Bloggande iFokus

Bloggande

Etiketttips-och-inspiration
Läst 3706 ggr
[Tan-chan]
0

Videoblogga - hur?

Jag har varit sugen på att testa att videoblogga eftersom jag har alltid mycket på hjärtat som jag gärna blandar med komiska inslag.

Men jag undrar hur man egentligen gör? Redigering och rendering med mera har jag dunderkoll på, men jag undrar mer över innehållet.

Vad skulle vara intressant att videoblogga om? Jag tror nämligen att vissa inlägg passar bättre som video än som text, och vise versa, men vet inte just vilka som passar som vad.

Och hur gör ni när ni videobloggar? Spelar ni bara in eller kör ni utefter manus?

Moa-16
0

Man gör väl lite som man vill :) Video blogga om sånt som intresserar dig!

Em--ma
0

en blogg är personlig tycker jag likaså videobloggar.
Därav tycker jag att du ska göra exakt hur du vill att det ska gå till,
annars (enligt mig) blir bloggen/videobloggen opersonlig och tråkig att titta på/läsa. Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Tan-chan]
0

Tack för svaren! ?

Jo, det förstås. Men jag tänkte typ lite tips som faktiskt gör en vlogg intressant. Jag är värdelös på att spela in video nämligen. Finns det liksom några knep som kan vara till nytta?

Moa-16
0

#3 Vad är det för video-blogg du tänkt dig då? En som du pratar i eller något annat?

[Tan-chan]
0

#4: Jo, tänkte att man ska prata i den för att "lära känna" mig. Men jag har så dålig fantasi när det gäller sådant här och har aldrig gjort någonting liknande förut som inte har ett fast manus, att jag blir nervös och vet inte vad jag ska vlogga om, eller hur jag ska vlogga.

Finns det knep som gör att man inte är så stel framför kameran? Vad skulle intressera er i en vlogg?

Känner mig rätt så patetisk faktiskt. Haha!

Moa-16
0

#5 Nä men det är svårt! Det bästa tror jag är att inte ha manus, tror det kan bli stelt då. Men du kan ju tänka ut lite vad du sksa säga, det går ju att göra om också :)  Kör på bara!

[Tan-chan]
0

#6: Stödord kanske vore bra att ha? Jag blir så nervös när jag inte har ett fast manus att jag bara börjar svamla om en massa saker som inte har men saken att göra, samt att jag börjar stamma och så blir det långa tysta stunder. Haha!

Kanske bara ska köra på och testa "tänk inte alls utan bara snacka"-metoden?

Men vad är bra som bakgrund då? Ska det gärna vara simpelt, filma framför en neutral vägg, eller ska man våga visa lite hur det ser ut runtomkring en i bakgrunden?

Förlåt för alla fjantiga frågor. xD

Moa-16
0

#7 Kör på det som känns bäst för dig. Om du vill ha stödord eller bara snacka på, du kan ju testa båda, och ta den videon som blir bäst. Ang bakgrunden så tycker inte jag det spelar någon roll men det är alltid kul att se hur någon har det hemma, hur det ser ut :)

[Tan-chan]
0

#8: Tack för råden/hjälpen! ? Tycker också det är kul att se hur någon har det hemma, och det gör ju videon så mycket mer personlig också.

Moa-16
0

#9 Det var så lite! Lycka till nu, och säg till när den är klar så vi får se hur det blev! =P

[Tan-chan]
0

#10: Tack så mycket! Det behöver jag. ? Vågar jag säga till tro? xD

Moa-16
0

#11 Jaaa, det är klart du vågar! ;)

[Tan-chan]
0

#12: Ska samla mod till att göra det då när jag är klar. xD

[Tan-chan]
0

Nu har jag gjort ett försök att videoblogga. Dock var det inte jag som var kameraman och jag pratar inte så hemskt mycket. Men det handlar fortfarande om vad jag och en kompis har haft för oss. Jag törs helt enkelt inte göra en egen vlogg än. Måste öva på det och få upp känslan, och en kompis fick vara med och få mig att känna mig bekväm.

Vi ska försöka oss på en ny i dag, och denna gång ska jag prata i den. Läskigt! xD

(Fattar inte varför jag gör en stor sak av det hela…)

Moa-16
0

#14 Haha, jag tycker det var jätte bra! :P

[Tan-chan]
0

#15: Härligt! Tack!

En ny video dyker upp om några tiotal minuter igen. Denna gång vågar jag prata i den. xD

Moa-16
0

#16 Spännande! =D