ett dugg vad du menar med ditt inlägg förutom de två sista meningarna.. Glad

molllyr
0

#20 haha okej, kan försöka skriva igen.

Jag tycker det ser oseriöst ut när men har en punkt mellan raderna.

Jag tycker det är oseriöst att göra två st radbyten i mitten av en mening. som om jag skulle göra

här.

Och en sak till som jag tycker är lite störande och drar ner ett helt inlägg, det är om bilden i inlägget är fel placerat/ för liten.

Blev det bättre såhär? :)

[Maine]
0

#21  Ja, radbyten mitt i en mening gör man väl kanske inte.. jag skriver på en laptop som har sitt eget liv, när jag skriver, så kan det komma bokstäver på en helt annan rad..

Det kanske är något som krånglar med bloggtjänsten när det blir så? Om det inte är konsekevent förstås.

Tove-
0

Att skriva en punkt mellan raderna kan ibland bero på att bloggtjänsten krånglar och att man då inte kan göra radbyten utan att gå in och peta i HTML vilket vissa finner komplicerat. =)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

molllyr
0

#23 Jag tycker ändå att det ser oseriöst ut. :)
Det är förståss inte så lätt om man inte kan, men om man går till HTML redigeraren så skriver man in
så blir det ett radbyte
. Slipper man "punkta" :)

Tove-
0

Ja alltså jag tycker inte heller att det ser så hemskt vackert ut, men kan man inte HTML så kan man inte ;)

Och de som inte vet någonting alls om HTML vet nog inte heller att det ens går att fixa i HTML, utan man tror bara att det helt enkelt inte går att göra radbyten på sin bloggtjänst.

Men vi får hoppas att de som inte vet hur man gör radbyten i HTML hittar till den här tråden och ser ditt inlägg så att de lär sig! =D

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men det är väl bara att trycka enter så det blir radbyten? Det kan nog dom flesta, aldrig sett att någon gör punkter istället…

molllyr
0

#25 Jag hoppas också det, iFokus händer det att jag hittar när jag googlar på ngt.

Brukar nog inte bero på bloggtjänsten, för jag följer inprincip bara bloggar från blogg.se och en jag följer har alltid punkter!

#26 Ja, det tycker man ju, men vissa gillar att ha punkter emellan… farför förstår jag inte o.o

Tove-
0

#26 #27

När jag startade min blogg kunde jag inte göra radbyten, därför tänkte jag att jag kunde göra punkter istället. Sedan kom jag på idén att försöka genom HTML i stället och då funkade det.

Nu krånglar bloggen inte längre så jag slipper både att ha punkter samt att fixa i HTML =)