Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 1828 ggr
Moa-16
0

Designa blogg!.

Nu har jag gett mig in i det. Suck. Designa din blogg bloggen;) är ju jätte bra. Men allt står inte. Eller så hittar jag inte. Vet inte riktigt. Men tex hur man får hela mitten delen mer åt ett håll?. Så det hamnar i mitten istället för åt vänster?. Och hur man får en bild över kommentaren typ där det står kommentera inlägg?. Och kanske (om det går). Att ta bort dom länkar som finna på blogg.se?. Och hur gör man en helt egen mall?. Förstår jag inte riktigt?. Någon som kan svara på någon av frågorna iaf?.

Trollis-
0

Att ta bort de länkar som redan finns på blogg.se är jättelätt ;)
Om du följer stegen nedan ska du funka:
1. Tryck på "Arkiv-fliken" högst upp.
2. Gå sedan till "Länkar", under "Arkiv-fliken".
3. Markera (i den lilla rutan bredvid) de länkar du vill ta bort.
4. När du har markerat alla trycker du på "Ta bort markerade" längs ner.
Sen är det klart :)

Moa-16
0

Jaha. Trodde det var något i koden. Ska testa!.

Moa-16
0

Vet någon hur man får själva kommentarerna. Alltså där det står kommentera på startsidan mer åt höger?.

Moa-16
0

Glöm #3. Hur får man hela mallen mer åt vänster?.

Moa-16
0

Jag undrar fortfarande #4.

Men hur får man "side" smalare?. Visst den flyttar sig längre åt sidanMen då blir den ju också bredare. Och är i vägen?. Hur fixar man det?.

Moa-16
0

Ingen som kan sånt här?. Jaja. Undrar lite hur man byter bakrundsfärg?. Var ju lätt på den som jag hade, Men jag bytte till en annan. Som inte är en som man "får" av blogg.se. Där står det lite konstigt typ dry istället för body;). Eller nåt. Har bytt allt som har med färg att göra. Men ändras den?. Nej det gör den inte;). Någon som vet?. Man kanske måste lägga till nåt?.

Moa-16
0

Haha. Här får man verkligen hjälp direkt;). Nä, ni kan glömma dom andra inläggen.. Ska inte göra det svårare. Men såhär. Fokusera på det här. Hoppas någon vet;). Mellanrum mellan menyn. Går ju att göra. Men om man vill sätta in olika "bilder" mellan?., Blir samma, fast jag sätter in olika?. Tacksam för svar!.

mallanz
0

#4 Här tror jag du kan få hjälp med att flytta bloggen i sidled:

http://www.designadinblogg.se/2008/july/flytta-din-blogg-i-sidled.html

xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

Moa-16
    0

Ok, Gjorde en footer(tror det heter så;). Men det blir lixom en kant mellan själva (mitten?). och bilden där nere. Hur fixar man det?.

Moa-16
    0

Vet någon hur man tar bort mellanrum?. Hittar det inte på design din blogg. Bara hur man gör mellanrum?.

Trollis-
    0

#10 Vad för mellanrum?

Moa-16
    0

Mellan footern?) och själva ja vad säger man?. Mitten;).

Moa-16
    0

#11 Du har juu en sån där bild där nere på din blogg. Hur gjorde du så det vart mot så där?;).

Trollis-
    0

#13 Testa och ändra padding eller margin på antingen footern eller content ;)

Moa-16
    0

Har ju testat att ändra allt som går ju;). Och margin står på !0!;O. Tänkte om det fanns någon magisk kod som kunde fixa det;). Men jag tror jag gör på ett annat sätt. Orkar inte krångla mer med det!.

MartinaLarsson
    0

Om ingen här kan svaren kan du ju testa skriva på DDB's hjälpforum. Här hittar du det

Moa-16
    0

#16 Testat det. Verkar rätt dött där (också;).

Men såhär om man har samma bild i rutorn i menyn?. Då ska det väl räcka med en sån där ruta i stillmallen?. Blir lixom konstigt=/.

Trollis-
    0

#17 Jag förstår inte riktigt vad du menar :P

Moa-16
    0

#18 Nä, inte jag heller;). Struntar i det. Vet du om/hur man gör linjerna på kanterna till egna bilder?;).

Moa-16
    0

Men om man ska ha rutorna i menyn olika stora då?. Det går ju inte.

Trollis-
    0

#19 Man kan ju göra det i något bildredigering-program, annars kan man fixa det bland koderna, dock vet jag inte säkert vilken det är eftersom jag inte har så :P

#20 Det beror på hur du har gjort.

Moa-16
    0

#21 Men hur ska man göra då?. För att få rutorna att bli rätt?. Hur gjorde du?.

Trollis-
    0

#22 Det beror på HUR du har gjort för att få rutor.

Moa-16
    0

Jag gjorde som han visa i "Designa din blogg, bloggen". Men det funkar lixom inte. För alla rutor blir då lika långa. Om man ändrar på en. Ändras alla?.

Trollis-
    0

#24 Vet faktiskt inte vad du har gjort för fel då :S

Moa-16
    0

Men har du fler än en ruta i stillmallen. Du vet top osv. ?.

Moa-16
    0

Kom på, varför det kan ha blivit fel. Jag la in height i mitten för den låg lite fel mot bilden. Och det ska ju bli bra av sig själv?. Så jag ska nog testa att göra om allt..igen…

Trollis-
    0

#27 Haha, det här med kodning tar sin lilla tid innan man får till allting ;)

Moa-16
    0

Jo;). En sak bara!. Testa att göra ett inlägg. Och menyn lixom flyttar sig neråt?. Följer med inlägget. Istället för att stanna?.

Trollis-
    0

#29 Kan du länka din blogg så att man får se? ^^

Moa-16
    0

#30 Njaa;).

Trollis-
    0

#31 Jag tror att det är lättare att du får hjälp då så men ser exakt vad problemet är ;)

Moa-16
    0

Nja, menyn åker ner med inläggen helt enkelt;). Vad är då på tok?.

Trollis-
    0

#33 Det vet jag faktiskt inte :P Hoppas någon annan kan hjälpa dig

Moa-16
    0

Typiskt!. Jag som nästan var klar. Sen funkar inte själva tekniken;)

Trollis-
    0

#35 Kan du inte lägga in själva "meny-avsnittet" från stilmallen här då? :P

Moa-16
    0

Jo,. Om det går och säga vad felet är. Eftersom om jag inte testade att skriva inlägg. Vet jag inte alls. Var felet är. Men det är ju troligt att det är här?.

#side {
    margin-right:0;
    padding: 24px 12px 0px;
    background: #eaeaea;
    border-right-width: 5px;
    border-right-style: solid;
    border-right-color: #eaeaea;
    border-bottom-width: 5px;
    border-bottom-style: solid;
    border-bottom-color: #eaeaea;
    float: right;
    width: 159px;
    border-left-width: 2px;
    border-left-style: solid;
    border-left-color: #eaeaea;
    position: absolute;
    left: 725px;
    margin-top: -595px;
    }

La in margin-top för att flytta upp menyn. Kanske där det var tokigt?. Men det är konstigt. Har ju gjort rätt där;).

Trollis-
    0

#37 Jadu, jag vet faktiskt inte. Jag kan inte se något direkt fel…
    Någon annan kanske?

Zippa-
    0

Jag kan inte hjälpa dig eftersom jag inte riktigt har förstått vad som är problemet, det är enklare om jag får se hur det ser ut.

/Sandra
    lovato.blogg.se - MIN BLOGG!

Moa-16
    0

Men problemet syns inte för just nu. Då jag raderat test inläggen. Problemet är att menyn åker ner när jag skriver inlägg. Visst man kan ju flytta upp den gång på gång. Men det känns onödigt jobbigt;).

Trollis-
    0

#40 Hm.. Det där förstod jag inte riktigt, nu blev det rörigt i min hjärna. Flytta upp den gång på gång? Haha x'D

Moa-16
    0

Hihi. Var mer ett skämt;). Flytta upp den när den åker ner. Nä jag vet inte, kanske var svår att förstå;).

Moa-16
    0

Kanske någon vet hur man får skuggor runt kommentars rutan då?. Inte i!. Utan runt när någon skrivit?. Om ni förstår hur jag menar?.

Trollis-
    0

#43 Lari på Designadinblogg har förklarat det, sök på typ "Bubblor runt kommentarerna" eller nått, då får du reda på hur man gör för att fixa något runt kommentarerna ;)

Moa-16
    0

Det blir lixom ett mellanrum,mellan dom olika bilderna?. Hur fixar man det då ;).

Moa-16
    0

Ingen som vet #45?. Det ända jag har kvar nu ;).