Blogger
Nu håller jag på att flytta över min blogg från blogg.se till blogger. Och jag försöker fixa med designen men jag är inte alls van vid blogger och förstår inte hur jag ska få till gadgets som jag vill. Och jag vill känna att jag kan fixa med bloggen själv utan att jag ska tala om för andra hur jag vill ha den men jag behöver hjälp för att få till det.
http://myheritagetotheworld.blogspot.com/
Jag vill att min blogg ska likna Josefines: http://joosefinea.blogspot.com/

såhär ser det ut just nu när jag går in på designen

Jag vill alltså få en rad med rullgardinskategorier under headern men jag får inte till det så att jag kan lägga Linn bredvid Graviditet. Dessutom så syns inte kategorin Linn när man går in på bloggen.
Jag undrar även hur jag får till det sen, jag vill nämligen ha en kategori "William" och där under vill jag att det ska finnas en underkategori "0-3månader" "3-6månader" osv.
Hmm det där har jag inte sett förut. Har blogger jag själv men jag tror du får fråga den andra om hur hon gjorde. Berömma är alltid bra.
Jag tror hon har kodat själv. Man kan ju göra det för jag ser också att inläggen är inrutade och att det finns datum på varje inlägg medan på min så finns det bara ett datum och sen står alla på samma dag under.

Rutorna bryr jag mig inte så noga om.. Du tror inte att det går att få till raden under headern utan att gå in i koderna?

Nu fick jag till det på ett annat sätt genom att välja Label. Tror du att det är det närmaste som går? eller om det går att få underkategorier på dem?
Man behöver inte koda själv för att få det att se ut så men det är grymt svårt att förklara, tyvärr. Kanske, kanske att jag kan fixa det om jag får dina inloggningsuppgifter men jag vågar inte lova något!

det finns ingen guide sida som det finns för blogg.se? tänker på designadinblogg.se
#9 Det finns för Devote o Wordpress också!
Eller ja, det kom inget när man skulle klicka på dom såg jag nu men det verkar vara på gång då!

Malin, jag väntar och ser om någon annan kan förklara hur man gör för jag vill gärna lära mig själv. Annars får du gärna försöka lite senare.

malin, jag har skickat ett PM till dig.

Hur lägger man in exempelvis en länk till att följa min bligg via bloglovin?
#14 I menyn? då bara skapar du en ny grej med HTML i menyn på översiktsgrejen och klistrar in din kod till ikonen du vill ha på blogloving
medarbetare på allergier.ifokus .

#16 fungerade alldeles utmärkt!
Vad bra!

Ylva, har du gjort menyraden på din blogg?
Det är "sidor" som du skapar under Inlägg. Om det är det jag tänker på. Alltså det där Om mig och så vidare.

ja, det var det jag tänkte på. jag lyckades inte lägga fler än en sida där… kan man få underkategorier på sidorna?
Ingen aning. Jag har inte det iaf.

hmm.. att det ska vara så svårt att få till då..

kan man sms blogga på blogger?
NÄ inte sms men mejla kan du göra.

kan man mejla via mobilen då? eller vad är vitsen med att maila blogginlägg?
Det beror alldeles på vilken mobil du har och vad du har för surf möjligheter. Jag har en smartphone just nu men har kunnat mejla från vanliga enkla mobiler men inte så bra. Men med min N8:a så kan jag mejla och lägga till bilder och sen mejla till min blogg.
Jag antar att du menar att du vill ha fasta sidor på din blogg?
Jag har använt mig av en metod och du kan kika in på hur det ser ut om det är så du vill ha det. Jag har använt mig av denna sida som är KANON till att hjälpa med Bloggers design. Den är dessutom på svenska. Jag rekommenderar att använda Minima-mallen eftersom den går att göra så mycket med. Det är en av de äldre mallarna och det krävs lite mer html-kodning med det, men det är det värt.
Och du behöver inte oroa dig över att du är nybörjare. Denna designsida förklarar så du förstår. Jag använder mig av den hela tiden. (^0^)
Men om du använder Minima-mallen så kan du inte använda den nya designfunktionen (som jag för övrigt tycker är värdelös, och bloggarna blir inte fina i den).
#24: Jo du kan sms-blogga på Blogger. Det gör jag ibland. Men du kan inte designa så mycket…
#29 Nu såg jag. Det man gör är att skicka in ett MMS med en kod till go@blogger.com från din mobil.
#30: Första gången gjorde jag så (skickade MMS med kod och sådant dvs), men sedan i fortsättningen skickas det automatiskt för mig till min egen blogg. Men först hamnade inlägget på en "Min Mobilblogg", och den skulle man koppla till sin riktiga blogg (om jag minns rätt, för det var något år sedan jag gjorde detta). Därefter är det bara att skicka MMS till ett nummer som man får.
Allt står i instruktionerna på Blogger. Följ bara dem så ska det ordna sig.

tan-chan Så jag behöver använda mig av photoshop för att kunna fixa sådana länkar?
#32: Nej, du kan använda vilka bildredigeringsprogram som helst, men att du ska kunna göra egna knappar i datorn i alla fall. Du ritar upp knapparna själv så att de kan se ut så som just du vill och därmed göra bloggen personligare. (^_^)

även paint? det är det enda jag mäktar med ;)
#34: Ja, självklart fungerar paint också. (^_~) Annars kan jag tipsa om några bildredigeringsprogram som är gratis om du vill avancera till dem lite (OBS! Se till att programmen är till just din Windowsversion. Du ser längst ner under varje program där det står "OS:". Där ska det stå vilket operativsystem programmet är till):
19 Amazing Free Graphic and Image Editors for Designers and Photographers

jag har photoshop på datorn, jag förstår bara inte hur man ska använda det ;)
#36: Ah! Men det är ju kanon om du redan har den! ? Den är inte så svår som man kan tro. Sätt dig och pilla lite med den och testa dig fram. Det är så jag lärde mig. (^_~) Tänk på hur du gör i Paint; Hur öppnar du ett nytt projekt? Vart är penseln? Hur lägger jag till text?
Det fungerar väldigt liknande när man tänker efter, och du får snyggare resultat i Photoshop än i Paint. (^_~)

Superbra sida du länkade till! :D Jag tror att jag kan få till det här! :D Men kan jag även göra så att jag får liksom underkategorier här? exempelivs med etiketterna… Säg att jag vill ha en kategori under headern som heter William och där under vill jag att man ska kunna klicka och hitta alla inlägg på William 0-3 månader, William 3-6 månader osv? Funkar det så med detta som du länkade till?
#38: Underkategorier? Menar du att du ska länka till alla inlägg som är ettikerade med William? Att om man klickar på "William"-knappen så ser jag alla inlägg om honom?
Ja, det går. Du kan länka dessa sidor precis vart du vill på hela world wide web. Kanon! (^_~)
Och om det är något du behöver hjälp med när det gäller Blogger, men inte hittar det på den sidan jag länkade till, kan du maila henne (jag tror det är en hon som ligger bakom sidan) och fråga om hon kan hjälpa dig.
Nu tror jag att jag förstår hur du menar med att länka till sidorna. Menar du att om jag klickar på knappen "William" så hamnar jag på en sidan som ser ut som ungefär detta:
William: 0-3 månader
William: 4-6 månader
William: 7-9 månader
osv.
Och sedan om jag klickar på tex "William: 4-6 månader" så hamnar jag på alla inlägg om just William när han är 4-6 månader?
Detta går också, inga problem alls. Men alla inlägg med just "William: 0-3 månader" osv måste ha egna etiketter som heter så.

fast jag vill ha det avskiljt så att man kan klicka och se inläggen för 03mån för sig och 3-6 mån för sig. förstår du hur jag menar? annars är josefines blogg ett bra exempel på hur jag vill ha det, länk i första inlägget.
#42: Jaha, du menar att man får fram en drop-down lista när man klickar på knappen? Ja, det ska gå, men jag har inte de kunskaperna, tyvärr. Jag har gjort så på hemsidor förut när jag läste webbdesign, och det var inte så svårt. Men nu minns jag tyvärr inte hur man gjorde. (^_^,) Men du kan höra på forumet till den där sidan jag länkade till. Där ska de kunna hjälpa dig.

Okej, tack så mycket :)
#44: Inga problem alls! (^0^)

verkar som att det kommer se ut såhär
översta raden är den gamla och den understa är den nya. Min är ju helt klart inte lika snygg som den gamla men jag får inte till det bättre än såhär
#46: Rekommenderar att du sitter och övar och övar i Photoshop. Testa dig på alla knappar som finns på fältet med alla penslar och grejer. Liksom våga pilla omkring och se vad de olika grejerna gör. Det kommer bli kanon i slutändan. (^_~)
Tänk på att när du gör knapparna så gör en knapp åt gången.
Här har du en hemsida som har lite tutorials på knappar så att du kan leka dig fram med Photohop. De visar hur du går till väga steg för steg. Tutorialized - Photoshop - Buttons

#48 tack, ska kolla på det sen. Just nu är jag bara lycklig över att jag fått till det! Kolla på blogen så ser du. Bilderna till knapparna kan jag ändra sedan när jag klurat ut hur jag ska göra dem snyggare. Nu ska jag se till så att alla inlägg har rätt etikett.
#49: Jättefint! Ser framemot när du får till dina glammigare knappar! (^0^)

Det får jag ta en dag när jag har bättre tid och en pojk som är på bättre humör. Headern ska också bytas ut. Men det är inte förrens den 23/2 som jag byter blogg helt så jag har en stund till på mig att pilla med den och få det att se ut som jag vill.
#51: Ja, det förstår jag. Men hojta till sedan när du är klar så får man ser hur det blev. (^0^)

Will do ;)
Får du ordning på din blogg tro?

#54 Det tar sig. Jag har fått till knapparna till hälften, de är där men de ska bli snyggare och få en rullgardinsmeny på varje knapp. Sedan ska headern bytas ut men det fixar jag inte själv så jag väntar på att en vän ska få tid att pilla med den, förhoppningsvis får jag den i kväll.

Tan-chan, vet du om det är dessa koder jag kan använda till min meny rad? jag hänger inte riktigt med på hur jag i sådana fall ska få ihop dem…

Nu har jag en header :)

ska få hjälp med knapparrna också :)
#56: Ja, du kan använda dem, men jag vet inte hur man kopplar in själva knappbilden till dem, tyvärr.

fungerar de att använda utan bilden? det måste väl vara något jag ska lägga i htlm koderna också, men vart?

Jag hittade ett inlägg som visar hur man ska få till menyraden med drop down utan knapparna jag försökte med innan. Har lagt in det på bloggen nu men varken jag eller sambon får till det så att det ser bra ut… Det är något som är skumt någonstan… är det någon som kan hjälpa mig?
Detta är länken jag kollat på. och här är bloggen, nu med två menyrader…

Nu är den så gott som klar! http://myheritagetotheworld.blogspot.com
#62 Blev supersnyggt! :O :D
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥