Grupp-blogg
Kan man lägga upp en blogg för en grupp, exempelvis en förening med ca 30 medlemmar? Helst ska en vara huvudansvarig och sköta lyout, kunna granska och radera ev opassande inlägg och filer. Min tanke är att alla övriga medlemmarna ska ha lika tillgång till bloggen för att skriva inlägg, delge varandra fakta, tips, inspiration och lägga upp filer med bilder, musik m m.
Det jag efterfrågar påminner mycket om iFokus, men jag vill inte att någon annan än medlemmarna ska kunna delta alls, dvs varken kunna skriva eller läsa. Var skapar man bäst och säkrast en sådan blogg?

På blogg.se går det att göra en lösenordsskyddad blogg, vilket innebär att alla som vill besöka bloggen måste ha ett användarnamn och lösenord (samma användarnamn och lösen för alla), då kan ni låta bli att ge ut användarnamn och lösenord till andra som ni inte vill ska besöka bloggen.
Att skriva inlägg på bloggen görs inte genom det jag skrev ovan, det är bara att besöka bloggen och läsa inläggen. Utan då loggar man in med e-post och lösenord (vilket också är samma för alla om ni ska ha på samma blogg).
Det här blir som när en och samma person har en blogg, fast ni är flera stycken. Så isf är det nog smart att skriva "/Namn" i slutet av inläggen.
Jag har ingen erfarenhet om något annat än blogg.se så vi får hoppas att någon annan kanske har ett bättre förslag än mig ;)
Oj, det blev lite röringt nu, men hoppas du fattar ;)
Lycka till!
/Ida
http://taralom.blogg.se - Min blogg
SEn kan jag tillägga till #1 att man kan även göra "underbloggar" till huvudbloggen, se ex. min och hundens..

Hej Trollis! Jag förstår precis. Tack för tipset!
Något åt det hållet är vad jag har tänkt mig.
Kan man skapa ämnesgrupper som här i iFokus, så att man får en sortering av inläggen, t ex bilder i en grupp, musikfiler i en annan, allmänt prat i en tredje etc?
#3 Ja, u kan laga olika kategorier, sen när du skrivit ett inlägg väljer du vilken kategori du vill posta det i :)

P.S. Det är egna bilder och egna inspelningar av sånger jag menar, när jag nämner bilder och musik. Det är absolut inte någon annans material, så det är inget upphovsrättsskyddat material vi vill dela. D.S
På iFokus bloggar kan du kategorisera din inlägg för att ha som grupper. Dessutom kan du lägga upp Medarbetare till bloggen så att flera än du själv kan skriva och redigera inlägg.
Det går självklart bra att bestämma för vilka bloggen ska vara öppen. Du kan välja helt öppen, eller bara öppen för de personer du själv väljer ut.
Mvh // Johan
På blogger.com kan du bestämma både vem som får skriva och vem som får läsa (se bilden). En person eller fler kan vara administratör. Även på blogger.com kan du kategorisera inläggen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Tack för tipsen!
Nu är jag ute på testrunda i bloggträsket. Det går lite si och så, men skam den som ger sig…