Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettmedlemmarnas-bloggar
Läst 653 ggr
[IsabelleA]
0

Designen i andra webbläsare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått höra att min design inte ser ut som den bör göra i andra webbläsare. Hur ser den ut i din webbläsare? Skulle någon kunna göra mig en tjänst och skicka en screen shot om den inte ser ut som den bifogade bilden? Ser den annorlunda ur? testa klicka Ctrl+F5.

Vill du veta hur din blogg design ser ut i andra webbläsar? Skriv en kommentar så lägger jag upp en screen shot här ;D

Min blogg: http://www.dinisabelle.blogg.se/

Tack på förhand.

Niini
0

browsershots.org På denna sida kan du fylla i din bloggadress och välja vilka webbläsare du vill kontrollera med. SEn tar det en stund och så kommer det upp hur din blogg ser ut i de webbläsare du valt :)

[IsabelleA]
0

När får man svar då? Hjälper det om man klickar på ctrl+F5?

Niini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 beror lite på hur många webbläsare man väljer det också. Men det borde stå stå den ungefärliga tider för hur längde det tar. Står även där att du kan ladda om.

Bilder är ett exempel på hur det ser ut..

johan
0

Välkommen till verkligheten. :)

I princip ser det alltid lika bra ut i Safari, Chrome, Firefox och oftast Opera. IE8 kommer också visa sidorna på samma sätt.

IE7 beter sig lite annorlunda, men det går rätt lätt att tweaka till.

För IE6 måste man alltid lägga flera timmar på att få det att se likadant ut.

Jag brukar alltid börjar göra designen så det ser bra ut i Firefox och Safari. Sedan tweakar jag för IE7. För IE6 får man göra ett eget stylesheet och länka in med conditional comments.

Ser så mycket framemot när IE6 försvinner från marknaden. IE7 lär nog vara kvar länge, men förhoppningsvis tar IE8 över rätt snabbt.

Mvh // Johan

[IsabelleA]
0

Oj Johan, vad komplicerat det blev nu. Men jag förstår vad du menar. Jg tror inte jag kan göra om designen så att den passar bra för IE6 osv. så det ända jag kan göra är att vänta tills dessa försvinner från marknaden.

men om min design inte ser rätt ut i andra webbläsare, skulle denna personen kunna klicka på ctrl+F5? Ser designen ut som den ska då?

johan
0

#5: Nej, Ctrl+F5 laddar bara om sidan utan att ladda från cachen. Dvs. om du gjort ändringar i din design så kan man behöva trycka F5 för att verkligen ladda om sidan och få det nya.

Men för att det ska se likadant ut i alla webbläsare är det du som måste göra jobbet.

Jag har hållt med webbutveckling i 13 år. Jag tycker fortfarande att det absolut svåraste med webbutveckling är att få det att se bra ut i olika webbläsare.

Mvh // Johan

[IsabelleA]
0

#6 okey, tack så mycket, jag som trodde ctrl + F5 funkade …. ska pyssla lite med designen sen och se om det blir bättre.