Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 2856 ggr
Anna_Sv
0

Lägga in bakgrundsbild html

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du byta ut bakgrundsfärgen på din blogg mot en bild istället så går du tillväga så här:

Välj ut en bild du vill ha som bakgrund. Tänk på att bilden flerfaldigas och täcker hela bakgrunden. Ju mindre bilden är desto fler småbilder. Många bakgrundsbilder är "tiled" - mönsterpassade, vilket gör att man inte ser någon kant på bilderna utan att det flyter ihop till ett helt mönster.

Ladda upp bilden till din blogg. Leta fram bilden i bildarkivet, klicka så många gånger på själva bilden att du får fram den i ett ensamt fönster samt en bildadress i url-raden (slutar på .jpg eller .gif eller liknande).

Markera url-adressen och kopiera den.

Gå in i stilmallen under fliken Design och leta upp följande kod, den ligger överst:

body {
background: #9CA55F;
margin:0;
text-align:center;
padding-top: 10px;
padding-bottom: 14px;
}

På exempelbilden ser du hur bloggen ser ut med denna kod.

Fortsättning här nedan!

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Anna_Sv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Byt ut färgkoden (#9CA55F) mot den kopierade url-adressen så att det ser ut på följande vis:

body {
background: _**url(http://sajtexempel.blogg.se/images/2008/1175324v8vs8exzv3_18376280.gif)**_;
margin:0;
text-align:center;
padding-top: 10px;
padding-bottom: 14px;
}

Observera att du runt url-adressen även måste skriva in url( före adressen samt ) efter. Har du nu haft tur så ska bakgrundsfärgen vara utbytt mot din bild.

I mitt bildexempel har jag bytt ut den gröna färgen mot höstlöv, så vackert.

Lycka till!
Anna

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Linn
0

Nej men titta, här fanns det ju beskrivet! Ska se om jag kan förstå hur man ska göra.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
0

Ikke då.. Det blir bara vitt..

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus