Är smileysar viktiga i texter?
Som en följdfråga på en annan tråd så startar jag denna.
Tycker du att "gubbar" är viktiga i texter? Eller tecken som :P, :), ^^
Själv tycker jag att de kan användas måttligt, men är absolut inte nödvändiga.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I mina blogginlägg så undviker jag smileysar helt och hållet. Jag tycker inte att de passar där. Men det är verkligen inte på den nivån att jag inte kan läsa andra bloggar om de innehåller smileys (så länge det inte blir överdrivet).
Om jag däremot kommenterar/svarar på kommentarer så kan jag skriva smileysar (dock alltid i begränsad mängd, det får inte bli för mycket). I sms och typ facebookstatusar så använder jag mig också av smileysar.
Men så fort jag skriver en text som jag vill ska se ren, seriös och/eller professionell ut så ska alla smileysar bort.
------------------------------------
#1 Jag tycker att en text kan se väldigt allvarlig och tråkig ut om man inte försöker lätta upp det hela på något vis. Om det nu inte SKA vara en allvarlig text..
Vad är en professionell text för dig? För mig är det viktigt när det gäller företag inte privatpersoners blogg.
Jag tycker själv att jag misslyckas med mitt skrivande om jag inte kan lätta upp texten utan smileysar, så det är mycket därför. Jag delar hellre upp min text i flera små stycken för att göra det lättsammare i så fall.
Jag skulle säga att det beror mer på vad texten handlar om, nästan. Jag vill inte säga att en privatpersons blogg aldrig kan innehålla professionell text. Det beror ju helt på vad man skriver.
Om jag skriver ett blogginlägg om typ, min dag eller något annat simpelt så är inte det är professionell text. I ett sådant inlägg hade jag kunnat lägga in en smiley. Men jag kan skriva ett inlägg precis efter det där jag t.ex. debatterar för/emot något och i det inlägget skulle jag aldrig ens överväga att lägga in en smiley. Då det inlägget är mycket mer seriöst och jag vill få fram min åsikt.
Men allt det här är bara min åsikt om hur jag vill använda smileysar i mina texter. Om andra använder smileysar i alla sin blogginlägg (även mer seriösa) så är det inget som stör mig, med största sannolikhet lär jag inte ens tänka på det.
------------------------------------
Jag vill ha men då använder jag bara EN i slutet av texten som att visa mitt sinnestillstånd. Vill jag ha mera i texten så "gömmer" jag undan dom med :) :P ;) eller liknande. När dom skrivs så så syns dom inte lika mycket som en
sån här.
Det är megajobbigt när det är tusen styckna. (ja lite överdrivet) i ett inlägg. Och är texten endast en mening och lika många smileysar så ser det bara knäppt ut. (Tänkte ta ett annat ord men avstod).
Det är svårt att läsa av ironi och/eller skämt i viss text då man ej hör tonfall eller ser ansiktsuttryck. Vid sådana tillfällen tycker jag det passar bra med en lämplig smiley.
Annars är jag inte så mycket för sådant. Dessvärre är det många i mitt tycke som missbrukar smilies, vilket i sin tur får mig ointresserad av textens innehåll.
-----------------------------------------
Min tanke-depå: Rökpaus
Besök Designa Din Blogg's Hjälpforum om du behöver hjälp med din bloggdesign.
Håller med vartenda ord. iAlexri
#3 Ok, men då har vi olika åsikter om vad professionell text är. Och att dela upp texten istället för att använda smileysar, det är väl inte samma sak. Tycker jag.
Men vad vore väl världen utan olika åsikter!
Jag brukar avsluta mina inlägg med en smilys, sedan brukar alltid sista meningen vara något positivt med - det hänger ihop (:
(haha, gör samma sak här!)
Textsmileys använder jag otroligt sällan i mina blogginlägg, jag förstår liksom inte vitsen med det. Bildsmileys har jag jättesvårt för och använder aldrig. Brukar ofta vända direkt när jag ser dem på en blogg dessutom.
Jag är lite tudelad vad gäller bildsmiley. Den kan förstärka ett uttryck men får inte förekomma mer än 1-2 gånger i en blogg.
Textsmiley gillar jag inte alls. Bloggar med de uttrycken går helt bort.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Inget stort fan! En enstaka kanske i texten men det får inte så för plottrigt ut, ger lätt ett oseriöst intryck tycker jag. Slinker nog in en här & där i mina inlägg skulle jag tippa på!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Beror på, i måttlig mänd tycker jag att det är okej & jag använder mig själv av smileysar i mina inlägg. Men inte så många, kanske 1-3 st i ett långt inlägg. Jag är en så'n peron som tycker att man är arg utan smileysar
Fast ska man skriva en allvarlig text så har jag inte med dom, då förstör de ju bara meningen med texten.
Jag tycker att i blogginlägg så varierar lämpligheten av att använda smielysar. OM jag använder några, så är det animerade. Tycker att det på just min blogg annars ser plottrigt ut.
Tror det är från blogg till blogg hur bra det passar.