Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: regler
Läst 5626 ggr
Anna_Sv
1

Netikett - vett och etikett på Internet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får jag skriva om vad som helst när jag bloggar?

Öppen lagbok

• Du får skriva om vad som helst men även om vi har tryckfrihet och tyckandefrihet i Sverige så får du inte på något sätt såra, smutskasta eller nedvärdera någon annan människa eller etnisk grupp.
  • Använd inte namn och bilder på andra människor utan att du fått deras medgivande.
  • Var försiktig med vad du skriver om dig själv. Idag söker många arbetsgivare på ditt namn på Internet och kan lätt få en felaktig bild av dig.
  • Läs igenom din text så att den är felfri och inte kan missuppfattas. Förstår andra vad du menar?
  • Skriv bara med gemener (små bokstäver). Om du skriver en längre text med VERSALER kan det uppfattas som att du skriker eller är upprörd över något. Fetmarkera eller stryk under texten istället.
  • Dela upp din text i stycken om den är lång.
  • Använd inte material som är skyddat av Upphovsrättslagen. Vill du använda texter, bilder, ljud, film eller program som någon annan gjort måste du i princip alltid fråga ägaren. Däremot får du enligt 22 § i Upphovsrättslagen citera en text, men du måste då vara noga med att återge den exakt så som den är skriven, inom citationstecken och den måste ingå i ett sammanhang samt att du också måste ange källan till citatet, till exempel författare, titel och sidnummer vid tryckt text. Har du hämtat ett citat från en hemsida ska full adress anges samt datum då du kopierade texten.
  • Tala om när du länkat till någons blogg samt när du citerat text från någon annans blogg. Det är hövligt och kan också resultera i att den bloggaren länkar till din sida.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Linn
0

Sånt där fiffigt som man inte har en aning om men som man borde veta. Tackar för det!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Trollis-
0

Bra att veta :)

Zippa-
0

Bra artikel :)

/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!