Blogg istället för hemsida?
Jag sitter här och leker med tanken att bara ha en blogg istället för en blogg och en hemsida.
På en hemsida kan ju inte folk kommentera det man skriver och man får aldrig någon känsla av respons. På bloggen får man ju detta.
Jag har inte för avsikt att använda min blogg för att berätta vad jag gör just nu utan jag vill föra ut lite budskap, tankar och betraktelser.
Så varför inte bara ha en blogg???
Hur ser ni på detta?
Här är min nuvarande hemsida som jag tänker döpa om till Morgaine och ändra en del på innehållet.
och här är min blogg
# 1 - Ja eller hur? Jag kan ju få ut exakt samma information men får aldrig någon respons. Visst har jag fått respons på innehållet på min hemsida, men genom mail och då blir det mest som beröm. Det blir lite mera levande med en blogg.
Nu har jag ju tagit en mall från mitt webbhotell så jag behöver ju inte tänka på någon kodning.
Kan du spontant se om där är något som saknas i layouten?
Jag har lagt den texten i ett vanligt inlägg. Men jag håller med om att det borde ingå i headern på något sätt.
Jag får fnurla vidare på om jag ska välja en annan mall eller göra en ny header med infotext.
Det kan vara ett bra alternativ med blogg. Dock är ju nackdelen att man inte kan dela upp i kategorier på samma sätt som man kan göra med en blogg.
Ett annat alternativ kan ju vara att man lägger in en blogg via webbhotellet. Tror att ex webbhotelet fotoexpress har den möjliogheten. :) Men det är ju vldigt smidigt med blogg, med komenterer och sånna saker. Men det finns ju också möjligheten att göra en gästbok i hemsidan.
Men blogg kan ju absolut vara en bra lösning. :)
Det blir nog så att jag kommer ha både blogg och hemsida. Använda bloggen för mindre de inlägg som jag känner jag vill ha svar på och använda hemsidan för lite längre artiklar. Hemsidan kodar jag själv och där bestämmer jag helt själv hur den ska se ut.
Än så länge så använder jag webbhotellets mall som blogg och så får tiden utvisa om jag är nöjd med den som den är nu, eller om jag måste lära mig de koder och script som behövs för bloggen.