Hur fungerar logga in med Facebook?
I överkanten på iFokussajterna står det ”Logga in med Facebook”, ”Bli medlem” och ”Logga in”
(Jag är medlem både iFokus och på Facebook) Om jag då klickar på ”Logga in med Facebook”, kommer jag till Bli medlem och skall fylla i Användarnamn och godkänna avtalet.
Jag har sett liknande text vid inloggning till t.ex. tidningar och alltid undrat vad är vitsen.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Bra fråga! Användarnamn och avtal, är väl för iFokus i sig oavsett inlogningsmetod. Tanken är väl, ifall man är aktiv på 10 olika sidor, så ska man slippa hålla reda på 10 olika inloggningar. Och då facebook är en av de sidor som flest har, så blev det den mest praktiska att använda. Är man sedan så bekväm av sig att man sparar inloggningsuppgifterna till FB (Facebook), så räcker det med bara ett tryck, för att logga in hit, till Badoo, Melodifestivalappen, Messenger, Riffstation, HarSpotify, Soundhound, Yousician för att nämna några. Spotify och Soundhound, kan sedan också koppla ihop med varandra. Frågan är vad baksidan, eller ska man säga baktanken är med allt detta? Blir man hackad/kapad, så kommer hackaren lättare åt olika sidor man är aktiv på. FB är redan stor aktör i övervakning av hur människor beter sig på nätet, gör all denna sammankopplingen, det ännu lättare att styra och kontrollera, personer på nätet. Samtidigt som Polisen kan dra nytta av detta, när det gäller att lösa ett brott, vad det gäller identifiering av en förövare. Så kan hackare lättare ställa till större Skade, ju mer som är sammankopplat…
!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack för det utförliga svaret!
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Varsågod ☺ Bara lite egna tankar, roligt om de kan glädja någon annan också ☺
!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ