Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 2801 ggr
beem
0

Etiketter / kategorier - skillnad ?

Vad är det för skillnad på etiketter och katergorier ?

Jag använder blogspot och där har man etiketter där man väljer att inlägget ska sorteras under - dvs jag kan bestämma att mitt inlägg om blommor ska ligga under ett visst ämne tex  sommarblommor. Om jag skriver om skidåkning kan jag placera det i etiketten vinter. Sen kan man då klicka på etiketten vinter och se alla inlägg som hör till det.

Men vad är då kategorier som finns i andra blogagr ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

beem
0

Ingen som kan förklara.Obestämd

Sorgen är kärlekens pris

MoaW
0

jag skulle nog säga att det är olika ord för samma sak Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Malin]
0

Nja, för använder man Wordpress så är etiketter en helt annan sak! En kategori är en kategori medan etiketter mer är små ord som man kan söka på.

På Wordpress och Blogger kan du t.ex. välja att lägga ditt inlägg i flera olika etiketter och du skapar dem själv vid publiceringstillfället. Om jag skriver om nya träningsskor kanske jag väljer etiketterna "Nike", "träningssko" etc.

På Blogg.se eller andra som har kategorier istället hamnar inlägget kort och gott under typ "Träning" eller liknande.

MoaW
0

#3 men det som TS beskriver är samma sak som kategorier på tex. blogg.se Flört

[Malin]
0

#4 Det funkar på samma sätt till viss del, ja, men som TS skriver så använder hon Blogspot/Blogger, vilket var precis det jag skrev om..

beem
0

Jag frågar bara för att jag läste i en annan tråd att kategorier skulle vara bättre än etiketter. Jag började funder över om jag skulle kolla in andra plattformar. Men då är det alltså ingen större skillnad.

Sorgen är kärlekens pris

[Malin]
0

#6 Nej, någon större skillnad är det inte, nej. Det klart att det kan bli väldigt rörigt om man sätter många många etiketter per inlägg hela tiden men annars har det ingen betydelse tycker jag Glad

MoaW
0

#5 fast hon skrev om blogspot, du skrev om blogger, jag visste inte att det var samma sak ;)

#6 jag vet faktiskt inte om det ena ska vara bättre än det andra, men som du förklarar i #0 så låter det som de kategorier man använder på blogg.se

[Malin]
0

#8 Hehe, aha, det förklarar saken! Jo, Blogspot är Blogger ;)